infolotnicze.pl

80. Dywizjon Myśliwski RAF

80. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 80 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 1.08.1917
Lata istnienia 1.08.1917 – 1.01.1920 – renumeracja na 56.; 8.03.1937 – 1.05.1955; 1.08.1955 – 30.09.1969
Motto Strike true
Oznaczenie kodowe GK (od 10.1938 do 05.1939 i 1940 – 06.1940); OD (od 05.1934 do 1940); YK (06.1940 – 01.1941); EY (04.1943 – 04.1944); W2 (04.1944 – 1952).
80. Dywizjon Myśliwski RAF
80. Dywizjon Myśliwski RAF powstał w sierpniu 1917 roku i brał udział w I wojnie światowej. Po jej zakończeniu w 1920 roku został przebazowany do Egiptu i zmienił numer na 56. 80. Dywizjon Myśliwski RAF odtworzony został na początku 1937 roku, w maju otrzymał on maszyny Gloster Gladiator których miał używać przez następne 4 lata. W kwietniu następnego roku jednostka została przebazowana do Egiptu.80. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął udział w wojnie w czerwcu 1940 gdy został przebazowany nad granicę z Libią gdzie walczył z lotnictwem włoskim. Już w listopadzie tego roku jednostkę rzucono na inny teren działań – tym razem do Grecji. Od lutego kolejnego roku rozpoczął się proces przezbrajania jednostki w nowe samoloty Hurricane które w końcu zastąpiły dwupłatowe Gladiatory. Już jednak w kwietniu 1941 roku Dywizjon ewakuowano z Grecji. Po okresie służby patrolowej na Bliskim Wschodzie w październiku 80. Dywizjon Myśliwski RAF wrócił na pierwszą linię walk w Afryce. Z chwilą rozpoczęcia pościgu brytyjskiej 8. Armii za wycofującymi się na zachód jednostkami niemiecko-włoskimi jednostka rozpoczęła mozolną służbę w osłonie linii zaopatrzeniowych i konwojów przybrzeżnych. Od początku 1944 roku Dywizjon przebazowano do Włoch gdzie do wiosny prowadził działania wymiatające. W kwietniu wraz z przygotowaniami do Inwazji w Normandii przeniesiono go na Wyspy Brytyjskie. Od tego czasu 80. Dywizjon Myśliwski RAF prowadził działania wymiatające i eskortowe nad Francją i krajami Beneluksu. W sierpniu został on przezbrojony w Tempesty i niedługo potem podjął działania myśliwsko-rozpoznawcze które prowadził do końca wojny. Po jej zakończeniu rozpoczął on działania okupacyjne nad terytorium Niemiec.
Sławni piloci 80. Dywizjonu Marmaduke Pattle – (50 pewnych, 8 prawdopodobnych zestrzeleń i 6 uszkodzonych maszyn wroga).
Roald Dahl – Pilot 80. Dywizjonu w początkowym okresie kampanii w Afryce Północnej. Znany z pozawojskowych talentów – pisarz, autor książek grozy i fantasy, scenarzysta i publicysta.
Nigel Cullen – (16 pewnych, 1 zespołowe, 2 prawdopodobne zestrzelenie, 1 uszkodzony i 1 zniszczony na wodzie) Austarlijski As myśliwski latający m.in. w 80. Dywizjonie. Zginął 4 marca 1941 roku nad Albanią.
Używane samoloty (1939-1946) Gloster Gauntlet II (03.1937 – 05.1937); Gloster Gladiator I i II (03.1937 – 04.1941); Hawker Hurricane I (06.1940 – 08.1940 i 02.1941 – 01.1942); Hurricane IIC (01.1942 – 04.1943); Supermarine Spitfire VC (04.1943 – 04.1944); Spitfire IX (07.1943 – 11.1943 i 05.1944 – 08.1944); Hawker Tempest V (08.1944 – 01.1948).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Spick M., Asy myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.
Thomas A., Gloster Gladiator Aces, Oxford 2009.

Zdjęcie: Hawker Tempest V z 80. Dywizjonu, http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205209781, Imperial War Muzeum, MH 6860.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii