Kategorie
Sprzęt cywilny

Boeing 777

Boeing 777 to największy dwusilnikowy samolot pasażerski na świecie.

Boeing 777 to duży, dwusilnikowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski o dużym zasięgu. Rodzina samolotów Boeing 777 składa się z wersji: Boeing 777-200, Boeing 777-200ER, Boeing 777-200LR, Boeing 777-300, Boeing 777-300ER, Boeing 777 Freighter.

Bazowa wersja samolotu Boeing 777-200 rozpoczęła swoją historię jako wersja rozwojowa Boeinga 767. Postanowiono jednak stworzyć samolot zupełnie nowy, który plasowałby się pomiędzy 767 a 747. W 1990 rozpoczęto pracę nad wersjami 777-200 i 777-200ER (która początkowo nosiła nazwę 777-200IGW (Increased Gross Weight), którą później zmieniono. 12 czerwca 1994 roku swój pierwszy lot odbył Boeing 777-200, certyfikacje FAA i JAA zdobywając w rok później. Pierwszym odbiorcą był United Airlines w maju 1995 roku, pierwszym odbiorcą wersji 777-200ER został British Airways w lutym 1997 roku.

Boeing 777-300 został zaprojektowany jako powiększona wersja 777-200, zastąpić miał on wczesne wersje maszyny Boeing 747 – 747-100 i 747-200. Chodziło o to, że 777-300 mógł przenieść taką samą liczbę pasażerów na taką samą odległość, ale przy 40% mniejszym zużyciu paliwa (dwa zamiast czterech silników). Boeing 777-300 jest dłuższy od 777-200 o ponad 10 metrów, co sprawia, że w zależności od konfiguracji, może przenieść nawet do 550 pasażerów. Informację o zamiarze skonstruowania nowego samolotu podano na Paris Air Show w 1995 roku, gdzie pozyskano od razu zamówienia na 31 maszyn od: All Nippon, Cathay Pacific, Korean Airlines i Thai Airways. 16 października 1996 roku odbył się pierwszy lot 777-300, zaś w maju rok później, samolot został dostarczony do pierwszego odbiorcy – Cathay Pacific. Podobnie jak w przypadku wersji 777-200, także w przypadku -300 powstała wersja rozwojowa, Boeing 777-300ER (extended range), obecnie najczęściej produkowana wersja 777. Zamontowano w niej mocniejsze silniki General Electric GE90-115B, zwiększono zasięg, który wynosi do 13 400 kilometrów. Boeing 777-300ER swój pierwszy lot odbył 24 lutego 2003 roku, zaś pierwszy klient – Air France – otrzymał go 29 kwietnia 2004 roku.

W 2005 roku rozpoczęto pracę nad nową wersją 777: -200LR (long range). Samolot swój pierwszy lot odbył 8 marca 2005, a pierwszy egzemplarz został dostarczony odbiorcy, którym był Pakistan International Airlines 27 lutego 2006 roku. W listopadzie 2005 roku samolot tej wersji ustanowił rekord najdłuższego lotu samolotu pasażerskiego bez tankowania w powietrzu – 21,601 km.

Ostatnim przedstawicielem rodziny 777 jest wersja transportowa – Boeing 777 Freighter, który bazuje na wersji -200LR Pracę nad nią rozpoczęły się w 2008 roku, pierwszy lot miał miejsce 14 lipca 2008, pierwszym odbiorcą został 19 lutego 2009 Air France. Maszyna ta może przewieźć 112 ton ładunku cargo na odległość 9070 kilometrów.

Samolot Boeing 777 to obecnie jeden z najlepiej sprzedających się szerokokadłubowych samolotów pasażerskich, głównie ze względu na oszczędność przy bardzo dużym zasięgu. Niedawno pisaliśmy na Naszych łamach o wyprodukowaniu 1000. samolotu tej wersji. Obecnie Boeing pozyskał zamówienia na około 1400 samolotów wszystkich wersji 777 od ponad 64 klientów z całego świata. Głównym konkurentem 777 są samoloty produkcji Airbusa: Airbus A330, Airbus A340 oraz projektowany Airbus A350 XWB. Także samolot Boeing 787 Dreamliner ma bardzo zbliżoną charakterystykę pojemności i zasięgu przy jeszcze większej oszczędności.

Dane techniczne Boeing 777-200LR:

  • długość – 63,7 m
  • wysokość – 18,8 m
  • rozpiętość skrzydeł – 64,8 m
  • pojemność – 301-440 pasażerów
  • zasięg – 17 370 km
  • masa startowa – 347 450 kg
  • silniki: 2 silniki GE90-110B lub GE90-115B
  • zapas paliwa – 202 570 litrów
  • prędkość przelotowa – 0,84 Ma (905 km/h)
  • pułap – 13 140 m.

Dane techniczne Boeing 777-300ER:

  • długość – 73,9 m
  • wysokość – 18,7 m
  • rozpiętość skrzydeł – 64,8 m
  • pojemność – 365-550 pasażerów
  • zasięg – 14 685 km
  • masa startowa – 351 534 kg
  • silniki: 2 silniki GE90-115B
  • zapas paliwa – 181 280 litrów
  • prędkość przelotowa – 0,84 Ma (905 km/h)
  • pułap – 13 140 m.

Źródło/Zdjęcia: Boeing

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii