Panavia Tornado

Samolot Panavia Tornado jest europejskim myśliwcem o zmiennej geometrii skrzydeł powstałym w wyniku kooperacji firm Alenia Aeronautica, EADS, BAE Systems i zarządzanym przez Panavia Aircraft GmbH.

Nad programem samolotu czuwa w imieniu rządów Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch NAMMO (Nato MRCA Managment and Production Organisation).

Liczba dostarczonych samolotów:
Niemcy: 324 IDS, 35 ECR
Wieka Brytania: 180 ADV, 218 IDS
Włochy: 84 IDS, 16 ECR
Arabia Saudyjska: 96 IDS, 24 ADV

Samolot produkowany jest w kilku wariantach:
IDS-samolot zdolny do atakowania celów naziemnych
ADV F3- myśliwiec zdolny do operowania w każdej pogodzie, zoptymalizowany do misji przechwytujących dalekiego zasięgu na niskim i średnim pułapie
ECR- samolot walki i rozpoznania elektronicznego
Recce Tornado- wersja specjalna- RAF GR4A lub GAF

Podstawowe dane:
IDS/ECR/RECCE-
ADV
Wymiary:
Długość
16.72 m
18.06 m
Wysokość:
5.70 m
5.70 m
Rozpiętość skrzydeł (złożone):
8.60 m
8.60 m
Rozpiętość skrzydeł (rozłożone):
13.90 m
13.90 m
Masy:
Na pusto:
14,100 kg
14,300 kg
Max paliwa w zewn. zasobn.:
5,850 kg
5,800 kg
Max ładunek uzbrojenia:
9,000 kg
8,500 kg
Masa startowa:
w czytsej konfiguracji z max paliwa wewn.
20,400 kg
21,540 kg
Maksymalna:
27,200 kg
27,990 kg
Osiągi:
Max speed (hi/clean):
Mach 2.2
Mach 2.27
Max speed (lo/clean):
Mach 1.2
Mach 1.2
Max speed (lo/external stores):
Mach 0.9
Mach 0.9
Max g
7.5
7.5
Długość rozbiegu:
760 m
760 m
Długość dobiegu;
370 m
370 m
Promień działania:
Hi-lo-lo-hi
1,390 km
N / A
do przebazowania:
3,890 km
3,890 km

Do napędu samolotu służą dwa silnik RB 199 powstały dzięki kooperacji Rolls-Royce, MTU Aero Engines i Avio. Silnik został tak zaprojektowany by spełniać wymóg ataku z niskiego pułapu. Samolot poza rozmaitym uzbrojeniem podwieszanym wyposażony jest w działko BK-27.

Źródło: Panavia
Zdjęcie:RAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii