Airbus A330-300 to duży, dwusilnikowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu.
Należy on do rodziny A330, w której skład wchodzą jeszcze: nieco mniejszy A330-200, A330-200F, ACJ330 i tankowiec powietrzny A330 MRTT.
Samolot powstał na bazie konstrukcji A300, równocześnie z większym, czterosilnikowym A340, z którym łączy go ta sama awionika, systemy pokładowe, konstrukcja skrzydeł i kokpit. Pracę na A330 rozpoczęto w 1987 roku, pierwszy lot odbył się w listopadzie 1992 r. Certyfikacje europejską i amerykańską maszyna uzyskała w 1993 i pod koniec tego roku pierwszy samolot wszedł do służby w liniach Air Inter, pierwszy komercyjny lot odbył się 17 stycznia 1994 roku na trasie Paryż-Marsylia. A330-300 jest wyposażony w system lotu „fly by wire”, który był pionierskim rozwiązaniem zastosowanym po raz pierwszy w samolocie A320. Załogę stanowi dwóch pilotów. Producent reklamuje swój produkt, jako samolot bardzo efektywny, cichy, o dużej pojemności pasażerów i luki bagażowej. Typowa pojemność to 300 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej.
Według stanu na kwiecień 2012 roku Airbus zdobył zamówienia na 575 A330-300, dostarczył do odbiorców 401 maszyn, służy obecnie 399.
Dane techniczne A330-300:
- długość – 53,69 m
- wysokość – 16,83 m
- rozpiętość skrzydeł – 60,30 m
- pojemność – 295 pasażerów w konfiguracji trzyklasowej, max. 440 miejsca
- powierzchnia nośna – 361,6 m2
- zasięg – 10 800 km
- masa startowa – 230 000 kg
- silniki: 2 silniki General Electric CF6-80E1 lub Pratt & Whitney PW4000 lub Rolls-Royce Trent 700
- zapas paliwa – 97 530 litrów
- prędkość przelotowa – 0,82 Ma (871 km/h)
- prędkość maksymalna – 0,86 Ma (913 km/h)
Źródło: Airbus
Grafika: Airbus
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |