29. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 29 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.
Data powstania | 7.11.1915 |
Lata istnienia | 7.11.1915 – 31.12.1919; 1.04.1923 – 31.12.1974; 1.01.1975 – 1998; 2003 do dziś. |
Motto | Impiger et acer |
Oznaczenie kodowe | YB (12.1938 – 09.1939); RO (09.1939 – 04.1951) |
29. Dywizjon Myśliwski RAF |
29. Dywizjon Myśliwski RAF powstał na początku listopada 1915 roku w bazie Gosport. Wziął on czynny udział w I wojnie światowej, gdy ta się zakończyła Dywizjon rozwiązano w końcem 1919 roku. Jednostka ta wraca na arenę dziejów w kwietniu 1923 roku, wyposażona zostaje wówczas w samoloty Snipe. W kolejnych latach następują wymiany sprzętu na maszyny Grebe (1925). Siskin (1928), Bulldog (1932) i Demon (1935). Na tych ostatnich samolotach 29. Dywizjon Myśliwski RAF został przeniesiony do Egiptu w związku z II wojną włosko-abisyńską. Jednostka otrzymała wtedy także samoloty Gordon na których wykonywano nocne patrole przy granicy z Etiopią. Dywizjon wrócił na Wyspy Brytyjskie w 1936 roku, dwa lata później wyposażono go w samoloty Blenheim. Maszyny te 29. Dywizjon Myśliwski RAF używał przez cały początkowy okres wojny, początkowo głównie do zadań patrolowych i testów radarów dla samolotów, później wraz z pojawieniem się niemieckich nocnych ataków na Anglię przede wszystkim do walki z nimi. Nocne misje myśliwskie Dywizjon wykonywał nieprzerwanie aż do maja 1943 roku, gdy jednostkę wyposażono w Mosquito. Od wiosny 1944 roku 29. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął ofensywne misje najpierw nad kontynent. Trwały one nieprzerwanie do lutego 1945 roku gdy jednostkę wyposażono w nową wersję Mosquito – rychłe zakończenie wojny nie pozwoliło jednak na szersze użycie nowych maszyn. W październiku 1945 roku 29. Dywizjon Myśliwski RAF przesunięto do West Malling gdzie stał się on elementem pokojowych nocnych sił myśliwskich Wielkiej Brytanii. |
Sławni piloci 29. Dywizjonu | Guy Gibson John Braham |
Używane samoloty (1923-1945) | Sopwith Snipe (04.1923 – 01.1925); Gloster Grebe II (01.1925 – 03.1928); Armstrong Whitworth Siskin IIIA (03.1928 – 06.1932); Bristol Buldog IIA (06.1932 – 04.1935); Hawker Demon (03.1935 – 08.1936 i 10.1936 – 12.1938); Fairey Gordon (03.1936 – 08.1936); Bristol Blenheim IF (12.1938 – 02.1941); Hawker Hurricane I (08.1940 – 12.1940); Bristol Beaufighter I (11.1940 – 06.1943); Beaufighter VI (03.1943 – 05.1943); de Havilland Mosquito XII (05.1943 – 04.1944); Mosquito XIII (10.1943 – 02.1945); Mosquito VI (07.1943 – 08.1943); Mosquito NF.30 (02.1945 – 08.1946). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Spick M., Asy myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.
Thomas A., Beaufighter Aces of World War 2, Oxford 2005.
Zdjęcie: Bristol Beaufighter z 29. Dywizjonu, U.S. Navy Naval Aviation News 15 December 1943, via Wikimedia Commons.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |