Rys historyczny: Royal Air Force (Królewskie Siły Powietrzne) powstały 1 kwietnia 1918 roku. Dynamicznie rosnąca rola lotnictwa w I wojnie światowej pozwoliła na wyodrębnienie lotnictwa jako pełnoprawnego rodzaju sił zbrojnych na równi z wojskami lądowymi i marynarką. Kiedy wydawało się, że przed lotnikami rysuje się świetlana przyszłość skończyła się wojna i z czasem pokoju nastał również kryzys i konieczność cięć budżetowych. Wtedy to rodzaje sił zbrojnych o długowiecznej tradycji chciały podporządkować sobie lotnictwo jednak udało się zachować niezależność. Do początku II wojny światowej Royal Air Force miał swoje lepsze i gorsze momenty i wejście do wojny nastąpiło w sytuacji całkiem przyzwoitej kondycji zarówno przemysłu jak i Sił Powietrznych jako całości. Podczas II wojny światowej najpierw jednostki myśliwskie, a potem bombowe miały duży wkład w ostateczne zwycięstwo nad III Rzeszą. Tuż po wojnie Brytyjczycy uzyskują na Meteorze pierwszy potwierdzony rekord prędkości zbliżając się do magicznej granicy 1000km/h. Kilka lat później Royal Air Force bierze udział w moście powietrznym ratującym mieszkańców Berlina Zachodniego. Lata 50 to pojawiania się kolejnych maszyn odrzutowych z takimi klasykami jak choćby Hawker Hunter. Połowa dekady to interwencja podczas Kryzysu Sueskiego. W latach 60 tych zapada decyzja o położeniu nacisku na arsenał nuklearny przenoszony przez okręty podwodne i samolot zamiast wyrzutni naziemnych. Pod koniec dekady następuje połączenie Fighter Command z Bomber Command – powstaje RAF Strike Command. W 1969 roku do służby wchodzi najbardziej znany brytyjski samolot ery odrzutowej – Harrier. Lata 70-te to z kolei intensywne testy samolotu Panavia Tornado, który w latach 80 będzie podstawową maszyną w Rohal Air Force. W roku 1982 dochodzi wo wojny z Argentyną o Falklandy. W 1982 roku ze służby wycofany zostaje ostatni bombowiec strategiczny – Avro Vulcan. Lata 90 te to wprowadzenie do służby pierwszych maszyn E-3D Sentry, interwencja w Iraku i wprowadzenie nowego samolotu- maszyny Eurofighter Typhoon. W połowie dekady dochodzi do interwencji na Bałkanach i jednostki RAF również biorą w niej udział. W roku 2006 Royal Air Force wystawia pierwszy operacyjny dywizjon maszyn Typhoon. Początek nowego wieku to też zaangażowanie w drugiej wojnie w Iraku i misji w Afganistanie. Aktualnie do RAF trafiają pierwsze samoloty F-35.
Współczesność:Podstawowe rola Royal Air Force mieszczą się w 3 punktach:
- obrona Wielkiej Brytanii i jej interesów
- wzmacnianie pokoju międzynarodowego i stabilności na świecie
- pełnienie roli „sił dobra” na świecie
Plany Royal Air Force na najbliższe 5-10 lat to:
- wsparcie bieżących operacji
- podtrzymanie i rozwój sił lotniczych dużej zdolności do adaptacji i elastyczności tak by można je było wykorzystać w dowolnym miejscu i w dowolnej roli
- poprawa jakości lotnictwa poprzez rozwój systemu sieciocentrycznego
- sprawne wprowadzenie wszystkich samolotów Typhoon do pełnego operowania w każdych warunkach i z każdym uzbrojeniem
- poprawa struktur pod kątem decyzyjności
- zapewnienie odpowiedniego systemu szkolenia
Struktura dowództwa Royal Air Force:
Dywizjony Royal Air Force:
1 Squadron
2 (Army Cooperation)
3 Squadron
4 (Reserve) Squadron
5 (Army Co-Operation)
6 Squadron
7 Squadron
8 Squadron
9 (Bomber) Squadron
11 Squadron
12 (Bomber) Squadron
13 Squadron
14 Squadron
15 (Reserve) Squadron
17 Squadron
18 Squadron
19 (Reserve) Squadron
20 (Reserve) Squadron
22 Squadron
23 Squadron
24 Squadron
25 Squadron (disbanded)
27 Squadron
28 Squadron
29 Squadron
30 Squadron
31 Squadron
32 (The Royal)
33 Squadron
39 Squadron
39 (1 Photographic Recconaissance)
41 Squadron
42 (Reserve) Squadron
43 Squadron (Disbanded)
45 (Reserve) Squadron
47 Squadron
51 Squadron
54 (R) Squadron
55 (Reserve) Squadron
56 (Reserve) Squadron
60 (Reserve) Squadron
70 Squadron
72 (Reserve) Squadron
78 Squadron
84 Squadron
99 Squadron
100 Squadron
101 Squadron
111 Squadron
120 Squadron
201 Squadron
202 Squadron
203 (Reserve) Squadron
207 (Reserve) Squadron
208 (Reserve) Squadron
216 Squadron
230 Squadron
617 Squadron
Bazy Royal Air Force:
Creech AFB
DMRC Headley Court
JHFS Aldergrove
LATCC(Mil), Swanwick
Leconfield
MoD Boscombe Down
MOD St Athan
Prestwick
RAF Akrotiri
RAF Ascension Island
RAF Barkston Heath
RAF Benbecula
RAF Benson
RAF Boulmer
RAF Brampton Wyton Henlow
RAF Brize Norton
RAF Buchan
RAF Church Fenton
RAF Coningsby
RAF Cosford
RAF Cottesmore
RAF Cranwell
RAF Digby
RAF Donna Nook (Bombing Range)
RAF Fylingdales
RAF Gibraltar
RAF Halton
RAF High Wycombe
RAF Holbeach (Bombing Range)
RAF Honington
RAF Kinloss
RAF Kirton in Lindsey
RAF Leeming
RAF Leuchars
RAF Linton-on-Ouse
RAF Lossiemouth
RAF Lyneham
RAF Marham
RAF Menwith Hill
RAF Mona
RAF Mount Pleasant, Falkland Islands
RAF Neatishead
RAF Northolt
RAF Odiham
RAF Scampton
RAF Shawbury
RAF Spadeadam
RAF St Mawgan
RAF Syerston
RAF Tain (Bombing Range)
RAF Topcliffe
RAF Valley
RAF Waddington
RAF Wainfleet (Bombing Range)
RAF Wattisham
RAF Wittering
RAF Woodvale
RMB Chivenor
RRH Portreath
RRH Saxa Vord
RRH Staxton Wold
Weston-on-the-Green
Samoloty i śmigłowce używane w Royal Air Force (maszyny Army Air Corps, Fleet Air Arm i Defence Helicopter Flying Scool po „/”):
Eurofighter Typhoon – 90 (zamówione 56)
Tornado GR4 – 119
F-35 – 2 (zamówione 136)
BN-2 – 3/12
E-3D Sentry – 6
Global Express (Sentinel R1) – 5
King Air 350CER/ER (Shadow R1) – 5/4
RC-135 Airseeker – (zamówione 3)
Airbus A-300 – 1 (zamówionych 13)
Tristar – 7
VC10 – 6
Airbus A-400M – (zamówione 22)
BAe 125 – 6
BAe 146 – 2 (zamówionych 2)
C-17 Globemaster – 8
C-130J – 24
C-130K – 8
Grob G-115 – 119
BAe Hawk – 86/14
King Air 200 – 10
Tucano T1 – 46
AW101 Merlin HC3/3A, HM1/2 – 27/31
AW109 – 4
Bell 412 – 4/11
CH-47 Chinook HC2/2A/3/4/6 – 46 (zamówionych 14)
SA330/Puma HC1/2 – 10 (zamówionych 24)
Sea King HAR3/3A, ASaC7, HC4/4, HU5 – 24/62
AS365 – 0/8
Bell 212 – 0/8
Lynx AH7/9A/HAS3/HMA8 – 0/119
Lynx Wildcat -0/5 (zamówionych 57)
SA341 – 0/23
AS350 – 0/32
AW139 – 0/1
Źródło: RAF
Zdjęcia: RAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |