Kategorie
do roku 1918

Niemieckie lotnictwo nad Galicją w kampanii 1914 r. czyli kilka słów o siłach powietrznych Kajzera u progu i w trakcie Wielkiej Wojny.

14. października [1914 r.]. Oddział zaszczepiony zostaje przeciwko cholerze (pierwszy raz). Rozkaz armii: [c.k.] Fliegerkompanie maszeruje do Opatowa, (później zmiana w Ostrowcu [Świętokrzyskim]). Ciężarówki, które przy złej pogodzie są bezużyteczne, zostają rozładowane i otrzymują rozkaz udania się do najbliższego etapowego parku samochodowego. Po południu załadowane zostają na furmanki dwa namioty i materiał zapasowy. Jeden zaprzęg pada, konie musiały zostać zastrzelone72.

15. października [1914 r.]. Od [godz.] 5.30 rano załadunek pozostałych części zapasowych. Około 10 przed południem wymarsz dwudziestu furmanek (Führer Rittm. [dowódca kpt.] von Hantelmann), przybywają o [godz.] 7 wieczorem do Sielca.
Po drodze zakupiono dwa konie. W tyle pozostało 7 oficerów, 4 samoloty, 3 U.O. [podoficerów], 12 osób. Około [godz.] 2 po południu przybywa z furażem pięć pojazdów, które miały znaleźć zastosowanie jako 2. eskadra kolumny. Około [godz.] 1.45 po południu lot Lt. [ppor.] Knigge z Sgt. [sierż.] Wilcke (misja). Lądowanie w Sandomierzu. Po południu lot próbny [Lt. – ppor.] Bienecka. Płyn chłodniczy gotuje się po 5 minutach. Powód: zatkała się pompa. Przy oględzinach samolotu, podczas wprowadzania maszyny do szopy, śmigło odbiło i trafiło pilota Behrendt’a. Powodem tego odbicia były prawdopodobnie gorące gazy lub rozżarzona sadza w cylindrze. Obrażenia: podwójne złamanie prawego ramienia. Przekazano szpitalowi w Skopaniu. Śmigło jedynie lekko wgniecione, zostało wymienione.

16. października [1914 r.]. Pozostawione przez 1. eskadrę części zamienne, wśród nich sprzęt fotograficzny, zostają załadowane na kolej i wysłane do Krakowa. Przy próbie biegu w czasie postoju samolotu [Sgt. – sierż.] Goeldnera wybrzuszyły się trzy żeberka chłodnicze. [Sgt. – sierż.] Goeldner wysłany do Krakowa w celu sprowadzenia zapasowych żeberek. 3 konie zostają zarekwirowane w folwarku Baranów [Sandomierski] za poleceniem zapłaty 70 koron. Oddział rozkaz: 1 samochód osobowy przybywa z 2. Eskadrą. Od [godz.] 7.10 do 8 [Oblt. – por.] Akfeldt z [Lt. – ppor.] Szubertem (obserwator) błądzi, ląduje w Łagowie (zamiast Ostrowiec [Świętokrzyski]), złamanie samolotu zdemontowane. Koleją wraca do Krakowa do ponownego montażu. [Sgt. – sierż.] Wilcke z [Lt. – ppor.] Knigge (obserwator) lecą na linii Sandomierz-Ostrowiec [Świętokrzyski]. Obserwacja Wisły, czy i gdzie znajdują się mosty. Kolumna: Wymarsz [godz.] 7.30, Nadbrzezie godz. 9.00, oczekiwanie do godz. 3 na przejście, gdyż kolumny blokują mosty, godz. 4 przejścia przez Wisłę, godz. 5 biwak 2 km na północny zachód od Sandomierza.

17. października [1914 r.]. Pogoda dobra. Kolumna wymarsz godz. 6 rano, od [godz.] 12 do 2 odpoczynek we Włostowie, o godz. 5 biwak 5 kilometrów na północ od Opatowa.

18. października [1914 r.]. Pogoda dobra. Z Baranowa [Sandomierskiego Lt. – ppor.] Bienieck wykonuje lot próbny na [Albatrosie B. I nr] B385. [Sgt. – sierż.] Wilcke i [Lt. – ppor.] Knigge wykonują misję z Ostrowca [Świętokrzyskiego]. Kolumna wymarsz o godz. 6, przybywają do Ostrowca [Świętokrzyskiego] około godz. 12 w południe.

19. października [1914 r.]. [Sgt. – sierż.] Goeldner przybywa z zapasowymi prętami chłodniczymi z Krakowa do Baranowa [Sandomierskiego]. [Sgt. – sierż.] Wilcke i [Lt. – ppor.] Knigge lecą na misję z Ostrowca [Świętokrzyskiego]. Otrzymano misję rozpoznawczą na 20. października [1914 r.].

20. października [1914 r.]. Lot podróżny [Sgt. – sierż.] Goeldnera i [Oblt. – por.] Eliasa (obserwator) Baranów [Sandomierski]-Ostrowiec [Świętokrzyski]. Lot podróżny [Lt. – ppor.] Bieniecka z Meinecke i Uffz. [podoficerem] Wiczorek. Pierwsze lądowanie nieopodal Chmielnika z powodu zabłądzenia. Po 30 minutach postoju dalszy lot. W chmurach porywy wiatru, które doprowadzają samolot do spadków, samolot poderwany do góry tuż nad ziemią. Po 75 minutach lotu lądowanie nieopodal Loncza [???] z powodu braku benzyny (zgubienie się). Samolot załadowany na kolej i wysłany do Ostrowca [Świętokrzyskiego]. Otrzymano misję rozpoznawczą na 21. października [1914 r.]. 2. Eskadra-kolumna pod dow.[ództwem] Lt. [ppor.] von Elponsa (6 furmanek), 2 samochody osobowe, 1 ciężarówka, wymarsz z Baranowa [Sandomierskiego] (kierunek Ostrowiec [Świętokorzyski]).

21. października [1914 r.]. Lt. [ppor.] Bieneck, Meinecke, Uffz. [podoficer] Wiczorek przybywają pociągiem z samolotem do Ostrowca [Świętokrzyskiego]. Misja niemożliwa do przeprowadzenia z powodu deszczu i głębokich chmur. Otrzymano misję na 22.10 [1914 r.]. 2. eskadra.

22. października [1914 r.]. Oddział zaszczepiony przeciwko cholerze. Lt. [ppor.] Heinz wraca z Berlina. [Sgt. – sierż.] Goeldner-[Oblt. – por.] Elias próbują wykonać misję pomimo głębokich chmur73.

Autor: prof. dr hab. Andrzej Olejko

prof. nzw. dr hab. Andrzej Olejko - historyk, wykładowca historii w
Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego i Logistyki Wyższej Szkoły
Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, kierownik Zakładu Historii i
Wychowania Patriotycznego w "Szkoły Orląt", znawca szeroko pojętej
problematyki związanej z dziejami wojskowości, szczególnie zagadnienia
lotnictwa wojskowego. Jest autorem ponad trzystu publikacji naukowych,
popularyzuje kwestie związane z militarnymi aspektami dziejów
Podkarpacia w XX w. na antenie regionalnej TVP Rzeszów oraz w Radio
Rzeszów.