Kategorie
Samoloty

Lockheed Martin F-22 Raptor

F-22 Raptor jest odpowiedzią na zmieniające się pole walki i dynamicznie rozwijającą się technologię wojskową. Jego głównym zadaniem stało się zastąpienie wyśmienitego samolotu F-15 Eagle będącego myśliwce przewagi powietrznej.

Po wprowadzeniu Raptorów, one przejęły rolę zapewniania dominacji w powietrzu nad polem walki. Samolot posiada właściwości stealth wynikając z konstrukcji oraz specjalnego pokrycia powierzchni samolotu. Dzięki nowoczesnym silnikom możliwe jest osiąganie prędkości naddźwiękowych bez używania dopalacza co skutecznie obniża zużycie paliwa. Sygnatura radarowa smaolotu jest porównywalna z owadem co pozwala mu ukryć się przed większością systemów radarowych. Poza tym do minimum zredukowanao sygnaturę cieplną, dźwiękową oraz ograniczono turbulencje wywoływane przez samolot co również ma wpływ na wykrywalność. Dzięki zaawansowannym systemom elektronicznym nie wymaga asysty dodatkowego samolotu wsparcia elektronicznego. Umieszczenie uzbrojenia w wewnetrznych komorach pozwoliło dodatkowo znacząco ograniczyć wykrywalność radarową. Dzięki silnikom F119 firmy Pratt & Whitney możliwy jest przelot nawet z prędkością rzędu 1,5 Macha bez użycia dopalania (Supercruise). W skład uzbrojenia wchodzi m.in. 6 pocisków AIM-120C, 2 pociski AIM-9, działko M61A2 kalibru 20mm oraz 4 zewnętrzne podwieszenia które mogą przenosić dodatkowe zbirniki lub uzbrojenie. Dzięki dużym zbiornikom paliwa i dodatkowym podwieszeniom samolot może przelecieć bez przerwy 1724 mile. Możliwe jest tankowanie w powietrzu zarówno z samolotu KC-10 jak i z KC-135.

Podstawowe dane:

Długość 62 ft / 18.90 m
Wysokość 16.7 ft / 5.09 m
Rozpiętość skrzydeł 44.5 ft / 13.56 m
Powierzchnia skrzydeł 840 sq ft / 78.04 sq m
Rozpiętość sterów ogonowych 29 ft / 8.84 m
Masa na pusto 43,340 lb /19,700 kg
Maksymalna masa startowa 83,500 lb / 38,000 kg
Wewnętrzny zapas paliwa 18,000 lb / 8,200 kg
z dwoma dodatkowymi zbiornikami 26,000 lb / 11,900 kg
Prędkość Mach 2 class
Zasięg* > 1,600 n. mi
Silniki Two F119-PW-100 turbofan engines with two-dimensional thrust vectoring nozzles
Siła ciągu silnika 35,000 lb / 15,876 kg
*z dwoma dodatkowymi zbiornikami paliwa

Źródło: Lockheed Martin
Zdjęcie: Lockheed Martin

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: Milipedia