Kategorie
Samoloty

Gloster Gladiator II

Gloster Gladiator II był drugim wariantem seryjnym ostatniego dwupłata myśliwskiego RAF.

Gloster Gladiator II był brytyjskim jednomiejscowym dwupłatem myśliwskim z zakrytą kabiną pilota o konstrukcji metalowej częściowo krytej płótnem. Samolot posiadał stałe podwozie z kółkiem tylnym. Napęd maszyny stanowił silnik gwiazdowy Bristol Mercury VIIIA o mocy 610 kW (830 KM) który poruszał trójłopatowe metalowe śmigło Fairey. Motor posiadał możliwość chwilowego doładowania pozwalającego osiągnąć moc 840 KM. Uzbrojenie samolotu stanowiły cztery karabiny maszynowe Browning kalibru .303 cala. Dwa z nich umieszczone były w bokach kadłuba i zsynchronizowane z obrotem śmigła. Kolejne para mieściła się z kolei pod dolnym płatem. Zapas amunicji do km-ów w kadłubie wynosił 600 naboi na lufę, a do km-ów skrzydłowych po 400 naboi. Maszyny Gladiator II posiadały seryjnie montowaną radiostację.

Gloster Gladiator II był wersją rozwojową wariantu Mk I. Podstawową różnicą w porównaniu ze starszym modelem był silnik – Bristol Mercury VIIIA lub AS (Ten drugi był przystosowany w ramach programu shadow factory do produkcji u różnych podwykonawców). Obie jednostki napędowe różniły się drobnymi szczegółami, napędzały jednak to samo trójłopatowe śmigło (wersja Mk I posiadała dwułopatowe). Gladiator II różnił się także inną tablicą przyrządów. W sumie w latach 1938-39 wyprodukowano 312 samolotów Gloster Gladiator II.

Wersja Gladiator II stanowiła podstawę do stworzenia wariantu morskiego Sea Gladiator oraz pustynnego poprzez dodanie filtrów powietrza Vokesa, a także zapasu żywności i wody na wypadek lądowania na pustyni.

Dane taktyczno-techniczne samolotu Gloster Gladiator II

Rozpiętość 9,83 m
Długość 8,36 m
Wysokość 3,53 m
Powierzchnia nośna 30,01 m2
Masa własna 1562 kg
Masa całkowita 2206 kg
Prędkość maksymalna na poziomie morza 346 km/h
Prędkość maksymalna na wysokości 4420 m 414 km/h
Wznoszenie na 4570 m 5,50 min
Pułap 10210 m
Zasięg 714 km
Długotrwałość lotu 2 h 6 min

Bibliografia
Belcarz B., Pęczkowski R., Gloster Gladiator, Gdańsk 1996.
Delve K., Fighter Command 1936 – 1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Gustavsson H., Slongo L., Gladiator vs CR. 42 Falcao (1940-41), Oxford 2012.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii