56. Dywizjon Myśliwski RAF „Punjab”

56. Dywizjon Myśliwski RAF Punjab (No. 56 Punjab Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 9.06.1916
Lata istnienia 9.06.1916 – 22.01.1920; 1.02.1920 – 23.09.1922; 1.11.1922 – 31.03.1946; 1.04.1946 – 18.04.2008 (OCU).
Motto Quid si coelum ruat
Oznaczenie kodowe LR (05.1938 – 02.1941); US (02.1941 – 03.1946). 
56. Dywizjon Myśliwski RAF
56. Dywizjon Myśliwski RAF powstał w czerwcu 1916 roku. Przez większość I wojny światowej działał we Francji, piloci jednostki zgłosili w tym czasie w sumie 402 zwycięstwa. Po zakończeniu konfliktu Dywizjon rozwiązano w styczniu 1920 roku. Tydzień później numer „56.” otrzymał 80. Dywizjon z Abukiru, jednak i po tej zmianie jednostkę rozwiązano we wrześniu 1922 roku. Pododdział jednostki działał jednak w ramach 208. Dywizjonu RAF w Turcji. 56. Dywizjon Myśliwski RAF ponownie odtworzono w listopadzie 1922 roku w bazie Hawkinge. Do jednostki początkowo trafiły maszyny Snipe, które później zastępowały kolejno maszyny Grebe, Siskin, Buldog, Gauntlet i Gladiator. W maju 1938 roku 56. Dywizjon Myśliwski RAF otrzymał samoloty Hurricane, na których też latał w początkowym okresie II wojny światowej. Początkowo misje jednostki ograniczały się do zadań patrolowych. Z kolei w 1940 roku 56. Dywizjon Myśliwski RAF najpierw osłaniał ewakuację z Dunkierki, a także przez pewien czas walczył we Francji, a później wziął udział w Bitwie o Wielką Brytanię. W jej czasie piloci jednostki zestrzelili 50 wrogich maszyn przy stracie 22 własnych. Następnie Dywizjon pełnił zadania defensywne by we wrześniu 1941 roku zostać przezbrojonym jako pierwszy w RAF w samoloty Typhoon. Nowe maszyny sprawiały wiele problemów, w związku z czym pierwsze misje bojowe jednostka przeprowadziła dopiero w maju kolejnego roku. Następnie do głównych zadań jednostki należały loty myśliwsko-bombowe a także przechwytujące niemieckie rajdy bombowe. W listopadzie 1943 roku 56. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął ataki bombowe na niemieckie lotniska w Północnej Francji które zakończyły się w kwietniu wraz z konwersją na Spitfire’y które były używane tylko 2 miesiące do pojawienia się Typhoonów w czerwcu. Lato 1944 roku upłynęło Dywizjonowi na lotach przeciw niemieckim bombom latającym V-1. Z końcem września tego roku 56. Dywizjon Myśliwski RAF włączono w skład 2. TAF-u w ramach którego prowadził bojowe loty rozpoznawcze do końca wojny. Z końcem marca 1946 roku jednostkę przenumerowano na No. 16 Squadron RAF.
Sławni piloci 56. Dywizjonu Taffy Higginson – (15 pewnych zestrzeleń).
Goefrey Page – (12 pewnych zestrzeleń, 1 prawdopodobne).
Gordon Sinclair – (10 pewnych zestrzeleń).
Używane samoloty (1920-1945) Sopwith Snipe (02.1920 – 09.1922 i 11.1922 – 11.1924); Gloster Grebe II (09.1924 – 09.1927); Armstrong Whithworth Siskin IIIA (09.1927 – 10.1932); Bristol Buldog IIA (10.1932 – 05.1936); Gloster Gauntlet II (05.1936 – 07.1937); Gloster Gladiator I (07.1937 – 05.1938); Hawker Hurricane I (05.1938 – 02.1941); Hurricane IIB (02.1941 – 01.1942); Hawker Typhoon IA (09.1941 – 12.1942); Typhoon IB (03.1942 – 05.1944); Supermarine Spitfire IX (04.1944 – 06.1944); Hawker Tempest V (06.1944 – 03.1946).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Lewis P., Squadron Histories RFC, RNAS & RAF since 1912, Londyn 1968.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii