infolotnicze.pl

Karabin maszynowy wz. 33

Karabin maszynowy pilota wz. 33 – broń opracowana w latach 1930-32 w PWU.

Twórcą karabinu maszynowego wz. 33 był inż. Bolesław Jurek. Konstrukcyjnie broń ta opierała się na ckm systemu Browninga oznaczonym w Polsce jako wz. 30. Podstawowymi różnicami względem pierwowzoru było zastosowanie chłodzenia powietrzem, zwiększenie szybkostrzelności, zmniejszenie prawdopodobieństwa zacięć, zastosowanie osłabiacza odrzutu oraz zmiana systemu zasilania. Karabin maszynowy wz. 33 był produkowany od 1933 roku. W sumie do 1 maja 1939 roku zbudowano 672 sztuki tej broni w wersjach wz. 33 i nieznacznie zmienionej wz. 33A. Była ona wykorzystywana jako uzbrojenie samolotów myśliwskich P.7, P.11a, P.11c, liniowych PZL-23 Karaś i obserwacyjnych RWD-14 Czapla. W połowie lat trzydziestych opracowano ulepszoną wersję tej broni – km wz. 36.

Karabin maszynowy wz. 33 działał na zasadzie wykorzystania energii krótkiego odrzutu lufy i zamka ryglowanego klinowo. Kaliber broni wynosił 7,92 mm, a szybkostrzelność teoretyczna wynosiła około 1000 strzałów na minutę. Taśmy amunicyjne o pojemności 100 nabojów ładowane były specjalną amunicją lotniczą S. W broni stosowano początkowo opracowany w PWU spust mechaniczny, a później opatentowany przez te same zakłady pneumatyczny.

W przypadku strzelania przez krąg śmigła stosowano synchronizator Motolux (zwany także JS) skonstruowany przez inż. J. Szala.

Kaliber 7,92 mm
Długość broni 1000 mm
Długość lufy 605 mm
Masa broni 11,5 kg
Szybkostrzelność teoretyczna 1000-1100 strzałów/min

Samoloty które wykorzystywały karabin maszynowy wz. 33

  • PZL P.7a
  • PZL-23 Karaś

 

Bibliografia

Konstankiewicz Andrzej, Broń strzelecka Wojska Polskiego 1918-1939, Warszawa 1986.
Konstankiewicz Andrzej, Broń strzelecka i sprzęt artyleryjski formacji polskich i Wojska Polskiego w latach 1914-1939, Lublin 2003.
Popiel Adam, Uzbrojenie lotnictwa polskiego 1918-1939, Warszawa 1991.

 

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii