KC-46 ma zastąpić starzejące się maszyny KC-135 Stratotanker.
Stratotankery pozostają w służbie już ponad 50 lat i konieczność ich wymiany stawała się już paląca, a sam przetarg przebiegał z wieloma problemami. Ostatecznym zwycięzcą został Boeing wyprzedzając Airbusa z A330 MRTT. Nowa maszyna ma zwiększone możliwości pod względem transportowym zarówno jeśli idzie o klasyczne cargo, ale również transport rannych czy tez transport wojska. KC-46A zapewnią tankowanie w powietrzu zarówno dla maszyn USAF, U.S. Navy i również dla Marine Corps. Samolot wyposażono w zmodernizowany boom KC-10 zintegrowany ze sprawdzonym systemem sterowania fly-by-wire. System pozwala na tankowanie nawet dużych samolotów. Poza boomem maszyna ma na wyposażeniu węże do tankowania (różne rodzaje sił zbrojnych w USA mają różne preferencje w tym względzie). Przy użyciu systemów tankowania przepompowane może zostać niemal całe wewnętrzne paliwo. Przedział cargo znajdujący się nad systemem tankowania może pomieścić mieszany ładunek towarów i pasażerów. W środku mieści się do 18 palet 463L. W przedziale dla załogi mieści się 15 miejsc.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Podstawowa rol: tankowiec/samolot cargo
Producent: The Boeing Company
Napęd: 2 Pratt & Whitney 4062
Ciag: 62,000 funtów
Rozpiętosć: 157 stóp, 8 cali (48.1 m)
Długość: 165 stóp, 6 cali (50.5 m)
Wysokość: 52 stopy, 10 cali (15.9 m)
Max masa startowa: 415,000 funtów (188,240 kg)
Zapas paliwa: 212,299 funtów (96,297 kg)
Max zapas paliwa do przepompowania: 207,672 funtów (94,198 kg)
Max ładowność: 65,000 funtów (29,484 kg)
Palety: 18
Załoga: 15 stałych miejsc dla załogi
Pasażerowie: 58 (normalne operacje); do 114 total
Ewakuacja: 58 pacjentów
Źródło: USAF
Zdjęcie: Boeing
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |