B-1B Lancer

Ciężki bombowiec B-1B Lancer jest samolotem o największym udźwigu ładunku bomb w Siłach Powietrznych USA.

Pierwotnie samolot służył do przenoszenia ładunków nuklearnych, ale później został dostosowany do wykonywania misji z użyciem konwencjonalnych ładunków bombowych. Samolot służył jako maszyna przenosząca ładunki nuklearne w latach 1985-1997. Dzięki dużej prędkości sięgającej 1.2 Macha i ogromnej ładowności mógł przenosić pociski AGM-69A na duże odległości i z dużą prędkością. Zakończenie zimnej wojny doprowadziło do wycofania B-1B z misji nuklearnych i przeniesienie ich do konwencjonalnych zadań. Ze 100 wyprodukowanych maszyn 32 wycofano, a pozostałe 68 przeszło liczne udoskonalenia by móc lepiej wypełniać rolę konwencjonalnego bombowca. Maszyna zaliczyła swój pierwszy lot 18 października 1984 roku. Koszt całego programu zakładającego wyprodukowanie 100 maszyn zamknął się sumą 20 miliardów dolarów. Pierwszy samolot został dostarczony Siłom Powietrznym w październiku 1984 roku zaledwie po 33 miesiącach po podpisaniu kontaktu. Wstępną gotowość operacyjną jednostki wyposażone w B-1B osiągnęły 1 października 1986 roku. W tym samym roku B-1B Lancer zaczęły schodzić z taśmy produkcyjnej w tempie 4 maszyn na miesiąc. Samolot jest bardzo ciekawą konstrukcją o zmiennej geometrii skrzydeł. Charakteryzuje się również dużą manewrowością podczas wysokich prędkości. Konfiguracja z rozłożonymi skrzydłami jest używa do startu, lądowania, tankowania w powietrzu oraz podczas niektórych zadań związanych z użyciem uzbrojenia na wysokich pułapach. Samolot jest wyposażony w bogaty zestaw oprzyrządowania radarowego i czujników pozwalających na swobodne wykonywanie misji i naprowadzanie uzbrojenia na stałe i poruszające się cele. Samolot posiada również systemy samoobrony takie jak ALQ-161 i ALE-50 oraz oczywiście flary i paski folii aluminiowej zakłócające radary, a jego wykrywalność jest utrudniona. Samolot B-1B wywodzi się od B-1A, który miał stać się zastępcą B-52 Stratofortress. Co warte podkreślenia oba samoloty znajdują się dalej w linii i nie zanosi się by B-52 miały szybko zostać wycofane. B-1B ma na swoim koncie wiele rekordów lotniczych. Maszyna stale jest udoskonalana i rozwijana.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:

Przeznaczenie: ciężki bombowiec dalekiego zasięgu
Producent: Boeing, North America (uprzednio Rockwell International, North American Aircraft); Offensive avionics, Boeing Military Airplane; defensive avionics, EDO Corporation
Napęd: 4 silniki General Electric F101-GE-102 z dopalaniem
Ciąg: ponad 30,000 funtów z dopalaniem na każdy silnik
Rozpiętość skrzydeł: 137 stóp (41.8 m) rozłożóne, 79 stóp (24.1 m) złożone
Długość: 146 stóp (44.5 m)
Wysokość: 34 stóp (10.4 m)
Masa: około 190,000 funtów (86,183 kg)
Max masa startowa: 477,000 funtów (216,634 kg)
Zapas paliwa: 265,274 funtów (120,326 kg)
Udźwig: 75,000 funtów ( 34,019 kg)
Speed: 900-plus mph (Mach 1.2 na poziomi morza)
Zasięg: Międzykontynentalny
Pułap: ponad 30,000 stóp (9,144 m)
Armament: 84 500-pound Mk-82 or 24 2,000-pound Mk-84 general purpose bombs; up to 84 500-pound Mk-62 or 8 2,000-pound Mk-65 Quick Strike naval mines; 30 cluster munitions (CBU-87, -89, -97) or 30 Wind-Corrected Munitions Dispensers (CBU-103, -104, -105); up to 24 2,000-pound GBU-31 or 15 500-pound GBU-38 Joint Direct Attack Munitions; up to 24 AGM-158A Joint Air-to-Surface Standoff Missiles
Załoga: 4 (dowódca, 2 pilot, 2 oficerów uzbrojenia)
Koszt: $283.1 million (fiscal 98 constant dollars)
Wstępna gotowość operacyjna: październik 1986
W służbie USA: Active force, 66 (test, 2); ANG, 0; Reserve, 0

Na podstawie: Boeing oraz USAF
Zdjęcie: Boeing

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii