F-15 Eagle, F-15 Strike Eagle, F-15 Silent Eagle

Samolot F-15 Eagle został zaprojektowany przez firmę McDonnell Douglas.

Jest myśliwcem na każdą pogodę, o dużych możliwościach manewrowych, przeznaczonym do uzyskania i utrzymania przewagi powietrznej nad polem walki. Pozostaje w służbie już ponad 30 lat i dalej spełnia swoje zadanie. F-15 jako jedyna maszyna w zasobie U.S. Air Force jest zdolny wystrzeliwać pociski przeciw satelitom nazywane ASAT. Poza Stanami Zjednoczonymi maszyna lata w Izraelu, Japonii i Arabii Saudyjskiej. Niskie obciążenie jednostkowe skrzydła w połączeniu z dużą siłą ciągu silników pozwala maszynie wykonywać ciasne zakręty bez utraty prędkości. Dowodem na jego możliwości było pobicie rekordu świata w jak najszybszym wznoszeniu. W 1975 roku F-15A osiągnął pułap 98425 stóp w 3 minuty 27,8 s. Czas mierzono od puszczenia hamulca podczas startu. Samolot F-15A odbył słój pierwszy lot w 1972 roku, natomiast F-15B wystartował w 1973 roku. Pierwszą maszyna weszła do służby w listopadzie 1974 roku w 58th Tactical Training Wing z Luke Air Force Base w Arizonie. W 1979 wprowadzono wersję F-15 C i D. Nowe samoloty otrzymały Production Eagle Package (PEP 2000) w skład którego wchodziły m.in. o 900 kg większy zapas paliwa, możliwość przenoszenia zewnętrznych konforemnych zbiorników paliwa, orz zwiększoną masę startową. W 1983 rozpoczęto wieloetapowy program modernizacji samolotu- MSIP. Pierwszym samolotem uwzględniającym usprawnienia była maszyna wyprodukowana w 1985 roku. W skład ulepszeń wszedł lepszy centralny komputer, lepsze zarządzanie uzbrojeniem umożliwiające efektywniejsze wykorzystanie przenoszonego arsenału. Wprowadzono również lepszy system walki elektronicznej. Pierwszą jednostką przezbrojoną na F-15 był 48th Fghter-Interceptor Squadron z Langley AFB w styczniu 1982 roku. W 1989 roku w służbie było już ponad 1200 myśliwców. Pierwsza udoskonalona maszyn oznaczona jako F-15 E została dostarczona do 405th Tactical Training Wing z Luke AFB w 1988. O ile poprzednie wersje samolotu przeznaczone są do walki powietrznej to wersja F-15E jest samolotem zdolnym do przełamania obrony powietrznej wroga i zaatakowania celu w głębi jego terytorium. Na tylnym fotelu zasiada oficer odpowiedzialny za obsług systemów uzbrojenia, który ma do swojej dyspozycji 4 duże wyświetlacze dzięki którym może mieć stały ogląd sytuacji. Silniki F-15 E dzięki elektronicznemu sterowaniu potrafią przejść do pełnej mocy na dopalaniu w 4 sekundy co jest o 40% lepszym wynikiem w porównaniu z poprzednią wersją samolotu. Chcąc wyjść na przeciw oczekiwaniom klienta Boeing obecnie proponuje wersje oznaczaną jako F-15SE Silent Eagle(F-15K). Samolot jest maszyną oznaczaną jako 4.5. Brakuje mu sporo do samolotów 5 generacji, ale zdecydowanie jest lepszy od poprzednio produkowanych wersji. Maszyna posiada wewnętrzne luki uzbrojenia w których przenosi np. pociski. Dzięki temu oraz zastosowaniu materiałów pochłaniających fale radarowe maszyna osiąga właściwości stealth znacznie większe od swoich poprzedników. Samolot posiada również zaktualizowane wyposażenie elektroniczne. Nabywcą nowej wersji F-15K oznaczanej jako Strike Eagle jest m.in. Korea.

Dane taktyczno-techniczne F-15C/D

Podstawowa rola: myśliwiec taktyczny
Producent: McDonnell Douglas Corp.
Napęd: dwa Pratt & Whitney F100-PW-100, 220 or 229
Siła ciągu: (C/D) 23,450 funtów na silnik
Rozpiętość: 42.8 stóp (13 m)
Długość: 63.8 stóp (19.44 m)
Wysokość: 18.5 stóp (5.6 m)
Masa: 31,700 funtów
Max masa startowa: (C/D) 68,000 funtów (30,844 kg)
Zapas paliwa: 36,200 funtów (3 zewnętrzne plus zbiorniki konforemne)
Ładunek użyteczny: zależnie od misji
Prędkość: 1,875 mph (Mach 2 class)
Pułap: 65,000 stóp (19,812 m)
Zasięg: 3,450 mil (3,000 mil morskich) zasięg do przebazowania z maksymalną ilością paliwa
Załoga: F-15A/C: 1. F-15B/D/E: 2
Uzbrojenie: wewnętrznie zamontowane działko M-61A1 20mm ,sześciolufowe z zapasem 940 pocisków, 4 AIM-9 Sidewinder i 4 AIM-120 AMRAAM lub 8 AIM-120 AMRAAM na zewnętrznych podwieszeniach
Koszt: A/B models – $27.9 million (fiscal 98 constant dollars);C/D models – $29.9 million (fiscal 98 constant dollars)
Wstępna gotowość operacyjna: wrzesień 1975
W służbie USA: 522

Dane taktyczno-techniczne F-15E:

Podstawowa rola: samolot atakujący cele naziemne
Producent: McDonnell Douglas Corp.
Napęd: 2 Pratt & Whitney F100-PW-220 or 229
Siła ciągu: 25,000 – 29,000 funtów na silnik
Rozpiętość: 42.8 stóp (13 m)
Długość: 63.8 stóp (19.44 m)
Wysokość: 18.5 stóp (5.6 m)
Masa: 37,500 funtów ( 17,010 kg)
Max masa startowa: 81,000 funtów (36,450 kg)
Zapas paliwa: 35,550 funtów (3 zewnętrzne plus zbiorniki konforemne)
Źródło: USAF
Ładunek użyteczny: w zależności od misji

Prędkość: 1,875 mph (Mach 2.5 plus)
Zasięg: 2,400 mil (3,840 km) zasięg do przebazowania z maksymalną ilością paliwa
Pułap: 60,000 stóp (18,288 m)
Uzbrojenie: 20mm działko zbudowane wewnątrz samolotu z zapasem 500 pocisków. 4 AIM-9 Sidewinder i 4 AIM-120 AMRAAM, lub 8 AIM-120 AMRAAM missiles. Dowolne uzbrojenie powietrze ziemia z arsenału U.S Air Force (nuklearne i konwencjonalne)
Załoga: Pilot i oficer systemów uzbrojenia
Koszt: $31.1 million (fiscal 98 constant dollars)
Wstępna gotowość operacyjna: wrzesień 1989
W służbie USA: 223

Na podstawie : Boeing oraz USAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii