Kategorie
Samoloty

E-3 Sentry AWACS

E-3 Sentry to popularny system AWACS (airborne warning and control system).

System zamontowany na platformie samolotowej pozwala na wczesne ostrzeganie i zarządzanie przestrzenią powietrzną. Dzięki zintegrowaniu systemu dowodzenia polem bitwy (C2BM) możliwe jest prowadzenie rozpoznania, nadzoru, wykrywanie celów oraz ich śledzenie. Samolot może śledzić wrogie maszyny latające na niskich pułapach na tle różnorakiego terenu. Poza tym możliwe jest równoczesne śledzenie i kierowanie własnych samolotów w tym samym wrogim terenie. System radarowy montowany jest na sprawdzonej platformie cywilnej maszyny Boeinga. Na kadłubie montowany jest obrotowy radar. Dzięki temu samolot jest łatwy do rozpoznania. Na 2 dźwigarach o wysokości ponad 3 metrów zainstalowany jest radar o średnicy 9 metrów i grubości niemal 2 metrów. Zasięg radaru to ponad 375 kilometrów. System IFF (identification friend or foe) zintegrowany z radarem pozwala na wspomniane już wcześniej śledzenie celów własnych jak i wroga. Na pokładzie samolotu znajdują się stanowiska z komputerami misji obrazującymi zebrane dane w sposób graficzny i tabelaryczny. Poza śledzeniem własnych i wrogich samolotów system może również lokalizować okręty. Podczas misji air-to-ground AWACS zapewnia niezbędne informacje dla własnych wojsk lądowych. Samolot może działać samodzielnie lub współpracować z innymi maszynami oraz z naziemnymi systemami kontroli i nadzoru. Mobilność wynikająca z montażu na samolocie pozwala na większą przeżywalność w porównaniu z stacjami naziemnymi narażonymi na poważniejsze zagrożenia. Samolot może znajdować się w powietrzu przez około 8 godzin przy założeniu, że nie będzie dotankowany w powietrzu. Dzięki wygospodarowanej przestrzeni przeznaczonej dla odpoczynku załogi możliwe jest długotrwałe pełnienie służby na wyznaczonym terenie. Samolot E-3 używany jest przez NATO, Wielką Brytanię, Francję, Arabię Saudyjską i Japonię.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
E-3 (na platformie 707)
Podstawowa rola: nadzór powietrzny, dowodzenie, kontrola, system komunikacyjny
Napęd: 4 CFM-56-2 (wersja eksportowa); 4 TF-33-PW-100 (U.S./NATO).
Wymiary: rozpiętośc 44.43 m/145 stóp, 9 cali; długosć 46.62
m/152 stóp, 11 cali;
Radar: średnica 9.1 m30 stóp; grubość 1.8 m/6 stóp; odl. od kadłuba 3.35 m/11 stóp.
Prędkość: Ponad 800 km/h
Pułap: ponad 10,670 m
Długotrwałość lotu: ponad 11 godzin (bez tankowania).
Uzbrojenie: brak.
Zasięg: ponad 9,250 km/5,000 mil morskich.
Załoga: E-3A 17, E-3B&C 21
Max. masa startowa: 151,955 kg/335,000funtów.

Na podstawie: USAF i Boeing
Zdjęcia: USAF/Boeing

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: Milipedia