Kategorie
Jednostki lotnicze

65. Dywizjon Myśliwski RAF

65. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 65 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 1.08.1916
Lata istnienia 1.08.1916 – 25.10.1919; 1.08.1934 – 31.03.1961; 1.01.1964 – 30.03.1970; 1970 – 1974; 1986 – 1992
Motto Vi et armis
Nazwa wyróżniająca East India
Oznaczenie kodowe FZ (03.1939 – 03.1941); YT (03.1941 – 04.1951).
65. Dywizjon Myśliwski RAF
 65. Dywizjon Myśliwski RAF utworzony został w bazie Wyton w sierpniu 1916 roku. Do Francji jednostka trafiła w październiku 1917 roku. Po zakończeniu działań wojennych Dywizjon wrócił do Wielkiej Brytanii gdzie został rozwiązany. Ponownie do życia powołano 65. Dywizjon Myśliwski RAF w 1934 roku i wyposażono w samoloty Demon. Rok później wielu lotników jednostki przeniesiono na Bliski Wschód w związku z kryzysem w Abisynii. Ubytki uzupełniono dopiero latem 1936 roku, w tym też czasie do Dywizjonu trafiły samoloty Gauntlet, które po roku zastąpiły Gladiatory. Kolejna wymiana sprzętu odbyła się w marcu 1939 roku – 65. Dywizjon Myśliwski RAF otrzymał wówczas Spitfire’y. Pierwsze poważne walki piloci Dywizjonu stoczyli w trakcie kampanii francuskiej – w tym czasie latali oni nad Belgię, Holandię i Francję osłaniając wycofywanie własnych wojsk. Po tym okresie jednostkę chwilowo wycofano z frontu, na który jednak szybko ona powróciła biorąc udział w Bitwie o Wielką Brytanię. W jej trakcie Dywizjon zestrzelił 31 samolotów tracąc 15 własnych. W sierpniu 1940 roku 65. Dywizjon Myśliwski RAF wycofano do Szkocji skąd powrócił on nad kanał pod koniec roku. Od początku 1941 jednostka brała aktywny udział w wymiataniu nad francuskim wybrzeżem. Wraz z trafieniem do Dywizjonu Spitfire V rozpoczął on także misje myśliwsko-bombowe i rozpoznawcze. W październiku 1942 roku 65. Dywizjon Myśliwski RAF ponownie wycofano do Szkocji, gdzie m.in. ćwiczył on operowanie z lotniskowców. W marcu kolejnego roku jednostkę przeniesiono do Kornwalii skąd prowadziła ona działania patrolowe i eskortowe. W czerwcu 65. Dywizjon Myśliwski RAF włączono do 2. TAF-u w ramach którego przygotowywał się on do Inwazji w Normandii. Po lądowaniu jednostkę przeniesiono do Francji gdzie już na Mustangach wykonywała ona zadania myśliwsko-bombowe. We wrześniu 1944 Dywizjon powrócił na Wyspy skąd latał w osłonie wypraw bombowych nad Niemcy. Wraz z początkiem 1945 roku 65. Dywizjon Myśliwski RAF przebazowano na szkockie lotniska z których latał on zwalczając żeglugę przeciwnika w Norwegii. Z chwilą zakończenia II wojny światowej Dywizjon powrócił do południowej Anglii.
Sławni piloci 65. Dywizjonu Robert Tuck – (27 pewnych, 2 zespołowe, 6 prawdopodobnych zestrzeleń, 6 pewnych i jedno prawdopodobne uszkodzenie.
Używane samoloty (1929-1945) Hawker Deamon (08.1934 – 06.1936); Gloster Gauntlet II (07.1936 – 06.1937); Gloster Gladiator I (06.1937 – 04.1939); Supermarine Spitfire I (03.1939 – 03.1941); Spitfire IIA i IIB (03.1941 – 10.1941); Spitfire VB i VC (10.1941 – 08.1943); Spitfire IX (08.1943 – 01.1944); North American Mustang III (12.1943 – 03.1945); Mustang IV (03.1945 – 05.1946).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Spick M., Asy myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii