213. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 213 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.
Data powstania | 1.04.1918 |
Lata istnienia | 1.04.1918 – 31.12.1919; 8.03.1937 – 30.09.1954; 1.09.1955 – 31.12.1969. |
Motto | Irritatus lacessit crabro |
Oznaczenie kodowe | AK (04.1939 – 01.1950) |
213. Dywizjon Myśliwski RAF |
213. Dywizjon Myśliwski RAF powstał w kwietniu 1918 roku z przeformowania 13. Dywizjonu Morskiego RNAS. W końcowym okresie wojny jednostka pełniła służbę osłaniając własne wodnopłaty rozpoznawcze w rejonie Flandrii. Po zakończeniu działań wojennych z końcem 1919 roku Dywizjon rozwiązano. Jednostkę odtworzono dopiero w marcu 1937 roku wyposażając ją w maszyny Gauntlet. Od początku 1939 roku 213. Dywizjon Myśliwski RAF zaczął być wyposażany w samoloty Hurricane, które miały pozostać na jego wyposażeniu do 1944 roku. Początek wojny minął jednostce na służbie patrolowej, później w maju został on na krótko wysłany do Francji by wesprzeć siły powietrzne Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego. Po powrocie do Anglii 213. Dywizjon Myśliwski RAF wziął aktywny udział w pierwszej fazie Bitwy o Wielką Brytanię strącając w tym czasie 83 samoloty przy stracie 23. W lutym 1941 roku jednostka została przesunięta do Szkocji gdzie podjęła się osłony z powietrza bazy w Scapa Flow. W maju tego roku Dywizjon wysłano na pokładzie lotniskowca HMS Furious na Bliski Wschód. Do końca roku jednostka działała nad Syrią a później Cyprem. Wraz z początkiem 1942 roku jednostkę przesunięto do Egiptu, gdzie wykonywała zadania defensywne a od czerwca ofensywne na rzecz brytyjskiej 8. Armii. Po bitwie pod El Alamein 213. Dywizjon Myśliwski RAF przebazowano do Libii skąd osłaniał on alianckie lotniska i przybrzeżne konwoje do listopada 1943 roku gdy przesunięto go na Cypr. Od lutego kolejnego roku Dywizjon wrócił do Egiptu gdzie przezbrojono go w Spitfire’y. Niedługo potem bo już od maja zastąpiono brytyjskie maszyny zastąpiono amerykańskimi Mustangami. W lipcu 1944 roku 213. Dywizjon Myśliwski RAF wysłano do Włoch skąd prowadził on ofensywne loty nad Albanię i Jugosławię. Na wiosnę 1945 roku jednostka przeleciała na Bałkany, gdzie pozostała do końca wojny. |
Sławni piloci 213. Dywizjonu | Humphrey Edwardes-Jones – dowódca 213. Dywizjonu Myśliwskiego RAF, później także m.in. 17. Dywizjonu, 323. Skrzydła i 210. Grupy, po wojnie komendant School of Land/Air Warfare i szef RAF w Niemczech. Karierę zakończył w stopniu Air Marshal’a. Hector McGregor – Air Marshal RAF, m.in. dowódca 33. i 213. Dywizjonu, szef Sektora Tangmere, Dowództwa Lotnictwa Levantu, później także dowódca Fighter Command i Lotnictwa Dalekiego Wschodu. |
Używane samoloty (1926-1945) | Gloster Gauntlet II (03.1937 – 02.1939); Hawker Hurricane I (01.1939 – 02.1942); Hurricane IIA i IIC (08.1941 – 03.1944); Supermarine Spitfire VC (02.1944 – 05.1944); Spitfire IX (02.1944 – 06.1944); North American Mustang III (05.1944 – 02.1947); Mustang IV (02.1945 – 02.1947). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |