Apache AH MK1 jest produkowanym licencyjnie na potrzeby Wielkiej Brytanii śmigłowcem bazującym na AH-64D Apache Longbow.
Według brytyjskiego Ministerstwa Obrony wprowadzenie do służby śmigłowców tego typu było przełomem porównywalnym z wprowadzeniem w roku 1916 czołgów. Maszyna przewidziana jest do wykonywania zadań związanych z odstraszaniem, atakami precyzyjnymi, eskortą powietrzną, zwiadem czy też operacjami przeciwko wojskom pancernym lub związanymi z głęboką penetracją terenu wroga.
Za licencyjną produkcję Apache AH MK1 odpowiada AgustaWestland. Do napędu wybrano silniki RTM322 zapewniające odpowiednie możliwości w warunkach hot&high. Podstawowe uzbrojenie jest tożsame z pierwowzorem: działko 30 mm oraz wachlarz pocisków i rakiet. Za ochronę śmigłowca odpowiada pakiet Defensive Aids Suite (DAS). Na pokładzie śmigłowca można przenosić do 16 pocisków Hellfire o skutecznym zasięgu do 12 km. Radar pozwala na określenie prędkości i kierunku poruszania się do 256 celów. Dodatkowo zamiennie z pociskami Hellfire w maksymalnej konfiguracji śmigłowiec może przenosić do 76 rakiet CRV7 o zasięgu do 6 km. Wspomniane już działko to McDonnell Douglas M230 o zasięgu do 3 km i zapasie amunicji do 1200 sztuk. Poza innymi silnikami brytyjska wersja zawiera system odmrażania łopat oraz możliwość ich składania by łatwiej przechowywać maszyny na pokładach okrętów.
Podstawowe dane:
Max. masa startowa: 8160 kg
Moc startowa: 2100 shp
Załoga: 2
Długość: 17,76 m
Wysokość: 4,95 m
Średnica wirnika głównego: 14,63 m
Prędkość: przelotowa: 259 km/h
Pułap zawisu: 3505 m
Zasięg: 537 km
Długotrwałość lotu: 2 h 45 min
Zapas paliwa: 1421 l
Na wyposażeniu:
Zintegrowany system nawigacji GPS/INS/Doppler
System IHADS – Integrated helmet and display sight system
TADS PNVS – Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor
Radar Longbow.
Źródło: AgustaWestland/MOD
Zdjęcie: MOD
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |