Działko GSh-6-23M / GSz-6-23M

Działko GSh-6-23M (Gsz-6-23M, ГШ-6-23 АО-19, ТКБ-613) to jedna z najbardziej wyrafinowanych konstrukcji w swojej klasie.

Osiągnięcie szybkostrzelności tego rzędu wymagało od konstruktorów rozwiązania wielu problemów co nie zmienia faktu, że całość podlega wielkim obciążeniom. Działko w porównaniu z konstrukcjami zachodnimi jest napędzane gazami prochowymi, co przekłada się na brak obciążeń dla systemów pokładowych. Konstrukcja przewidziana jest dla maszyn Su-24 (w wersji zabudowanej i w zasobniku) i MiG-31. Warto mieć na uwadze, że przy zabieraniu na pokład kilkuset pocisków ogień ciągły, uwzględniając czas potrzebny na rozkręcenie do nominalnej prędkości, to czas mierzony w sekundach (ok. 1,2 lub 3) więc delikatność z obchodzeniem się ze spustem przy takich parametrach nabiera nowego wymiaru. Z drugiej strony w jednostce czasu działko dostarcza niemal dwa razy więcej pocisków niż konkurencja co przy dynamicznych walkach i krótkich chwilach na celny strzał może mieć kluczowe znaczenie. (jeśli założymy, że dojdzie do walki na krótkim dystansie, co dziś chyba już powoli odchodzi do lamusa jako że wszystko sprowadza się do zasady wykryj/zaatakuj/zniszcz jak najszybciej) Sporą zaletą działka jest jego stosunkowo mała masa w porównaniu z odpowiednikami używanymi na innych samolotach.

Podstawowe dane:
Typ naboju: AM-23
Szybkostrzelność: 10.000s/m
Prędkość początkowa pocisku: 715m/s
Masa działka: 73kg
Masa naboju: 0,325kg
Masa pocisku: 0,174kg

Źródło: KBP

Zdjęcie: KBP

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.