Hawker Hurricane V

Hawker Hurricane V miał być specjalnie przystosowaną do działań na Dalekim Wschodzie wersją Hurricane’a z nowym silnikiem.

Po podjęciu decyzji o zainstalowaniu w samolotach Hurricane IV silników Rolls-Royce Merlin 24 i 27 wrócono do testów z wcześniej proponowanym Merlinem 32 o mocy 1233 kW (1620 KM) i czterołopatowym śmigłem. Nowa wersja oznaczona Mk V miała być przygotowana ściśle pod warunki bojowe panujące w Birmie, stąd też maszynę od początku wyposażono w odpowiednie oprzyrządowanie tropikalne.

W sumie powstały trzy prototypy Hurricane V, dwa z nich były to samoloty doświadczalne wariantu Mk IV, ostatnia maszyna z kolei powstała od podstaw. Oblatany prototyp przy masie startowej 4218 kg osiągnął prędkość maksymalną 525 km/h na wysokości 152 metrów co było nieco lepszym wynikiem względem poprzednich wersji . Maszynę uzbrojono w dwa działka 40 mm Vickers S i dwa karabiny maszynowe .303 cala. Ponadto dla maszyny przewidywano podobne jak w wersji Mk IV możliwości podczepienia różnych wariantów bomb i pocisków rakietowych. Mimo obiecujących wyników poważnym problemem okazał się ciągle przegrzewający silnik. Z tego powodu oraz faktu zalegania w magazynach sporej ilości wcześniejszych wersji Hurricane’ów zrezygnowano z dalszych prób i maszyna nie weszła do produkcji i uzbrojenia.

Bibliografia:
Chorlton M., Hawker Hurricane Mk I-V, Oxford 2013.
Fleischer S., Ryś M., Hawker Hurricane, cz 1, Warszawa 1998.
Ledwoch J., Samolot myśliwski Hawker Hurricane Mk. II-IV, Warszawa 1989.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii