Boeing 787 Dreamliner to najnowocześniejszy obecnie samolot pasażerski na świecie.
Boeing 787 Dreamliner to średnich rozmiarów, długodystansowy, dwusilnikowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski wyprodukowany przez firmę Boeing. Program 787 ruszył w 2004 roku. Prace nad modelem 787 rozpoczęły się w 2005 roku, kiedy to sformułowano pierwsze założenia projektu na nowy średni samolot pasażerski, który ma zastąpić samolot Boeing 767. W 2006 roku zaczęto montaż pierwszego egzemplarza Dreamlinera, pierwszy lot odbył się w grudniu 2009 roku. Pierwszy egzemplarz dostarczono w listopadzie 2011 roku do japońskich linii lotniczych All Nippon Airways (launch customer programu 787). Należy zaznaczyć, że cały program opóźnił się o kilka lat w stosunku do założeń, według Boeinga pierwsze dostawy miały nastąpić w trzecim kwartale 2009 roku, jednak w wyniku różnych okoliczności przesunęły się na końcówkę roku 2011.
Założeniem nowej konstrukcji, wpisującym się w główną tendencję rozwojową współczesnego lotnictwa pasażerskiego, jest zmniejszenie kosztów użytkowania samolotów przez przewoźników. Na obecnym poziomie rozwoju samolotów można to osiągnąć poprzez dwa czynniki: silniki i ciężar konstrukcji. Oba te apekty wzięto pod uwagę projektując Dreamlinera. Samolot jest zbudowany z materiałów lekkich – kompozytowych, Boeing chwali się, że 50% konstrukcji samolotu to kompozyty, 20% to aluminium, 15% tytan, 10% stal i 5% inne materiały. W porównaniu do modelu Boeing 777, który zbudowany jest w 12% z kompozytów oraz w 50% z aluminium, widać wyraźnie zmianę. Samolot dzięki temu jest stosunkowo lekki i, jeśli jest ekonomicznie użytkowany, pozwala na znaczne zaoszczędzenie paliwa i dużo mniejszą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Napęd samolotu stanowią, do wyboru odbiorcy, silniki Rolls Royce Trent 1000 lub General Electric GEnx, obecnie najbardziej zaawansowane silniki montowane w seryjnie produkowanych samolotach pasażerskich.
Boeing 787 Dreamliner produkowany jest w dwóch wersjach: 787-8 i 787-9. Te dwie wersje różni długość i pojemność pasażerów. Pierwsza wersja może pomieść między 210 a 250 osób, druga 250-290. Planowana jest trzecia wersja samolotu – Boeing 787-10, mogący pomieścić między 290 a 310 osób.
Boeing zebrał dotychczas zamówienia na około 850 Dreamlinerów wszystkich typów, dostarczył do odbiorców 38 samolotów według stanu na listopad 2012 roku. 15 listopada 2012 roku, swojego pierwszego Dreamlinera odebrał polski przewoźnik narodowy 0 linie PLL LOT. Przewoźnik został tym samym pierwszym w Europie, który użytkuje samoloty Boeing 787 Dreamliner.
Dane techniczne Boeing 787-8 Dreamliner:
- długość – 57 m
- wysokość – 17 m
- rozpiętość skrzydeł – 60 m
- pojemność – 250-290 pasażerów
- zasięg – 15 700 km
- masa startowa – 215 910 kg
- silniki: 2 silniki GE GEnx lub RR Trent 1000
- zapas paliwa – 124 700 litrów
- prędkość przelotowa – 0,85 Ma (903 km/h)
- pułap – 13 100 m
Źródło/Zdjęcie: Boeing
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |