UH-60 Black Hawk

UH-60 Black Hawk od ponad 30 lat znajduje się w służbie w bardzo wielu armiach świata.

Najnowsza odmiana oferowana przez firmę Sikorsky to maszyna UH-60M. Duży nacisk położono w niej na bezpieczeństwo. Producent wyposażył helikoptery w system napędu i łopaty odporne na ostrzał, zadbał o odpowiednie zabezpieczenie kadłuba podczas zderzenia z ziemią, ograniczył dzięki CEFS możliwość przewrotki śmigłowca. Podwozie posiada możliwość absorpcji energii podczas zderzenia z ziemią. Również zbiorniki paliwa posiadają podwyższoną tolerancję na wypadek rozbicia. By umożliwić sprawne opuszczenie maszyny drzwi są odrzucane, a okna można wypchnąć na zewnątrz. Dodatkowo śmigłowiec posiada zabezpieczenie przez zderzeniami z kablami. W podstawowej konfiguracji maszyna posiada m.in. zintegrowany system Integrated Vehicle Health Management System (IVHMS) zajmujący się monitorowaniem śmigłowca, składany tylny pylon na potrzeby transportu, siedzenia zabezpieczające pilotów i załogę przed zderzeniem z ziemią, trzypunktowe podwozie z możliwością przyklęku. Wyposażenie kokpitu to oczywiście awionika glass cockpit oraz zaawansowane podsystemy wspierające prace pilotów jak choćby pełne dostosowanie do operowania w goglach noktowizyjnych.

W wersji Utility śmigłowiec posiada miejsca dla dwójki pilotów oraz 11 żołnierzy. Fotele mogą zostać szybko wymontowane i dzięki czemu możliwy jest łatwy transport ładunków. W wersji uzbrojonej, tzw. Battlehawk, zachowano w kabinie 6 dodatkowych miejsc. Śmigłowiec posiada dodatkowe pylony pod które można podwiesić uzbrojenie. Na pokładzie mogą znaleźć się: karabiny .50, 7,62, wyrzutniki rakiet na 7, 12 lub 19 rakiet 70 mm, systemy podwieszeń pocisków, celownik nahełmowy, dodatkowy wewnętrzny zapas paliwa oraz zewnętrze podwieszenia broni lufowej.

W wersji MEDAVAC maszyna zostaje doposażona tak, by możliwe było zapewnienie poszkodowanym podstawowej opieki na pokładzie do czasu dotarcia do szpitala. Wersja SAR z kolei posiada odpowiednie oprzyrządowanie oraz układ kabiny zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie skutecznie przeprowadzać misje poszukiwawcze.

Podstawowe dane:
Ilość silników: 2
Typ silników: T700-GE-701D
Moc startowa (5min): 3988 shp
Masa maksymalna: 9979 kg
Prędkość maksymalna: 280 km/h
Zasięg bez rezerwy: 511 km
Pułap z efektem ziemi: 3206 m
Pułap bez efektu ziemi: 1831 m
Pułap: 4626 m
Długość kabiny: 3,8 m
Szerokość kabiny: 2,3 m
Wysokość kabiny: 1,3 m
Powierzchnia kabiny: 8,1 m2
Pojemność kabiny: 11,2 m3

Źródło: Sikorsky

Zdjęcie: Sikorsky, Wikimedia Commons

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.