Gloster Gladiator I

Gloster Gladiator I był pierwszą seryjną wersją samolotu Gladiator.

Gloster Gladiator był brytyjskim jednomiejscowym dwupłatem myśliwskim z zakrytą kabiną pilota o konstrukcji metalowej częściowo krytej płótnem. Samolot posiadał stałe podwozie z kółkiem tylnym. Napęd maszyny stanowił silnik gwiazdowy Bristol Mercury IX o mocy 620 kW (840 KM) na wysokości 4420 m który poruszał dwułopatowe drewniane śmigło Watts. Uzbrojenie samolotu stanowiły cztery karabiny maszynowe Browning kalibru .303 cala. Dwa z nich umieszczone były w bokach kadłuba i zsynchronizowane z obrotem śmigła. Kolejne para mieściła się z kolei pod dolnym płatem. Zapas amunicji do km-ów w kadłubie wynosił 600 naboi na lufę, a do km-ów skrzydłowych po 400 naboi. Pierwsze produkcyjne Gladiatory posiadały w skrzydłach km-y Lewis (60 sztuk) i Vickers K (10 sztuk). Samoloty Gladiator I posiadały seryjnie montowaną radiostację.

Pierwsze seryjne Gladiatory w wersji Mk I trafiły do jednostek RAF 16 lutego 1937 roku. Otrzymał je 72. Dywizjon Myśliwski RAF. Później trafiły one także do 3., 54., 74., 80., 65., 73., 87. i 56. Dywizjonu. W sumie wyprodukowano 231 maszyn Gloster Gladiator I dla RAF oraz 147 samolotów na eksport. W toku służby samoloty Gladiator I wykazały szereg zalet, ale też wad. Najistotniejszą był problem z wibracjami powodowanymi przez dwułopatowe śmigło w locie nurkowym. W związku z tym część samolotów Mk I otrzymało później śmigło trójłopatowe co upodobniało je do Gladiatorów II. Samoloty Gladiator I mimo, że w chwili wybuchu II wojny światowej nie były już maszynami nowoczesnymi to wzięły udział w szeregu kampanii i walk – m.in. w Norwegii, Francji, Północnej Afryce i na Bałkanach. Samoloty Gladiator wykorzystywały także Siły Powietrzne Finlandii w trakcie wojny zimowej i Chin w konflikcie z Japonią.

Dane taktyczno-techniczne samolotu Gloster Gladiator I

Rozpiętość 9,83 m
Długość 8,36 m
Wysokość 3,58 m
Powierzchnia nośna 30,01 m2
Masa własna 1459 kg
Masa całkowita 2083 kg
Prędkość maksymalna na poziomie morza 338 km/h
Prędkość maksymalna na wysokości 4420 m 407 km/h
Wznoszenie na 4570 m 5,55 min
Pułap 10000 m
Zasięg 690 km
Długotrwałość lotu 1 h 54 min

Bibliografia
Belcarz B., Pęczkowski R., Gloster Gladiator, Gdańsk 1996.
Delve K., Fighter Command 1936 – 1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Gustavsson H., Slongo L., Gladiator vs CR. 42 Falcao (1940-41), Oxford 2012.

Zdjęcie: Gloster Gladiator I, Kogo, Wikimedia Commons.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii