Lockheed Martin F-35 Lightning II

F-35 Lightning II jest następcą używanych do tej pory w USA myśliwców.

Starzejąca się flota amerykańskich myśliwców wymusiła na rządzie skupienie uwagi na samolocie mogącym zastąpić posiadane już maszyny. Sama koncepcja samolotu opiera się na unifikacji. Maszyna w swoim odmianach ma wejść do służby zarówno w US Air Force, US Marines jak i w US Navy. Wachlarz samolotów które ma zastąpić jest ogromny. Parametrami swoimi odbiega od już będącego w użyciu myśliwca 5 generacji F-22 Raptor, ale tak też miało być. Amerykanie stosują podział na myśliwce przewagi powietrznej i wielozadaniowe. Dotychczas myśliwcem przewagi był np. , F-15 i w jego miejsce wprowadzono F-22. Chcąc dobrze się zabezpieczyć początkowo projektowano myśliwiec z dwoma rodzajami silników co miało obniżyć koszty i poprzez konkurencję podnieść jakość. Rzeczywistość jednak wymusiła zamknięcie programu alternatywnego silnika. Najbardziej podstawowa wersja samolotu oznaczona jest jako F-35A CTOL – Conventional Takeoff and Landing – klasyczny start i lądowanie. Ten typ samolotu ma zastąpić np myśliwce F-16. JEst maszyną wielozadaniową zdolną do przeciążeń rzędu 9-g. Pomimo swojej wielozadaniowości zachowuje wysokie właściwości STEALTH. Dzięki zaawansowanemu wyposażeniu komputerowemu samolot może służyć zarówno jako platforma do zbierania informacji jak i ich przekazywania. Samolot posiada wewnętrzne komory uzbrojenia, ale dostępne są również zewnętrzne podwieszenia co w sumie daje mu możliwość zabrania 18000 funtów ładunku- 8164,67kg.

Podstawowe dane:

DŁUGOŚĆ
51.4 ft / 15.67 m
PRĘDKOŚĆ
Mach 1.6
ROZPIĘTOŚĆ
35 ft / 10.67 m
POWIERZCHNIA SK. 460 ft2 / 42.7 m2
PROMIEŃ OPEROW. WEWN. ZBIORN
>590 nm / 1,093 km
ZASIĘG BEZ DOD. ZB. >1,200 nm / 2,222 km
WEWNĘTRZNY ZAPAS PALIWA
18,250 lb / 8,278 kg
MAX g 9.0
MASA UZBROJENIA
18,000 lb / 8,164.67 kg

Drugą odmianą F-35 jest wersja B – STOVL. Tak jak podstawowy wariant, również posiada właściwości STEALTH, ale poza tym jest samolotem krótkiego startu i pionowego lądowania. Maszyna ta ma zastąpić wysłużone Hariery. Dzięki swoim możliwościom samolot może startować z krótkich odcinków dróg oraz małych okrętów. Jest samolotem bliskiego wsparcia pola walki dzięki i swoim umiejętnościom skraca czas dolotu do terenu walki, ułatwia zabezpieczenie logistyczne i podnosi ilość wykonywanych lotów bojowych. Głównym elementem pozwalającym na STOVL jest wentylator, który odróżnia go od klasycznej odmiany A. Wewnętrzne komory uzbrojenia można wyposażyć we wszelkie dostępne uzbrojenie włącznie z możliwością zamontowania działka GAU-22A w razie potrzeby. W związku z umiejętnościami STOVL samolot posiada nieco mniejszy udźwig uzbrojenia. Głównymi odbiorcami tego wariantu mają być oczywiście US Marine Corps oraz UK Royal Air Force i Royal Navy oraz Włoska Marynarka Wojenna.

DŁUGOŚĆ 51.2 ft / 15.6 m
PRĘDKOŚĆ Mach 1.6
ROZPIĘTOŚĆ 35 ft / 10.67 m
POWIERZCHNIA SK. 460 ft2 / 42.7 m2
PROMIEŃ OPEROW. >450 nm / 833 km
ZASIĘG BEZ DOD. ZB. >900 nm / 1,667 km
WEWNĘTRZNY ZAPAS PALIWA 13,500 lbs / 6,123 kg
MAX g 7.0
MASA UZBROJENIA 15,000 lb / 6,803.89 kg

Ostatnią wersją jest oznaczona literą C wersja przeznaczona d operowania z pokładów lotniskowców. CV – Carier Variant. Samolot startuje z pokładu lotniskowców przy pomocy katapulty i ląduje jak obecne samoloty dzięki linom wyhamowującym. W związku z zwiększonymi obciążeniami podczas startu i lądowania samolot musi posiadać wytrzymalszą konstrukcję zdolną przenosić większe siły. Samolot posiada również większe skrzydła i powierzchnie sterowe oraz dodatkowo lotki sterowe pozwalające na precyzyjne operowanie samolotem podczas schodzenia do lądowania na pokładzie lotniskowca.

DŁUGOŚĆ 51.5 ft / 15.7 m
PRĘDKOŚĆ Mach 1.6
ROZPIĘTOŚĆ 43ft / 13.11 m
POWIERZCHNIA SK. 668 ft2 / 62.06 m2
PROMIEŃ OPEROW. >640 nm / 1,185 km
ZASIĘG >1,200 nm / 2,222 km
WEWNĘTRZNY ZAPAS PALIWA 19,750 lb / 8,958.4 kg
Max g 7.5
MASA UZBROJENIA 18,000 lb / 8,164.7 kg

W tak zaawansowanym projekcie biorą udział najwięksi gracze na amerykańskim rynku. Poza firmą Lockheed Martin są to: Northrop Grumman, BAE Systems, Pratt & Whitney. Planowane zamówienia samolotu:
• USAF 1,763
• USN/USMC 680
• U.K. RAF/RN 138
• Włochy 131
• Holandia 85
• Turcja 100
• Australia 100
• Norwegia 48
• Dania 30
• Kanada 6
Szacowany koszt jednsotkowy dla wersji CTOL-60 milionów dolarów.

Aktualizacja cen nadzień 03.10.2011

Ceny dla wersji LRIP-4:

• $111.6 (CTOL)
• $109.4 (Stovl)
• $142.9 (CV)

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii