Wskazówki dla Autorów

1. Od Autorów artykułów i materiałów, nadesłanych do publikacji, wymaga się znajomości co najmniej podstawowego warsztatu historycznego i podstawowej wiedzy lotniczej.
2. Artykuły, materiały i notki informacyjne winny być nadsyłane na adres krzysztof.kuska ( at ) infolotnicze.pl. W treści maila autor powinien zawrzeć krótką notkę o sobie.
3. Nadsyłane artykuły powinny mieć objętość nie większą niż 20 stron, ale nie mniejszą niż 3 strony  formatu A4. W przypadku recenzji oraz charakterystyk sprzętu, dopuszcza się krótsze materiały, ale nie krótsze niż 2 strony formatu A4.
4.  Wszystkie nadsyłane do Redakcji teksty powinny spełniać następujące kryteria:
a) czcionka Times New Roman, wielkość 12, odstęp 1,5 linii;
b) marginesy 2,5 cm;
c) tytuły publikacji, cytaty i słowa potoczne pisane powinny być kursywą; gdy jednakże powyższe znajdą się w cytacie czy tytule, należy dodać cudzysłów wg wzoru: Temat ten poruszył Bogusław Nowak w swej książce Uwarunkowania wydawnicze i redaktorzy „Kuriera Porannego” w latach 1922-1986.
d) akapity polskie 1,5 cm, tekst i przypisy dolne wyjustowane;
e) przypisy dolne w numeracji ciągłej w przykładowym formacie:
− opracowania: A. Kowalski, Dzieje Polski w średniowieczu, Poznań 2000, s. 43.
− artykuł w opracowaniu: A. Kowalski, Historia Rzeszowa, [w:] „Dzieje Polski”, red. B. Nowak, Warszawa 2012, s. 145.
−artykuł w czasopiśmie: A. Kowalski, Historia Rzeszowa, [w:] „Przegląd Historyczny”, nr 1, z. 1, Warszawa 2012, s. 145.
−artykuły w Internecie: A. Kowalski, Historia Rzeszowa, pełen link do artykułu, stan na 22.04.2012.
f) gdy z danego opracowania korzysta się kolejny raz, a, w międzyczasie, odwoływano się do innych źródeł, należy zastosować skrócony zapis w postaci:
− A. Kowalski, Dzieje Polski…, s. 123.
g) artykuły w formie elektronicznej pobrane ze stron internetowych zapisuje się tak samo jak opracowania.;
h) bibliografia opracowań, wykorzystanych przy pisaniu pracy, powinna zawierać jedynie te pozycje, które zostały wykorzystane; bibliografia powinna zostać sporządzona w porządku alfabetycznym i nie powinna być numerowana;
Opracowania: Kowalski A., Dzieje Polski w średniowieczu, Poznań 2000.
Artykuł w opracowaniu: Kowalski A., Historia Rzeszowa, [w:] „Dzieje Polski”, red. B. Nowak, Warszawa 2012, s. 145.
Artykuł w czasopiśmie: Kowalski A., Historia Rzeszowa, [w:] „Przegląd Historyczny”, nr 1, z. 4, Warszawa 2012, s. 145.
Artykuł w Internecie: Kowalski A., Historia Rzeszowa, <pełen link do artykułu>, [22.04.2012].
i) wymagania wobec recenzji:
– kim jest autor,
– charakterystyka problematyki,
– cel pracy,
– organizacja książki: części, rozdziały, aneks,
– wartość merytoryczna pracy,
– język autora
– co zyska czytelnik,
– do kogo kierowana jest książka,
– warsztat naukowy,
– umiejętność wykorzystywania materiałów źródłowych,
– oryginalne pomysły,
– zalety książki
-ocena ogólna
j) nadsyłane artykuły powinny posiadać streszczenie w języku polskim i angielskim wraz z podanymi słowami kluczowymi w obu językach (streszczenie: 5-10 zdań, słowa kluczowe: 3-5)
5. Artykuły niespełniające wymagań edycyjnych zostaną zwrócone autorom celem naniesienia poprawek.
6. Nadsyłane ilustracje muszą zostać odpowiednio opisane, a autor musi mieć prawo do ich publikacji. Do zdjęć musi być załączony plik z ich opisem oraz podaniem źródła.
7. Jeśli występuje większa liczba zdjęć, winny one być spakowane w formacie zip lub rar.
8. Niedopuszczalne jest kopiowanie cudzych materiałów w stopni przekraczającym prawo cytatu lub niepowoływanie się w ogóle na źródło danego fragmentu.
9. Nie dopuszczamy korzystania z Wikipedii jako podstawowego źródła, ani, przy wykorzystaniu  licencji tekstów tam zamieszczanych, kopiowania ich we własnych pracach.
10. Wszelkie przypadki wykrycia plagiatu będą jednoznaczne z usunięciem autora z bazy współpracowników, a jego tekstów – ze stron Portalu.
11. Nie zgadzamy się na publikację tekstów już zamieszczonych na stronach internetowych lub w tradycyjnych czasopismach.
12. Nie zgadzamy się na przedruk opublikowanych na łamach Portalu artykułów w innych periodykach internetowych lub tradycyjnych, bez wcześniejszej zgody Wydawcy Portalu.
13. Gdy artykuł nie spełnia wymagań redakcji, łamie prawo, lub może godzić w dobre imię Portalu, zastrzegamy sobie prawo odmowy jego publikacji.
14.Każdy nadesłany tekst przechodzi weryfikację/korektę przeprowadzaną przez Zespół i/bądź Radę Naukową. Autor musi zatwierdzić wprowadzoną korektę, jeśli chce opublikować nadesłany materiał.
15. Jeśli proponowany tekst nie spełnia wymagań, odsyłamy go autorowi do poprawy, zgodnie z naszymi wskazaniami, względnie – autor może zostać poinformowany o konieczność  współautorstwa korektora z racji zbyt poważnych ingerencji w tekst.
16. Zastrzegamy sobie prawo do odmowy publikacji bez podania przyczyn, ale zawsze informujemy o tym fakcie autora nadesłanego materiału.
17. Autor, przekazując materiał redakcji, jest świadom obowiązującego prawa oraz wewnętrznych regulaminów Portalu, i – tym samym – oświadcza, iż ma pełnię praw do proponowanego tekstu i jego załączników oraz że nie narusza ustawy z dnia 04 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2006, Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).
18. Autor, przekazując swoje dane osobowe, wyraża zgodę na ich przetwarzanie na potrzeby publikacji, recenzji, promocji i wszelkich czynności redakcyjnych.
19. Wydawca i Redakcja portalu nie ponoszą odpowiedzialności za zmiany w tekstach, które wprowadzono w wyniku nieuprawnionego dostępu do nich.
20. Na prośbę autora, wystawiamy zaświadczenie w formie elektronicznej o publikacji lub przyjęciu danego materiału do publikacji.
21. W razie wystąpienia roszczeń w związku z opublikowanym artykułem, osoba nadsyłająca tekst zobowiązuje się ponosić pełną odpowiedzialność prawną i koszty związane z roszczeniami.
22. Wersją pierwotną artykułów jest wersja elektroniczna zamieszczana na stronach https://www.infolotnicze.pl
23. Współpraca z Portalem jest nieodpłatna.
Zakaz ghostwritingu
24. Redakcja Portalu wymaga od autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych osób w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp., wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi Użytkownik, zgłaszający manuskrypt. Redakcja wymaga również od autorów informacji o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo – badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów (financial disclosure). Powyższe wynika z rozumienia  rzetelności w nauce jako jednego z jej jakościowych fundamentów. Czytelnicy powinni mieć pewność, iż autorzy publikacji w sposób przejrzysty, rzetelny i uczciwy prezentują rezultaty swojej pracy, niezależnie od tego, czy są jej bezpośrednimi autorami, czy też korzystali z pomocy wyspecjalizowanego podmiotu (osoby fizycznej lub prawnej). Dowodem etycznej postawy pracownika naukowego oraz najwyższych standardów redakcyjnych powinna być jawność informacji o podmiotach przyczyniających się do powstania publikacji (wkład merytoryczny, rzeczowy, finansowy etc.), co jest przejawem nie tylko dobrych obyczajów, ale także społecznej odpowiedzialności.
25. Redakcja Portalu zastrzega sobie prawo dokumentowania i zgłaszania odpowiednim instytucjom wszelkich przejawów nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania i naruszania zasad etyki, obowiązujących w nauce.
Zasady recenzowania
1. Recenzja publikacji dokonywana jest na wniosek Użytkownika.
2. Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej, afiliowanej przez Użytkownika – autora publikacji. W przypadku publikacji w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej, mającej siedzibę w innym państwie niż państwo pochodzenia autora publikacji.
3. Autor lub autorzy publikacji i recenzenci nie znają swoich tożsamości (tzw. double – blind review process); w innych rozwiązaniach, recenzent musi podpisać deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów, przy czym za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo do drugiego stopnia, związki prawne, związek małżeński), relacje podległości zawodowej lub bezpośrednią współpracę naukową w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających rok przygotowania recenzji.
4. Recenzja ma formę pisemną i zawiera jednoznaczny wniosek recenzenta, dotyczący dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
5. Kryteria kwalifikowania lub odrzucenia publikacji i ewentualny formularz recenzji są podane do publicznej wiadomości na stronie Portalu.
6. Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji lub numerów wydań czasopisma nie są ujawniane; raz w roku, Wydawca podaje do publicznej wiadomości listę współpracujących recenzentów.

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2021