Kategorie
do roku 1918

Niemieckie lotnictwo nad Galicją w kampanii 1914 r. czyli kilka słów o siłach powietrznych Kajzera u progu i w trakcie Wielkiej Wojny.

21. września [1914 r.]. Sgt. [sierż.] Klinger z Gefr. [kpr.] Wiczorkiem leci z powrotem z Krakowa do Jasienia, lądował tam gładko. Kolumna maszeruje ubitą drogą przy dobrej pogodzie o godz. 7 rano, z Dębicy przez Pilzno, Tarnów, Brzesko do Jasienia. Przybycie o godz. 2 po południu. Transport dociera o godz. 10 wieczorem. Samochód osobowy, który po drodze uległ uszkodzeniom, przybywa około godziny 7 wieczorem. Trafia do naprawy do Nowego Sącza.

22. września [1914 r.]. Około godz.12 w południe transport jedzie do Stróż. Pociąg podzielony przez urzędników kolejowych: 1-wszy pociąg Oblt. [por.] Elias, [Oblt. – por.] Akfeldt, 2-gi pociąg Hptm. [kpt. F.] Deutelmoser, Lt. [ppor.] Heintz, [Lt. – ppor.] Schubert, U.O. [podoficerowie] i drużyna, 4 samoloty ze sprzętem samochodu serwisowego. Drugi pociąg został najechany przez inny pociąg około północy tuż przed Stróżami. Dwa samoloty ciężko uszkodzone, 2 pozostałe lekko. Oficerowie i drużyna transportu wyszła bez szwanku. Cztery austriackie samoloty, które załadowane były na ten sam pociąg, zostały zupełnie zniszczone70.

23. września [1914 r.]. O świcie transport posprzątany, ukrycie i przeładowanie samolotów i sprzętu. Dwa samoloty ([Sgt., Sgt. – sierż., sierż.] Wilcke, Goeldner) kolej samodzielnie odsyła w naszej obecności do Rzeszowa. Oficerowie, drużyna i dwa ciężko uszkodzone samoloty ([Oblt. – por.] Akfeldt, [U.O. – podoficer] Denicke) odjeżdżają po południu ze Stróż. U.O. [podoficer] Denicke przekazany został do najbliższego niemieckiego szpitala polowego (ropień nerek).

24. września [1914 r.]. Transport. Przybycie do Brzeska około 2 rano. O świcie rozładowanie samolotów, transport na lotnisko Jasień, początek montażu. Przetransportowane samoloty ([Sgt. Sgt. – sierż., sierż.] Goeldner, Wilcke) nie tam, przekierowane dalej do Krakowa. Misja [z godz.] 4:45 po południu otrzymana od [c.k.] 1-szej armii. Ponieważ jest to 120 km marszu, wykonanie dzisiaj nie możliwe.

25. września [1914 r.]. Przeprowadzony lot wywiadowczy przez [ppor.] Lt. Knigge (obserwator) i Sgt. [sierż.] Klinger’a (pilot)… 1 osoba chora na dyzenterię, 2 osoby chore na biegunkę. Powtórne pouczenie na temat dyzenterii i jej zapobiegania.

26. września [1914 r.]. Montowanie samolotów. Kompensacja kompasów. Kolejne 3 osoby chore na dyzenterię.

27. września [1914 r.]. Armia – rozkaz.

  1. Oddział z austriacką Fliegerkompanie 5. i 7. zostaje zjednoczony w jedną grupę. Gruppenkommandant Hptm. [kpt. F.] Deutelmoser.

  2. Oddział przeniesiony zostaje do Szczucina. Otrzymano misję zwiadowczą. Z powodu deszczu, który utrzymywał się przez cały dzień, misja niewykonalna.

28. września [1914 r.]. Oblt. [por.] Akfeldt (pilot) z Lt. [ppor.] Schubertem próbują lotu rozpoznawczego. Powyżej 300 metrów tak silny wiatr, że nie jest możliwy dalszy lot. Lot przerwany. Lt. [ppor.] Bieneck wraca z Berlina. Melduje, że oddział [FFA 36.] otrzymuje 2 samoloty [typu] Albatros [B. I]. Trzecia część obiecana, jeśli zostaną nadesłane silniki. Hptm. [kpt. F.] Deutelmoser, Oblt. [por.] Elias, Lt. [ppor.] Schubert otrzymują odznakę-obserwatora dowódcy oddziału. Samoloty [Sgt. Sgt. – sierż., sierż.] Goeldnera i Wilcke unieruchomione.

29. września [1914 r.]. Wieczorem silna burza, która rozrywa namioty. 1 [samolot typu] LV 9 [LVG B Oblt. – por.] Akfeldta lekko uszkodzony, 2 Albatrosy [B. I] 78, i 80. ([Sgt., Sgt. – sierż., sierż.] Goeldnera, Wilckego) mocno uszkodzone.
Lt. [ppor.] Dubbe otrzymuje odznakę obserwatora od dowódcy oddziału. Naprawa samolotów i namiotów.

30. września [1914 r.]. Deszcz i burza. Naprawa samolotów i namiotów.

1. października [1914 r.]. Deszcz i burza. Naprawa samolotów i namiotów.

2. października [1914 r.]. Deszcz i burza. Samolot [typu LVG B Oblt. – por.] Akfeldta zmontowany z użyciem części samolotu [Sgt. – sierż.] Goeldnera.

3. października [1914 r.]. Trzy loty rozpoznawcze.

  1. Lt. [ppor.] von Elpons (obserwator) z Sgt. [sierż.] Klingerem (pilot) na Albatrosie [B. I] 20 B. Wzlot [godz.] 8.25. Awaryjne lądowanie z powodu defektu silnika o [godz.] 9.15 przed południem na północ od Dąbrowy [Tarnowskiej]. Ponowny start po wymianie świec, kolejne lądowanie awaryjne z tego samego powodu na północ od Lisiej Góry. Silnik sprawdzony, kolejny start, przy czym samolot ciężko uszkodzony. Aparatura (urządzenie) odmontowane.

  2. Oblt. [por.] Akfeldt (pilot) z Lt. [ppor.] Schubertem) obserwator) – odlot [godz.] 7.20 rano, lądowanie 10.25 przed południem.

  3. Oblt. [por.] Elias (obserwator) z Sgt. [sierż.] Wilcke (pilot) – odlot – lądowanie. Drogą kolejową przybywają dwa nowe dwupłatowce [typu] Albatros [B. I].

4. października [1914 r.]. Uszkodzony samolot [Sgt. – sierż.] Klingera (Albatros [B. I nr] 203) został załadowany i wysłany do Krakowa. Pogoda – zła.

5. października [1914 r.]. Lt. [ppor.] Dubbe przybywa z jednym majstrem i 18 ludźmi do Krakowa do Flugzeugdepot [4. – Flep. 4 – jednostka remontowo-zaopatrzeniowa] w celu naprawy samolotów. Sgt. [sierż.] Wilcke – Lt. [ppor.] Heinz lecą na misję (czas trwania 3,5 godz.).

6. października [1914 r.]. Lt. [ppor.] Bieneck jedzie koleją z czwórką ludzi, dwoma nowymi Albatrosami [B. I], 1 samochodem z przyczepą i dwoma namiotami do Szczucina w celu zbudowania lotniska.

7. października [1914 r.]. Lt. [ppor.] Bieneck melduje przybycie do Szczucina. Jedna osoba chora na zapalenie jelita ślepego, skierowany do szpitala resortowego w Bochni, następnie stamtąd skierowana do Niemiec.

8. października [1914 r.]. Od 9.30 rano załadunek samochodów, ciężarówek, materiału zapasowego x 4 namioty dworzec Brzesko. Zakończony dopiero o [godz.] 4 z powodu braku rampy. Odjazd transportu około [godz.] 9 wieczorem71.

9. października [1914 r.]. Przybycie do Tarnowa około 1 w nocy. Rozkaz grupy: Oddział udaje się w kierunku Baranowa [Sandomierskiego], Sgt. [sierż.] Goeldner, Lt. [ppor.] von Elpons do Szczucina, aby zmontować maszyny i lecieć do Baranowa [Sandomierskiego]. Przybycie transportu do Dębicy około 5 po południu. Lt. [ppor.] Knige (obserwator) i Sgt. [sierż.] Wilcke lecą do Baranowa [Sandomierskiego].

10. października [1914 r.]. Wieczorem burza i deszcz. Cały dzień deszcz i głębokie chmury. Aparat [samolot – Sgt. – sierż.] Wilckego musi obozować pod gołym niebem. Transport [o godz.] 4 po południu Baranów [Sandomierski].

11. października [1914 r.]. Znaleziono lotnisko w okolicy Skopania. Od rana rozładunek i montaż namiotów. O godz. 10.30 przed południem stoją dwa namioty, wieczorem samolot [Sgt. – sierż.] Goeldnera przechowywany jest w namiocie i duża część materiału zapasowego na lotnisku. Droga do lotniska bardzo zła. Samolot przeniesiony. Materiał zapasowy transportowany furmankami. Po południu Lt. [ppor.] Knigge (obserwator) oraz Sgt. [sierż.] Wilcke (pilot) lecą na nowe lotnisko. Jedna przyczepa ciężarowa z dwoma namiotami i ekwipunkiem osobistym nie dociera, najprawdopodobniej zagubiła się w czasie transportu pociągiem.

12. października [1914 r.]. Oblt. [por.] Akfeldt (pilot) z Hptm. [kpt. F.] Deutelmoserem wyruszają ze Szczucina lądując dopiero na miejscu austriackiej kompanii [Flik.], po południu lecą na niemieckie miejsce lądowania, nie znajdują i ponownie lądują na austriackim. Rittm. [kpt.] von Hantelmann otrzymuje 30 furmanek od dowództwa etapowego z Mielca, które docierają około [godz.] 4.30 po południu. Samolot [Sgt. – sierż.] Goeldnera zmontowany na gotowo. Samolot [Lt. – ppor.] Bienecka dostarczony koleją do namiotu.

13. października [1914 r.]. Oblt. [por.] Akfeldt leci z Lt. [ppor.] Bieneckiem (obserwator) z austriackiego na niemieckie lotnisko. Samolot [Sgt. – sierż.] Goeldnera pięć lotów próbnych. Reszta materiału zapasowego przewieziona koleją na lotnisko. Zahlm.[eister – rachmistrz] Götze udaje się wraz z 10 furmankami do Tarnobrzega po obrok. Samolot [Lt. – ppor.] Bienecka zmontowany na gotowo. Około południa wypogadza się, wieczorem pogoda dobra.

Autor: prof. dr hab. Andrzej Olejko

prof. nzw. dr hab. Andrzej Olejko - historyk, wykładowca historii w
Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego i Logistyki Wyższej Szkoły
Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, kierownik Zakładu Historii i
Wychowania Patriotycznego w "Szkoły Orląt", znawca szeroko pojętej
problematyki związanej z dziejami wojskowości, szczególnie zagadnienia
lotnictwa wojskowego. Jest autorem ponad trzystu publikacji naukowych,
popularyzuje kwestie związane z militarnymi aspektami dziejów
Podkarpacia w XX w. na antenie regionalnej TVP Rzeszów oraz w Radio
Rzeszów.