infolotnicze.pl

29. Dywizjon Myśliwski RAF

29. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 29 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 7.11.1915
Lata istnienia 7.11.1915 – 31.12.1919; 1.04.1923 – 31.12.1974; 1.01.1975 – 1998; 2003 do dziś.
Motto Impiger et acer
Oznaczenie kodowe YB (12.1938 – 09.1939); RO (09.1939 – 04.1951)
29. Dywizjon Myśliwski RAF
29. Dywizjon Myśliwski RAF powstał na początku listopada 1915 roku w bazie Gosport. Wziął on czynny udział w I wojnie światowej, gdy ta się zakończyła Dywizjon rozwiązano w końcem 1919 roku. Jednostka ta wraca na arenę dziejów w kwietniu 1923 roku, wyposażona zostaje wówczas w samoloty Snipe. W kolejnych latach następują wymiany sprzętu na maszyny Grebe (1925). Siskin (1928), Bulldog (1932) i Demon (1935). Na tych ostatnich samolotach 29. Dywizjon Myśliwski RAF został przeniesiony do Egiptu w związku z II wojną włosko-abisyńską. Jednostka otrzymała wtedy także samoloty Gordon na których wykonywano nocne patrole przy granicy z Etiopią. Dywizjon wrócił na Wyspy Brytyjskie w 1936 roku, dwa lata później wyposażono go w samoloty Blenheim. Maszyny te 29. Dywizjon Myśliwski RAF używał przez cały początkowy okres wojny, początkowo głównie do zadań patrolowych i testów radarów dla samolotów, później wraz z pojawieniem się niemieckich nocnych ataków na Anglię przede wszystkim do walki z nimi. Nocne misje myśliwskie Dywizjon wykonywał nieprzerwanie aż do maja 1943 roku, gdy jednostkę wyposażono w Mosquito. Od wiosny 1944 roku 29. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął ofensywne misje najpierw nad kontynent. Trwały one nieprzerwanie do lutego 1945 roku gdy jednostkę wyposażono w nową wersję Mosquito – rychłe zakończenie wojny nie pozwoliło jednak na szersze użycie nowych maszyn. W październiku 1945 roku 29. Dywizjon Myśliwski RAF przesunięto do West Malling gdzie stał się on elementem pokojowych nocnych sił myśliwskich Wielkiej Brytanii.
Sławni piloci 29. Dywizjonu Guy Gibson
John Braham
Używane samoloty (1923-1945) Sopwith Snipe (04.1923 – 01.1925); Gloster Grebe II (01.1925 – 03.1928); Armstrong Whitworth Siskin IIIA (03.1928 – 06.1932); Bristol Buldog IIA (06.1932 – 04.1935); Hawker Demon (03.1935 – 08.1936 i 10.1936 – 12.1938); Fairey Gordon (03.1936 – 08.1936); Bristol Blenheim IF (12.1938 – 02.1941); Hawker Hurricane I (08.1940 – 12.1940); Bristol Beaufighter I (11.1940 – 06.1943); Beaufighter VI (03.1943 – 05.1943); de Havilland Mosquito XII (05.1943 – 04.1944); Mosquito XIII (10.1943 – 02.1945); Mosquito VI (07.1943 – 08.1943); Mosquito NF.30 (02.1945 – 08.1946).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Spick M., Asy myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.
Thomas A., Beaufighter Aces of World War 2, Oxford 2005.

Zdjęcie: Bristol Beaufighter z 29. Dywizjonu, U.S. Navy Naval Aviation News 15 December 1943, via Wikimedia Commons. 

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii