Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony zostały utworzone w celu zabezpieczenia Japonii z powietrza.
Japonia nie posiada armii w rozumieniu potocznym. Jej zabezpieczeniem są Siły Samoobrony w których są również jednostki powietrzne. W związku z wyspiarskim charakterem kraju siły powietrzne są pierwszym i najważniejszym ogniwem niezbędnym do zapewnienia integralności kraju. Do 3 głównych zadań lotnictwa w Japonii zaliczyć trzeba obronę powietrzną, szybką reakcję na niespodziewane sytuacje takie jak klęski naturalne i wreszcie zabezpieczenie pokoju na świecie poprzez udział w operacjach międzynarodowych.
Schematyczny układ samoobrony Japonii:
Strategia obrony opiera się na szybkim wykryciu ewentualnego przeciwnika, zidentyfikowaniu wykrytej maszyny oraz przechwyceniu i zniszczeniu intruza poprzez wysłanie w powietrze własnych myśliwców czy też wystrzeleniu pocisków. Niemal cała przestrzeń powietrzna Japonii jest stale monitorowana poprzez Aircraft Warning Control Force używającą systemów naziemnych i powietrznych. Po wykryciu samolotu jest on identyfikowany jak swój lub obcy poprzez automatyczny system ostrzegawczy. Gdy następuje pozytywna identyfikacja wrogiej maszyny określane jest miejsce gdzie maszyna powinna zostać zniszczona. Zaalarmowane zostają samoloty będące w ciągłej gotowości do startu lub będące już w powietrzu samoloty oraz jednostki odpowiedzialne za obronę rakietową, które mają za zadanie zniszczenie celu. Za dozór powietrzny odpowiedzialne są maszyny E-2C i E-767. Na wypadek zagrożenia pociskami balistycznymi dochodzi do współpracy systemu Aegis, systemów radarowych JASDF (Japan Air Self-Defense Forces), rakiet Patriot oraz systemu dowodzenia i kontroli. Do zabezpieczenia przestrzeni powietrznej utrzymywane jest 12 flot powietrznych i ok. 260 myśliwców.
Struktura:
Air Staff Office– kluczowa jednostka organizacyjna w skład której wchodzi Szef Sztabu w raz z asystującymi agencjami
Air Defense Command– odpowiada za dowiedzenie i przeprowadzenie operacji w zintegrowany sposób
Air Support Command- wspiera Air Defense Command w zakresie strategicnzym
Air Training Command – odpowiedzialne za proces kształcenia
Air Development and Test Command– odpowiada za opracowywanie i testowanie nowych technologii
Air Material Command– zabezpiecza funkcjonowanie składów JASDF
Other Units and Organizations– jednostki wspierające
Podział szczegółowy:
Organizacja Skrzydła:
Aktualnie Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony korzystają z następujących maszyn:
- Mitsubishi F-15J – 153 sztuki
- Mitsubishi F-15DJ – 45 sztuk
- Mitsubishi F-2A – 63 sztuki
- Mitsubishi F-2B – 19 sztuk
- McDonnell Douglas F4EJ – 80 sztuk
- Wczesnego ostrzegania
- Grumman E-2C Hawkeye – 13 sztuk
- Boeing E-767 – 4 sztuki
Walka elektroniczna
- Kawasaki C-1 – 1 sztuka
- NAMC YS-11 – 4 sztuki
Tankowce
- Boeing KC-767 – 4 sztuki
- Lockheed KC-130H – 1 sztuka
Transportowe
- Beech King Air C90 – 5 sztuk
- Boeing 747-47C – 2 sztuki (VIP)
- Gulfstream IV – 5 sztuk (VIP)
- Kawasaki C-1 – 26 sztuk
- Kawasaki C-2 – 2 sztuki
- Lockheed C-130H – 15 sztuk
- NAMC YS-11 – 4 sztuki
Poszukiwawcze
- Raytheon U-125A – 27 sztuk
Kartografia
- Raytheon U-125 – 3 sztuki
- NAMC YS-11 – 3 sztuk
Treningowe
- Fuji T-3 – 50 sztuk
- Fuji T-7 – 48 sztuk
- Kawasaki T-4 – 203 sztuk
- Raytheon Hawker T-400 – 13 sztuk
- NAMC YS-11 – 3 sztuki
Helikoptery
- Mitsubishi UH-60J – 41 sztuki
- Kawasaki CH-47J – 19 sztuk (SAR)
Lotnictwo Wojsk Lądowych
- Mitsubishi MU-2 – 6 sztuk
- Beechcraft King Air 350 LR-2 – 7 sztuk
- Hughes-Kawasaki OH-6D – 111 sztuk
- Kawasaki OH-1 – 33 sztuki
- Fuji-Bell AH-1S – 76 sztuk
- Boeing/Fuji AH-64DJP – 10 (+40) sztuk
- Fuji-Bell UH-1H/J – 179 sztuk
- Mitsubishi UH-60JA – 30 sztuk
- Kawasaki CH-47J/JA – 57 sztuk
- Eurocopter EC 225LP – 3 sztuki (VIP)
- Enstrom 480 – 10 sztuk
Źródło: JSDAF
Grafiki: JSDAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |