Eurocopter Tiger

Tiger to śmigłowiec szturmowy oferowany przez firmę Eurocopter.

Maszyna jest wąskokadłubowym śmigłowcem przeznaczonym do misji rozpoznania bojem czy też wsparcia pola walki. Dzięki swojej konstrukcji wąskokadłubowej z odległości 1 kilometra maszyna wygląda podobnie jak 2 cm obiekt oglądany z odległości 10 metrów. 77% konstrukcji maszyny to karbon, włókno szklane i aramid. Przekłada się to na redukcję masy o 30%, gładkie powierzchnie odporne na korozję, wysoki stopień integracji, brak niebezpieczeństwa rozprzestrzeniania się pęknięć, odporność na uszkodzenia i łatwość do naprawy na polu walki.

Jednym z kluczowych elementów uzbrojenia śmigłowca jest działko o wysokiej celności, które z odległości 1 km jest w stanie umieścić serię pięciu pocisków w celu o wymiarach 2×2 m. Maszyna posiada dużą liczbę systemów podnoszących możliwości bojowe na polu walki. Są to m.in. stabilizowany żyroskopowo system celowniczy z kamerą, obrazowaniem termalnym, laserowym wskaźnikiem odległości, laserowym znacznikiem celu, automatycznym śledzeniem do czterech celów. Dodatkowo pilot i operator uzbrojenia mają do swojej dyspozycji systemy Helmet-Mounted Sight/Displays (HMSD). Dla łatwiejszego orientowania się w terenie zainstalowana jest cyfrowa mapa z systemem EUROGRID. Na wyposażeniu jest również system IFF oraz specjalistyczne łącza. Podstawowym stałym uzbrojeniem jest wspomniane już działko 30mm Nexter 30M781 montowane w obrotowej wieżyczce w nosie. Zapas amunicji wynosi 450 sztuk. Działko umożliwia strzelanie seriami po 5, 10 i 25 sztuk. Śmigłowiec może również przenosić niekierowane rakiety 68 i 70mm. Dodatkowym wyposażeniem są kierowane pociski powietrze-powietrze Mistral, powietrze-ziemia Hellfire, czy też Spike ER.

Kokpit śmigłowca Tiger posiada układ typu tandem w którym pilot siedzi z przodu. Dla podniesienia komfortu pracy kabina załogi jest klimatyzowana. Za komunikację odpowiada szyna MIL 1553. Do dyspozycji są 4 wyświetlacze. Systemy samoobrony ostrzegają o wystrzeleniu pocisku, a do obrony służą flary i dipole. Napęd stanowią dwa silniki MTR 390 z systemem FADEC (Full authority digital engine control). Cały kadłub to monolityczna konstrukcja karbonowa i karbonowo/nomexowa.

Podstawowe dane:
Maksymalna masa startowa: 6600 kg
Napęd: 2 silniki MTR 390
Zapas paliwa: 1105 kg
Zapas paliwa z zewn. zb.: 1689 kg
Prędkość: 271 km/h
Długotrwałość lotu: 2 h 30 min
Max. dł. lotu z dodat. zb.: 5 h
Max zasięg z uzbr.: 740 km
Max zasięg z uzbr. i dodt. zb.: 1130 km
Pułap: 4000 m
Zakres temp.: od -30 do +350

Źródło: Eurocopter

Zdjęcia: Eurocopter

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.