AW159 to wielozadaniowa, dwusilnikowa maszyna bazująca na serii śmigłowców AgustaWestland Lynx.
W nomenklaturze brytyjskiego Ministerstwa Obrony śmigłowiec funkcjonuje jako Lynx Wildcat. Maszyna dzięki zaawansowanemu i zintegrowanemu pakietowi awioniki umożliwia zaawansowaną nawigację, komunikację i funkcjonowanie w zintegrowanym teatrze działań. W skład zabudowanych sensorów wchodzi radar, zanurzalny sonar w wersji morskiej, pakiet systemów dozoru elektro-optycznego oraz elektronicznego jak również odpowiedni zestaw przeciwśrodków podnoszących bezpieczeństwo załogi. Duża zwrotność połączona z szybką możliwością przystosowania śmigłowca do wykonywania różnych ról czyni z niego niezłą wielozadaniową platformę. Maszyna może operować nawet w bardzo trudnych warunkach pogodowych na wzburzonym morzu. Podczas konstruowania tej wersji skupiono się również na zminimalizowaniu obciążeń załogi.
Wersja morska może być używana nawet na najmniejszych fregatach oraz korwetach we wszystkich zakątkach globu. Dzięki swemu wyposażeniu AW159 może autonomicznie wykrywać jednostki przeciwnika i atakować zarówno okręty nawodne jak i podwodne. W skład pakietu uzbrojenia wchodzą pociski, torpedy, bomby głębinowe oraz karabiny maszynowe.
Wersja lądowa sprawdza się dobrze w roli śmigłowca transportującego żołnierzy i ładunki dzięki dużym drzwiom. Duża zwrotność pozwala na poruszanie się tuż nad powierzchnią ziemi, a niezawodne i mocne silniki CTS800 zapewniają skuteczne operowanie w warunkach hot&high. Helikopter może również funkcjonować jako wysunięte centrum dowodzenia i kontroli.
Podstawowe dane:
Masa startowa: 6000 kg
Moc startowa: 1362 shp
Zapas paliwa: 940 l
Załoga: 2 + 7 ludzi
Długość: 15,22 m
Wysokość: 3,73 m
Średnica wirnika gł.: 12,8 m
Prędkość maksymalna: 291 km/h
Pułap zawisu: 3050 m
Zasięg: 963 km
Długotrwałość lotu: 4 h i 30 min
Źródło: AgustaWestland
Zdjęcia: AgustaWestland
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |