infolotnicze.pl

Hawker Hurricane

Hawker Hurricane był podstawowym jednomiejscowym myśliwcem RAF w początkowym okresie wojny.

Hawker Hurricane był brytyjskim jednomiejscowym dolnopłatem myśliwskim o konstrukcji kratownicowej pokrytej częściowo blachą (przód kadłuba i skrzydła) i płótnem – tył kadłuba. Samolot posiadał chowane podwozie główne i kółko tylnie a także zakrytą kabinę. Do napędu Hurricane’ów służyły silniki rzędowe Rolls-Royce Merlin. Uzbrojenie samolotu stanowiły karabiny maszynowe 0,303 cala,  działka 20 mm i 40 mm lub kombinacje tychże. Najczęściej spotykany wariant myśliwski posiadał jednak 8 km-ów Browninga. W wersjach wsparcia maszynę uzbrajano także w bomby i pociski rakietowe.

Historia samolotu Hawker Hurricane rozpoczęła się w zakładach Hawker już w 1933 roku, gdy Sidney Camm rozpoczął projektowanie dolnopłata myśliwskiego częściowo opartego na wcześniejszym modelu Fury. Stworzony projekt nazwany Fury Monoplane uzbrojony w 4 karabiny maszynowe i silnik Goshawk mimo, iż był prywatnym przedsięwzięciem firmy Hawker to jednak wzbudził zainteresowanie brytyjskiego Air Ministry. Mniej więcej w tym samym czasie opracowany został w wytwórni Rolls-Royce silnik rzędowy początkowo oznaczony jako PV 12. Nowa jednostka napędowa umożliwiła od maja 1934 roku rozpoczęcie prac nad nowym wariantem jednopłatowego myśliwca – Interceptor Monoplane. Bardzo szybko opracowana makieta myśliwca o masie 2,1 tony, uzbrojonego w 4 km-y w znakomicie wypadła w testach aerodynamicznych uzyskując 563 km/h przy silniku o mocy 1000 KM. Później historia maszyny potoczyła się błyskawicznie, we wrześniu Hawker otrzymał od Air Ministry wytyczne na nowy samolot myśliwski, które pokrywały się zasadniczo z tym, co zaproponował Camm ze swoim projektem.

W lutym 1935 roku firma Hawker oficjalnie otrzymała zamówienia na zbudowanie prototypu jednopłata myśliwskiego oznaczonego K5083. Do napędu samolotu posłużył silnik Rolls-Royce Merlin C (PV 12) o mocy 764 kW (1025 KM) na wysokości 3350 m, który napędzał dwułopatowe śmigło Watts. Uzbrojenie K5083 początkowo określono na 4 karabiny maszynowe, uznano jednak, że lepszym rozwiązaniem będzie zwiększenie liczby do 8 km-ów Browninga umieszczonych po 4 w skrzydłach. Maszyna prototypowa początkowo nie posiadała uzbrojenia – w jego miejsce zmontowano specjalny balast imitujący broń. W związku z zastosowaniem dwukrotnie większej ilości uzbrojenia zażądano od Hawkera by opracował on nowe skrzydła o pokryciu metalowym w miejsce płóciennego. Rozwiązanie to wprowadzono jednak dopiero w maszynach seryjnych – prototyp pozostał z pierwotną konstrukcją płata. Próby naziemne K5083 trwały już od sierpnia 1935 roku, pierwszy lot z kolei odbył się 6 listopada tego roku, za sterami maszyny usiadł wówczas P.W.S. George Bulman. Od tego czasu trwały mozolne próby samolotu i poprawki konstrukcji. Problemy sprawiał przede wszystkim doskonały, ale wówczas jeszcze niedopracowany silnik Merlin. Zmieniono także konstrukcję owiewki kabiny pilota, przekonstruowano klapy, osłonę chłodnicy oleju i osłony goleni podwozia głównego. Z samolotu zniknęły także podpórki pod usterzeniem poziomym, dodano z kolei radiostację T.R.9B, a w sierpniu 1936 roku także zakładane uzbrojenie.

Zdaniem pilotów testowych konstrukcja okazała się bardzo udana, posiadała dobre właściwości pilotażowe, a w trakcie prób osiągnęła prędkość 512 km/h. Podobnego zdania co do zalet konstrukcji byli także angielscy decydenci, stąd też Hawker już na początku czerwca 1936 roku (czyli przed zakończeniem prób) otrzymał kontrakt na produkcję 600 samolotów tego typu. 27 tego samego miesiąca nowa maszyna otrzymała nazwę Hurricane. Niedługo potem weszła do produkcji seryjnej pierwsza wersja produkcyjna – Hurricane I.

W sumie w trakcie II wojny światowej wyprodukowano około 15,5 tys samolotów Hawker Hurricane różnych wersji. Maszyna ta w chwili powstania charakteryzowała się bardzo dobrymi osiągami porównywalnymi z Messerschmittem Bf 109 czy Spitfire’em. Pod względem konstrukcyjnym proponowała jednak rozwiązania nienowoczesne (konstrukcja kratownicowa kryta płótnem i metalem) co zaważyło na jej przyszłości. Po 1940 roku gdy jeszcze Hurricane był podstawowym samolotem RAF jego rola jako myśliwca szybko była ograniczana – więcej można było wycisnąć z nowocześniejszego Spitfire’a. Stąd też maszyna Hawkera została przeznaczona do działań myśliwsko-bombowych, w których sprawdzała się dobrze, jednak i tu wraz z pojawieniem się samolotów Typhoon i Tempest był on spychany w drugorzędne rejony działań. Stąd też historia Hurricane’a definitywnie skończyła się wraz z zakończeniem II wojny światowej.

Hawker Hurricane

Wersje samolotu Hawker Hurricane:

Bibliografia:
Fleischer S., Ryś M., Hawker Hurricane, cz 1, Warszawa 1998.
Jońca A., Samolot myśliwski Hurricane Mk I, Warszawa 1978.
Ledwoch J., Samolot myśliwski Hawker Hurricane Mk II-IV, Warszawa 1989.

Zdjęcie: Hawker Hurricane via Wikimedia Commons.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii