Kategorie
Sprzęt cywilny

Boeing 767

Boeing 767 to średni, dwusilnikowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu. Rodzina 767 składa się z: nieprodukowanego już modelu 767-200, 767-200ER, 767-300, 767-300ER, 767-300F, 767-400ER oraz wojskowych KC-767A.

Początek życia programu 767 to koniec lat 70 XX wieku. Wtedy to, na bazie problemów kryzysu paliwowego, Boeing postanowił zaprojektować maszyny pasażerskie, które charakteryzowałyby się mniejszym użyciem paliwa, w stosunku do ówcześnie stosowanych. Postanowiono stworzyć projekt samolotu dwusilnikowego, który łączyłby niskie zużycie paliwa z dużą pojemnością pasażerską.

Prace nad 767-200 rozpoczęto w 1978 roku, samolot został oblatany 26.09.1981 roku, certyfikacje uzyskał w rok później, zaś pierwszym odbiorca – United Airlines – odebrał samolot 19.08.1982 roku. Wersją rozwojową tego modelu jest Boeing 767-200ER, dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa, cechujący się większym zasięgiem – 12 200 kilometrów. Model ten został oblatany 06.03.1984, zaś pierwszym odbiorcą były 26.03.1986 izraelskie linie El Al.

Boeing nie poprzestał wydłużania kadłuba 767. Wersja 767-400ER to wersja -300 z kadłubem dłuższym o 6,4 metra, co sprawia, że w układzie jednoklasowym, liczba pasażerów zwiększa się do 375. Prace nad tym modelem rozpoczęto w 1996 roku, pierwszy lot odbył się 09.10.1999 roku, a pierwszy egzemplarz trafił do Continental Airlines 14.09.2000 roku.

Najbardziej znany z rodziny jest Boeing 767-300. To po prostu wydłużony (o 6,4 m) 767-200 mogący pomieścić więcej pasażerów – aż do 351 w jednoklasowym układzie kabiny pasażerskiej. Samolot został oblatany 30.01.1986 roku, a pierwszy egzemplarz seryjny trafił do linii Japan 25.09.1986 roku. Wersja rozwojowa o wydłużonym zasięgu – Boeing 767-300ER (z tej wersji korzysta obecnie polski przewoźnik narodowy – PLL LOT) ma zasięg 11 065 kilometrów, maszyna została oblatana 09.12.1986 roku, zaś pierwszym odbiorcą zostały 03.03.1988 linie American Airlines.

Na bazie kadłuba 767 powstały także: 767-300F (Freighter) – mogący przewieźć do 454 metrów sześciennych ładunku cargo orar wojskowy KC-767A, który w wersji KC-46 ma się stać nowym podstawowym samolotem do tankowania w powietrzu amerykańskiej armii.

Głównymi konkurentami samolotu Boeing 767 są: Airbus A330, Airbus A340, zaś następcami – Boeing 777 oraz Boeing 787.

Obecnie wyprodukowano 1037 egzemplarzy Boeinga 767, z czego służy 876 samolotów.

Dane techniczne Boeing 767-300ER:

  • długość – 54,9 m
  • wysokość kadłuba – 5,41 m
  • rozpiętość skrzydeł – 47,6 m
  • pojemność – 218-351 pasażerów
  • zasięg – 11 065 km
  • masa startowa – 186 880 kg
  • silniki: 2 silniki P&W PW4000-94, GE CF6-80C2, RR RB211-524H
  • prędkość przelotowa – 0,80 Ma (851 km/h).

Źródło: Boeing

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii