E-2 Hawkeye

E-2 Hawkeye to samolot dozoru powietrznego będący odpowiednikiem maszyn E-3 Sentry AWACS stacjonujący na lotniskowcach.

Maszyna jest samolotem wczesnego ostrzegania, zarządzania polem walki oraz odpowiada za dowodzenie i kontrolę wspomagając dowódcę Carier Strike Group oraz Joint Force Command. Maszyna może również koordynować dozór przestrzeni powietrznej. Podczas działań ofensywnych samolot koordynuje poszczególne uderzenia. Poza wykrywaniem i identyfikacją celów powietrznych samolot bierze również udział w rozpoznawaniu celów morskich. Samolot jest pierwszym tego typu środkiem projektowanym od początku do misji dozoru mającym możliwość operowania z pokładu lotniskowca. Maszyna może wykonywać zadania w każdych warunkach pogodowych zarówno w dzień jak i w nocy. Samolot wszedł do służby w 1964 roku zastępując maszyny E-1. W chwili obecnej w użyciu znajduje się samolot E-2C, który wszedł do służby w 1973. Do tej pory maszyny tego typu wylatały ponad milion godzin. W związku z długotrwałością służby samolot ustawicznie przechodzi modernizacje mające dostosować go do coraz bardziej wymagającego pola walki. E-2C (Hawkeye 2000) posiada zmodernizowany komputer misji, poprawione zobrazowanie przy pomocy radaru oraz Cooperative Engagement Capability, zintegrowano z okrętowym systemem AEGIS. Poza Stanami Zjednoczonymi maszyny Hakweye są używane również przez Egipt, Japonię, Singapur, Tajwan oraz Francję. Obecnie forma Northrop Grumman pracuje nad maszyną E-2D bazującą na E-2C, ale wyposażoną w znacznie lepszy radar mający stanowić skok o dwie generacji w porównaniu z poprzednim. Oczywiście oprawiona zostanie ogólna funkcjonalność. Głównym celem wprowadzenia tej modernizacji jest poprawa wykrywalności obiektów na polu walki oraz lepsze zobrazowanie sytuacji oraz wsparcie dla Theatre Air and Missile Defence (TAMD). Samolot ma wpisywać się w Sea Power 21 będącej częścią Join Vision 2020- nowej wizji prowadzenia działań opracowywanej przez US Navy. Cały program jest jednak zagrożony i nie wiadomo czy dojdzie do jego finalizacji.
Podstawowa rola: Airborne Command & Control, Battle Space Management.

Producent: Northrop Grumman Aerospace Corp.
Data wprowadzenia: styczeń 1964.
Koszt jednostkowy: $80 milionów.
Napęd: dwa Allison T-56-A427 (5,100 shp każdy).
Długość: 57 stóp 6 cali (17.5 m).
Wysokość: 18 stóp 3 cali (5.6 m).
Rozpiętość: 80 stóp 7 cali (28 m).
Masa: Max. startowa: 53,000 funty (23,850 kg)
Prędkość: 300+ węzłów (345 mph, 552 k/h).
Pułap: 30,000 stóp (9,100 meters).
Załoga: 5

Źródło: US Navy/Northrop Grumman
Zdjęcia: US Navy

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii