Bristol Beaufighter V

Bristol Beaufighter V był wersją prototypową z tylnym stanowiskiem strzeleckim.

Samolot Bristol Beaufighter V miał być rozwiązaniem pojawiającego się problemu opadania nosa maszyny przy strzelaniu z umieszczonych w nim 4 działek 20 mm. Podstawą do opracowania tej wersji był wariant Mk IIF. W maszynie usunięto stanowisko radiooperatora montując z kolei wieżyczkę strzelecką z 4 karabinami maszynowymi .303 cala zaadaptowaną z samolotów Boulton Paul Defiant. Z dziobów Beaufighterów V wymontowano z kolei dwa działka 20 mm. Tak przygotowane dwie maszyny napędzane silnikami Rolls Royce Merlin poddano próbom w 29. Dywizjonie Myśliwskim RAF. Okazało się jednak, że opór stawiany przez grzbietowe stanowisko strzeleckie prowadzi do drastycznego spadku osiągów. Dodatkowo pojawił się problem z zasilaniem wieżyczki w energię elektryczną, utrudnione stało się także wchodzenie do samolotu. Wszystkie te wady spowodowały zaprzestanie prac nad tym wariantem samolotu.

Bibliografia
Bączkowski W., Janczak A., Samolot Myśliwski Beaufighter, Warszawa 1980.
Nowicki K., Bristol Beaufighter. Cz 1, Gdańsk 2001.
Nowicki K., Bristol Beaufighter. Cz 2, Gdańsk 2003.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii