infolotnicze.pl

Hawker Sea Hurricane

Hawker Sea Hurricane był morską wersją samolotu Hurricane.

Samolot Hawker Hurricane podobnie jak wiele innych maszyn lądowych posiadał także wersję morską. Pierwsze próby z użyciem tego typu maszyn przeprowadzono w trakcie kampanii norweskiej, gdy znalazły się one na wyposażeniu lotniskowca HMS Glorious. Prawdziwie morska wersja Hurricane’a powstała jednak dopiero wiosną 1941 roku – otrzymała ona nazwę Sea Hurricane. Wszystkie maszyny tak oznaczone posiadały w tylnej części kadłuba specjalny hak umożliwiający lądowanie na lotniskowcach. Po zaczepieniu się o liny znajdujące się na pokładzie okrętu sprawiał on że maszyna gwałtownie wytracała prędkość i zatrzymywała się na pokładzie. Ponadto Sea Hurricane’y wyposażono w specjalne zaczepy umożliwiające start z katapulty, a także inną aparaturę radiową, oprzyrządowanie nawigacyjne do latania nad morzem oraz łódź ratunkową – dinghy.

Sea Hurricane I – określenie klasycznego Hurricane I przekazanego Fleet Air Arm. Maszyny te działały z normalnych lotnisk, nowa nazwa wskazywała tylko na nowego użytkownika samolotów.

Sea Hurricane IA – pierwsza morska wersja Hurricane’a. Maszynę opracowano na podstawie wariantu Mk I przystosowując go do startu z katapulty. Posiadał on także odrzucaną owiewkę kabiny, a samoloty używane na północnym Atlantyku miały ponadto podgrzewane kabiny. Poza tym samolot ten nie różnił się od swojego lądowego pierwowzoru. Maszyny te używano przede wszystkim na CAM-Ships – czyli statkach handlowych posiadających katapultę – nie posiadały one haków do lądowania. W związku z tym Sea Hurricane’y IA były maszynami jednorazowego użytku – po wykonaniu zadania bojowego wodowały nieopodal konwoju, który miał wyłowić pilota. W sumie zbudowano około 50 maszyn Sea Hurricane IA poprzez odpowiednie modyfikacje klasycznych samolotów.

Sea Hurricane IB – pierwsza wersja Hurricane’a przystosowana do startowania z lotniskowców poprzez zastosowanie haka do lądowania. Powstała ona dzięki przebudowanie samolotów w wariantach Mk I, Mk IIA i Mk IIB. Uzbrojona w 8 karabinów maszynowych. W sumie powstało około 260 maszyn tego typu używanych na lotniskowcach eskortowych.

Sea Hurricane IIB – morska wersja samolotu Hurricane IIB powstała poprzez przystosowanie jej do katapultowania. Była ona przystosowana do użycia z lotniskowców. Uzbrojona w 12 karabinów maszynowych. W sumie powstało około 25 takich maszyn.

Sea Hurricane IC – powstała z połączenia wcześniejszych wersji Hurricane’ów ze skrzydłami od wersji IIC. Sprawiało to, że maszyny te miały słabsze osiągi, jednak w walce z samolotami bombowymi i rozpoznawczymi bardziej liczyło się uzbrojenie złożone z 4 działek 20 mm.

Sea Hurricane IIC – wersja morska Hurricane’a IIC wyposażona dodatkowo w specjalistyczne wyposażenie do działania nad morzem. Uzbrojenie stanowiły 4 działka kalibru 20 mm. Pierwszą maszynę tego typu oblatano w maju 1942 roku. W sumie powstały 92 samoloty tego typu.

Sea Hurricane XIIA – morska wersja kanadyjskiego Hurricane’a XIIA. Przebudowy dokonywały zakłady Canadian Car & Foundry wyposażając maszyny w hak do lądowania na lotniskowcach. Uzbrojenie stanowiło 8 karabinów maszynowych. W sumie wyprodukowano 150 maszyn tego rodzaju.

Bibliografia
Jońca A., Samolot myśliwski Hurricane MK. I, Warszawa 1978.
Chorlton M., Hawker Hurricane Mk I-V, Oxford 2013.
Fleischer S., Ryś M., Hawker Hurricane, cz 1, Warszawa 1998.
Ledwoch J., Samolot myśliwski Hawker Hurricane Mk. II-IV, Warszawa 1989.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii