infolotnicze.pl

43. Dywizjon Myśliwski RAF

43. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 43 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 15.04.1916
Lata istnienia 15.04.1916-31.12.1919; 1.07.1925-16.05.1947; 1.02.1949-7.11.1967; 1.09.1969-13.07.2009.
Motto Gloria finis
Przydomek The Fighting Cocks (Walczące koguty)
Oznaczenie kodowe FT (od września 1939 roku do maja 1947)
43. Dywizjon Myśliwski RAF Okres II wojny światowej
Od 1926 roku 43. Dywizjon Myśliwski RAF stacjonował w bazie Tangmere, tam też zastał go wybuch wojny. Na jego wyposażeniu znajdowały się wówczas samoloty myśliwskie Hawker Hurricane. W pierwszym okresie wojny został Dywizjon został przebazowany na północ Wielkiej Brytanii. Do Tangmere wrócił pod koniec maja 1940 roku skąd latał nad plaże Dunkierki osłaniając ewakuację Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego. Później The Fighting Cocks wzięli udział w pierwszym etapie bitwy o Wielką Brytanię. Później 43. Dywizjon Myśliwski RAF znów został wycofany do Szkocji gdzie przebywał do czerwca 1942 roku. Czas ten mijał na przezbrojeniu, szkoleniu i patrolowaniu północy kraju. Po powrocie na południe jednostka brała udział w misjach wymiatania i nocnych akcjach intruderskich nad terytorium okupowanej Francji. Jednak już po trzech miesiącach – w sierpniu 1942 roku 43. Dywizjon został przebazowany do Gibraltaru, a później na lotniska w Północnej Afryce skąd jesienią i zimą wspierał brytyjską 1. Armię.W lutym 1943 roku Dywizjon został przezbrojony w samoloty Supermarine Spitfire V. Już na nowym sprzęcie w czerwcu przeniósł się on na Maltę, skąd wspierał lądowanie aliantów na Sycylii. Niedługo później, bo już we wrześniu jednostka znów zmieniła lokalizację – tym razem udała się do Włoch gdzie zajęła się głównie zadaniami patrolowymi. W lipcu w związku ze zbliżaniem się Operacji Dragon 43. Dywizjon przeniesiono na Korsykę skąd miał on zapewniać osłonę myśliwską dla sił inwazyjnych. Na początku października 1944 roku The Fighting Cocks wrócili do Włoch gdzie pozostali do końca wojny pełniąc zadania myśliwsko-bombowe. Zaraz po zakończeniu wojny 43. Dywizjon Myśliwski RAF pełnił służbę okupacyjną w północnych Włoszech i Austrii aż do rozwiązania jednostki 16 maja 1947 roku.
Dowódcy
(1937-1945)
2.1937 – 11.1939 Sqn Ldr R. E. Bain
11.1939 – 07.1940 Sqn Ldr C. G. Lott
07.1940 – 08.1940 Sqn Ldr J. V. C. Badger
08.1940 – 09.1940 Sqn Ldr C. B. Hull
09.1940 – 10.1941 Sqn Ldr T. F. D. Morgan
10.1941 – 09.1942 Sqn Ldr Leroy du Vivier
09.1942 – 08.1943 Sqn Ldr M. Rook
08.1943 – 11.1943 Sqn Ldr E. Horbaczewski
11.1943 – 03.1944 Sqn Ldr P. L. Parrott
03.1944 – 06.1944 Sqn Ldr T. B. Laing-Meason
06.1944 – 03.1945 Sqn Ldr A. H. Jupp
03.1945 – 12.1945 Sqn Ldr J. A. Hemmingway
Sławni piloci Sqn Ldr Eugeniusz Horbaczewski – 16 zestrzeleń pewnych, 1 zespołowe, 1 prawdopodobne i 1 uszkodzenie. Polski pilot dowodzący od maja do sierpnia eskadrą, a później do października 1943 roku całym 43. Dywizjonem. W tym czasie powiększył swoje konto o 3 zestrzelenia pewne i jedno uszkodzenie.
Plt Off Frank R. Carey – (zaliczonych 25 pewnych, 3 zespołowe, 4 niepotwierdzone, 3 prawdopodobne, 1 możliwe zestrzelenie a także 8 uszkodzonych samolotów wroga). W 43. Dywizjonie służył w okresie międzywojennym i w trakcie bitwy o Wielką Brytanię. Jest pilotem z największą liczbą zestrzeleń w całej jednostce.
Sqn Ldr Daniel Leroy du Vivier – (3 zestrzelenia pewne, 2 zespołowe, po jednym prawdopodobnym samemu i zespołowo oraz 1 uszkodzenie). Belgijski dowódca 43. Dywizjonu od października 1942 do września 1943 roku.
Plt Off Herbert J. L. Hallowes – (17 zestrzeleń pewnych, 2 zespołowe, 4 prawdopodobne i 8 uszkodzeń) w 43. Dywizjonie służył od 1936 roku. Razem z jednostką walczył w trakcie kampanii francuskiej i bitwy o Wielką Brytanię.
Colin Gray – (27 zestrzeleń pewnych, 2 zespołowe, 7 prawdopodobnych, 12 uszkodzonych).
Używane samoloty (1926-1945)  Gloster Gamecock I (1926 – 28); Siskin IIIA (1928 – 1931); Hawker Fury I (1931 – 02.1939); Hawker Hurricane I (11.1938 – 04.1941; 09.1942 – 10.1942); Hurricane IIA i IIB (04.1941 – 08.1942); Hurricane IIC (10.1941 – 08.1942); Supermarine Spitfire VB i VC (02.1943 – 01. 1944); Spitfire IX (08.1943 – 05.1947); Spitfire VIII (08.1944 – 10.1944)

 

Bibliografia:

Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Saunders A., No 43 'Fighting Cocks’ Squadron, Oxford 2003.

Zdjęcie: Piloci 43. Dywizjonu Myśliwskiego RAF w trakcie bitwy o Wielką Brytanię, w tle samolot Hurricane I, Imperial War Museum, CH 83 via Wikimedia Commons.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii