A-10 Thunderbolt II jest samolotem bliskiego wsparcia wojsk lądowych.
Dzięki wytrzymałej konstrukcji, wielu podwieszeniom i dużej manewrowości na niskich pułapach i przy małych prędkościach maszyna pomimo swojego wieku dalej dobrze spisuje się podczas konfliktów w które angażują się Stany Zjednoczone. Samolot może operować zarówno w dzień jak i w nocy. Dzięki zminimalizowaniu zaplecza obsługowego samolot można szybko i łatwo przerzucić w wybrany rejon świata gdzie może błyskawicznie podjąć działania. Zdając sobie sprawę z możliwości uszkodzeń poszczególnych podzespołów zdecydowano się na wymienność wielu części pomiędzy lewą, a prawą stroną. Pilot jest chroniony przez tytanowy pancerz podobnie jak kluczowe podzespoły samolotu. Opancerzenie samolotu pozwala mu przetrwać bezpośrednie trafienie pocisku kalibru do 23 mm- zarówno przeciwpancernego jak i burzącego. System hydrauliczny jest zdublowany przez mechaniczny układ pozwalający wylądować pilotowi nawet po utracie hydrauliki. Pierwotnie samolot był obliczony na 8000 godzin, ale dzięki modernizacjom udało się przedłużyć jego żywotność na 12000, a najnowsze plany zakładają wydłużenie życia maszyn do 18000 lub nawet 24000 godzin.
Dane taktyczno-techniczne samolotu:
Podstawowa rola: A-10 — bliskiego wsparcia, A-10C – wysunięte centrum kontroli powietrznej
Producent: Fairchild Republic Co.
Silniki: Dwa General Electric TF34-GE-100
Siła ciągu: 9,065 funtów na silnik
Rozpiętość skrzydeł: 57 stóp, 6 cali (17.42 metrów)
Długość: 53 stopy, 4 cale (16.16 metrów)
Wysokość: 14 stóp, 8 cali (4.42 metrów)
Waga: 29,000 funtów (13,154 kilogramów)
Masa max startowa: 51,000 funtów (22,950 kilogramów)
Zapas paliwa: 11,000 funtów (7,257 kilogramów)
Udźwig: 16,000 funtów (7,257 kilogramów)
Prędkość: 420 mph (Mach 0.56)
Zasięg: 800 miles (695 nautical miles)
Pułap: 45,000 feet (13,636 metrów)
Uzbrojenie: 1 działko 30 mm GAU-8/A o 7 lufach; do 16tyś funtów uzbrojenia (7,200 kg) na 8 podskrzydłowych i 3 podkadłubowych podwieszeniach, m.in.bomby 225 kg Mk-82 i 900 kg Mk-84, bomby zapalające, pociski AGM-65 Maverick, bomby naprowadzane laserowo, pociski Sidewinder oraz liczne środki obrony aktywnej
Załoga: 1
Gotowość operacyjna: A-10A, 1977; A-10C, 2007
W służbie USA: W służbie, A-10, 143 i A-10C, 70; Rezerwa, A-10, 46 and OA-10, 6; ANG, A-10, 84 and OA-10, 18
Zdjęcie: fas.org
Na podstawie: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |