T-38 Talon to dwusilnikowa maszyna szkolenia zaawansowanego.
Z racji swoich możliwości samolot jest wykorzystywany do bardzo wielu zadań choć podstawową rolą jest właśnie szkolenie. Maszyna legitymuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Podstawowym użytkownikiem samolotu w USA jest Education and Training Command. Do innych użytkowników zaliczyć trzeba Air Combat Command, Air Force Materiel Command oraz National Aeronautics and Space Administration. Maszyna w najnowszej wersji T-38C posiada awionikę typu glass cockpit oraz wiele udoskonaleń podnoszących poziom szkolenia. Warto zwrócić uwagę, że samolot jest w systemie szkoleniowym od bardzo wielu lat i powoli dla USA jego zastąpienie staje się palącym problemem. Wprowadzenie do służby nastąpiło jeszcze w roku 1961. Sporą zaletą samolotu są niewielkie wymagania odnośnie pasa startowego – potrzebuje go zaledwie nieco mniej niż 700m. Również prędkość wznoszenia jest imponująca i pułap 30000 stóp (9069m) osiągany jest w minutę. T-38 po modyfikacji napędu posiadają ciąg zwiększony o około 19% co przekłada się na rozbieg krótszy o 9%. Air Education and Training Command wykorzystuje T-38 do szkolenia pilotów przewidzianych na takie maszyny jak F-15E Strike Eagle, F-15C Eagle, F-16 Fighting Falcon, B-1B Lancer, A-10 Thunderbolt i F-22 Raptor. Pomiędzy rokiem 1961 i 1972 przekazano USA ponad 1100 kilometrów. Obecnie szacuje się, że przy uwzględnieniu wszelkich modyfikacji samoloty pozostaną w linii do roku 2020, co daje 8 lat na opracowanie koncepcji zastąpienia tego sprawdzonego samolotu.
Podstawowe dane:
Podstawowa rola: samolot szkoleni zaawansowanego
Producent: Northrop Corp.
Napęd: 2x General Electric J85-GE-5 z dopalaniem
Ciąg: 2050 funtów; 2900 z dopalaniem
Długość: 14m
Wysokość: 3,8m
Rozpiętość: 7,6m
Prędkość: Mach 1,08 na poziomie morza
Pułap: powyżej 16,764m
Max. masa startowa: 5485kg
Zasięg: 1093mile
Koszt:: $756,000 (1961 constant dollars)
W służbie USA: 546
Źródło: USAF
Zdjęcie: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |