74. Dywizjon Myśliwski RAF Trynidad (No. 74 Squadron RAF Trynidad) – okres międzywojenny i II wojna światowa.
Data powstania | 1.07.1917 |
Lata istnienia | 1.07.1917 – 3.07.1919; 3.09.1935 – 31.08.1971; 19.10.1984 – 1.10.1992; 5.10.1992 – 22.09.2000. |
Motto | I fear no man |
Nazwa | Trinidad |
Oznaczenie kodowe | JH (02.1939 – 09.1939); ZP (09.1939 – 04.1942); 4D (04.1944 – 04.1951). |
74. Dywizjon Myśliwski RAF |
74. Dywizjon Myśliwski RAF został utworzony w lipcu 1917 roku. Brał on udział w I wojnie światowej a po jej zakończeniu rozwiązano go w lipcu 1919 roku. Jednostka została odtworzona we wrześniu 1935 roku. Wyposażono ją wtedy w samoloty Demon by dwa lata później zastąpić je Gauntletami. Wraz z początkiem 1939 roku 74. Dywizjon Myśliwski RAF otrzymał nowe samoloty Spitfire I których też używał do września 1940. W tym czasie walczył on w osłonie ewakuacji z Dunkierki, a także w pierwszej fazie bitwy o Wielką Brytanię (w trakcie jej trwania piloci jednostki zestrzelili 45 samolotów przy stracie 11 własnych). 74. Dywizjon Myśliwski RAF wycofano z pierwszej linii w sierpniu 1940 roku, powrócił on na nią po przezbrojeniu w październiku tego roku. Od początku 1941 roku jednostka rozpoczęła działania ofensywne – wymiatanie nad północną Francją. Latem tego roku Dywizjon wycofano na północ do zadań defensywnych. W kwietniu 1942 roku 74. Dywizjon Myśliwski RAF przetransportowano na Bliski Wschód. Mimo, że jednostka dotarła do Egiptu już na początku czerwca, to pozostawała ona bez samolotów aż do grudnia. W tym czasie jej piloci zajmowali się oblatywaniem remontowanych samolotów i dostarczaniem maszyn do jednostek. Wraz z pojawieniem się Hurrcane’ów Dywizjon wrócił do służby pełniąc głównie zadania patrolowe. Wraz z przezbrojeniem jednostki w Spitfire’y rozpoczęła ona misje nad okupowanymi wyspami Morza Egejskiego. W kwietniu 1944 roku 74. Dywizjon Myśliwski RAF powrócił na Wyspy Brytyjskie i znów rozpoczął misje ofensywne nad francuskie wybrzeże. Wraz z rozpoczęciem inwazji w Normandii przeszedł on do prowadzenia zadań myśliwsko-bombowych, które od sierpnia prowadził z lotnisk francuskich. Później Dywizjon podążał za brytyjską 21. Grupą Armii przez Belgię, Holandię aż do Niemiec, gdzie dotarł w kwietniu 1945 roku. W tym czasie prowadził głównie akcje na rzecz wojsk lądowych. |
Sławni piloci 74. Dywizjonu | Adolph Malan – (27 zestrzeleń indywidualnych, 7 zespołowych, 2 niepotwierdzone, 3 prawdopodobne i 16 uszkodzonych samolotów wroga). John Mungo-Park – (11 zestrzeleń indywidualnych 2 zespołowe, 5 prawdopodobnych i 4 uszkodzone samoloty wroga). |
Używane samoloty (1935-1945) | Hawker Demon (09.1935 – 04.1937); Gloster Gauntlet II (04.1937 – 02.1939); Supermarine Spitfire I (02.1939 – 09.1940); Spitfire IIA (09.1940 – 05.1941 i 07.1941 – 01.1942); Spitfire VB (05.1941 – 07.1941 i 11.1941 – 04.1942); Hawker Hurricane IIB (12.1942 – 09.1943); Spitfire VB i VC (08.1943 – 04.1944); Spitfire IX (10.1943 – 04.1944); Spitfire IXE (04.1944 – 03.1945); Spitfire XVIE (03.1945 – 05.1945). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |