infolotnicze.pl

Royal Air Force (RAF) – Królewskie Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii

Rys historyczny: Royal Air Force (Królewskie Siły Powietrzne) powstały 1 kwietnia 1918 roku. Dynamicznie rosnąca rola lotnictwa w I wojnie światowej pozwoliła na wyodrębnienie lotnictwa jako pełnoprawnego rodzaju sił zbrojnych na równi z wojskami lądowymi i marynarką. Kiedy wydawało się, że przed lotnikami rysuje się świetlana przyszłość skończyła się wojna i z czasem pokoju nastał również kryzys i konieczność cięć budżetowych. Wtedy to rodzaje sił zbrojnych o długowiecznej tradycji chciały podporządkować sobie lotnictwo jednak udało się zachować niezależność. Do początku II wojny światowej Royal Air Force miał swoje lepsze i gorsze momenty i wejście do wojny nastąpiło w sytuacji całkiem przyzwoitej kondycji zarówno przemysłu jak i Sił Powietrznych jako całości. Podczas II wojny światowej najpierw jednostki myśliwskie, a potem bombowe miały duży wkład w ostateczne zwycięstwo nad III Rzeszą. Tuż po wojnie Brytyjczycy uzyskują na Meteorze pierwszy potwierdzony rekord prędkości zbliżając się do magicznej granicy 1000km/h. Kilka lat później Royal Air Force bierze udział w moście powietrznym ratującym mieszkańców Berlina Zachodniego. Lata 50 to pojawiania się kolejnych maszyn odrzutowych z takimi klasykami jak choćby Hawker Hunter. Połowa dekady to interwencja podczas Kryzysu Sueskiego. W latach 60 tych zapada decyzja o położeniu nacisku na arsenał nuklearny przenoszony przez okręty podwodne i samolot zamiast wyrzutni naziemnych. Pod koniec dekady następuje połączenie Fighter Command z Bomber Command – powstaje RAF Strike Command. W 1969 roku do służby wchodzi najbardziej znany brytyjski samolot ery odrzutowej – Harrier. Lata 70-te to  z kolei intensywne testy samolotu Panavia Tornado, który w latach 80 będzie podstawową maszyną w Rohal Air Force. W roku 1982 dochodzi wo wojny z Argentyną o Falklandy. W 1982 roku ze służby wycofany zostaje ostatni bombowiec strategiczny – Avro Vulcan. Lata 90 te to wprowadzenie do służby pierwszych maszyn E-3D Sentry, interwencja w Iraku i wprowadzenie nowego samolotu- maszyny Eurofighter Typhoon. W połowie dekady dochodzi do interwencji na Bałkanach i jednostki RAF również biorą w niej udział. W roku 2006 Royal Air Force wystawia pierwszy operacyjny dywizjon maszyn Typhoon. Początek nowego wieku to też zaangażowanie w drugiej wojnie w Iraku i misji w Afganistanie. Aktualnie do RAF trafiają pierwsze samoloty F-35.

Współczesność:Podstawowe rola Royal Air Force mieszczą się w 3 punktach:

  • obrona Wielkiej Brytanii i jej interesów
  • wzmacnianie pokoju międzynarodowego i stabilności na świecie
  • pełnienie roli „sił dobra” na świecie

Plany Royal Air Force na najbliższe 5-10 lat to:

  • wsparcie bieżących operacji
  • podtrzymanie i rozwój sił lotniczych dużej zdolności do adaptacji i elastyczności tak by można je było wykorzystać w dowolnym miejscu i w dowolnej roli
  • poprawa jakości lotnictwa poprzez rozwój systemu sieciocentrycznego
  • sprawne wprowadzenie wszystkich samolotów Typhoon do pełnego operowania w każdych warunkach i z każdym uzbrojeniem
  • poprawa struktur pod kątem decyzyjności
  • zapewnienie odpowiedniego systemu szkolenia

Struktura dowództwa Royal Air Force:

Dywizjony Royal Air Force:

1 Squadron

2 (Army Cooperation)

3 Squadron

4 (Reserve) Squadron

5 (Army Co-Operation)

6 Squadron

7 Squadron

8 Squadron

9 (Bomber) Squadron

11 Squadron

12 (Bomber) Squadron

13 Squadron

14 Squadron

15 (Reserve) Squadron

17 Squadron

18 Squadron

19 (Reserve) Squadron

20 (Reserve) Squadron

22 Squadron

23 Squadron

24 Squadron

25 Squadron (disbanded)

27 Squadron

28 Squadron

29 Squadron

30 Squadron

31 Squadron

32 (The Royal)

33 Squadron

39 Squadron

39 (1 Photographic Recconaissance)

41 Squadron

42 (Reserve) Squadron

43 Squadron (Disbanded)

45 (Reserve) Squadron

47 Squadron

51 Squadron

54 (R) Squadron

55 (Reserve) Squadron

56 (Reserve) Squadron

60 (Reserve) Squadron

70 Squadron

72 (Reserve) Squadron

78 Squadron

84 Squadron

99 Squadron

100 Squadron

101 Squadron

111 Squadron

120 Squadron

201 Squadron

202 Squadron

203 (Reserve) Squadron

207 (Reserve) Squadron

208 (Reserve) Squadron

216 Squadron

230 Squadron

617 Squadron

Bazy Royal Air Force:

Creech AFB

DMRC Headley Court

JHFS Aldergrove

LATCC(Mil), Swanwick

Leconfield

MoD Boscombe Down

MOD St Athan

Prestwick

RAF Akrotiri

RAF Ascension Island

RAF Barkston Heath

RAF Benbecula

RAF Benson

RAF Boulmer

RAF Brampton Wyton Henlow

RAF Brize Norton

RAF Buchan

RAF Church Fenton

RAF Coningsby

RAF Cosford

RAF Cottesmore

RAF Cranwell

RAF Digby

RAF Donna Nook (Bombing Range)

RAF Fylingdales

RAF Gibraltar

RAF Halton

RAF High Wycombe

RAF Holbeach (Bombing Range)

RAF Honington

RAF Kinloss

RAF Kirton in Lindsey

RAF Leeming

RAF Leuchars

RAF Linton-on-Ouse

RAF Lossiemouth

RAF Lyneham

RAF Marham

RAF Menwith Hill

RAF Mona

RAF Mount Pleasant, Falkland Islands

RAF Neatishead

RAF Northolt

RAF Odiham

RAF Scampton

RAF Shawbury

RAF Spadeadam

RAF St Mawgan

RAF Syerston

RAF Tain (Bombing Range)

RAF Topcliffe

RAF Valley

RAF Waddington

RAF Wainfleet (Bombing Range)

RAF Wattisham

RAF Wittering

RAF Woodvale

RMB Chivenor

RRH Portreath

RRH Saxa Vord

RRH Staxton Wold

Weston-on-the-Green

Samoloty i śmigłowce używane w Royal Air Force (maszyny Army Air Corps, Fleet Air Arm i Defence Helicopter Flying Scool po „/”):

Eurofighter Typhoon – 90 (zamówione 56)

Tornado GR4 – 119

F-35 – 2 (zamówione 136)

BN-2 – 3/12

E-3D Sentry – 6

Global Express (Sentinel R1) – 5

King Air 350CER/ER  (Shadow R1) – 5/4

RC-135 Airseeker – (zamówione 3)

Airbus A-300 – 1 (zamówionych 13)

Tristar – 7

VC10 – 6

Airbus A-400M – (zamówione 22)

BAe 125 – 6

BAe 146 – 2 (zamówionych 2)

C-17 Globemaster – 8

C-130J – 24

C-130K – 8

Grob G-115 – 119

BAe Hawk – 86/14

King Air 200 – 10

Tucano T1 – 46

AW101 Merlin HC3/3A, HM1/2  – 27/31

AW109  – 4

Bell 412  – 4/11

CH-47 Chinook HC2/2A/3/4/6  – 46 (zamówionych 14)

SA330/Puma HC1/2 – 10 (zamówionych 24)

Sea King HAR3/3A, ASaC7, HC4/4,  HU5  – 24/62

Apache AH Mk1 – 0/66

AS365 – 0/8

Bell 212 – 0/8

Lynx AH7/9A/HAS3/HMA8 – 0/119

Lynx Wildcat -0/5  (zamówionych 57)

SA341 – 0/23

AS350  – 0/32

AW139  – 0/1

Źródło: RAF

Zdjęcia: RAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii