Kategorie
Samoloty

PZL P.11a

P.11a – pierwsza wersja seryjna samolotu myśliwskiego P.11 produkowana dla Polski.

P.11a był myśliwskim jednomiejscowym górnopłatem zastrzałowym o konstrukcji całkowicie metalowej. Dwułopatowe śmigło napędzał silnik gwiazdowy Bristol Mercury IV S2 o mocy 365/380 kW (497/517KM). Maszyna uzbrojona była w dwa zsynchronizowane za pomocą urządzenia wz. JS-2 karabiny maszynowe Vickers wz. E kalibru 7,92 mm z zapasem amunicji 500 pocisków na km umieszczone w bokach kadłuba (W pewnej liczbie samolotów Vickersy wymieniono na km wz. 33. W sumie wyprodukowano 50 maszyn tego typu.

Wzorcem dla maszyn tej wersji był prototypowy P.11/III. Samolot konstrukcyjnie był dość zbliżony do samolotów P.7, uwzględniał jednak szereg doświadczeń z ich użytkowania. P.11a napędzany był silnikiem gwiazdowym Bristol Mercury IV S2 o mocy 365/380 kW (497/517KM). P.11a skierowane zostały do produkcji seryjnej w zakładach PZL dopiero po zakończeniu produkcji P.11b dla Rumunii. W związku z niewiele lepszymi osiągami względem P.7a zamówienie lotnictwa wojskowego ograniczyło się do 50 maszyn. Produkcja odbywała się w zakładach PZL po zakończeniu realizacji zamówienia na P.11b dla Rumunii i zakończyła się pod koniec 1934 roku. P.11a do jednostek trafiły na początku 1935 roku. Otrzymały je przede wszystkim eskadry 1. Pułku Lotniczego, później także po kilka sztuk 2. i 3. Pułku. P.11a był myśliwcem przejściowym między P.7a i P.11c. Kilkanaście maszyn tego typu broniły polskiego nieba podczas kampanii polskiej 1939 roku. Jeden P.11a przeleciał na Węgry i był wykorzystywany w tamtejszym lotnictwie.

Dane techniczne

rozpiętość 10,72 m
długość 7,25 m
wysokość 2,69 m
Powierzchnia nośna 17,9 m2
Masa własna 1116 kg
Masa całkowita 1580 kg
Prędkość maks na wysokości 0 m 278 km/h
Prędkość maksymalna na wys. 5000 m 343 km/h
Prędkość minimalna 110 km/h
Pułap 7500-8000 m
Zasięg maks 435-480 km
Rozbieg 99 m
Dobieg 343 m

Jednostki w których używano samolotów P.11a stan na 1.09.1939
Brygada Pościgowa – w sumie 13 sztuk

  • 112. Eskadra Myśliwska – 4 sztuki
  • 113. Eskadra Myśliwska – 5 sztuk
  • 114. Eskadra Myśliwska – 4 sztuki

III/5. Dywizjon Myśliwski

  • 152. Eskadra Myśliwska – 1 sztuka

III/6. Dywizjon Myśliwski

  • 162. Eskadra Myśliwska – 2 sztuki

Bibliografia

Morgała Andrzej, Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-1939, Warszawa 2003.
Cieślak Krzysztof, Gawrych Wojciech, Glass Andrzej, Samoloty myśliwskie września 1939, Warszawa 1987.
Cynk Jerzy, Wrzesień 1939, Siły Lotnicze Polski i Niemiec, Warszawa 1989.

 

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii