501. Dywizjon RAF County of Gloucester (No. 501 County of Gloucester Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.
Data powstania | 14.06.1929 |
Lata istnienia | 14.06.1929 – 20.04.1945; 10.05.1946 – 10.03.1957 |
Motto | Nil Time |
Tytuł | City of Bristol (1930 – 1936); County of Gloucester (1936 – 1957) |
Oznaczenie kodowe | ZH (od 04.1939 do 09.1939); SD (od 09.1939 do 04.1945 i 1949 – 51); RAB (05.1946 – 1949 |
501. Dywizjon RAF |
501. Dywizjon RAF został sformowany w czerwcu 1929 roku, od 1930 wraz z otrzymaniem maszyn DH. 9 stał on się jednostką bombową. W maju 1936 roku Dywizjon został podporządkowany Auxiliary Air Force. Powiększony został też teren rekrutacji do jednostki. W roku 1938 wraz z trafieniem do 501. Dywizjonu maszyn Hind stał się on jednostką myśliwską.Wybuch II wojny światowej zastał jednostkę już na Hawkerach Hurrickane. 10 maja 1940 roku 501. Dywizjon RAF przydzielono do Advanced Air Striking Force (AASF) i wysłano do Francji. Po jej upadku wycofał się on do południowej Anglii i przebywał na froncie w trakcie całej bitwy o Wielką Brytanię. W trakcie jej trwania piloci 501. Dywizjonu zgłosili zestrzelenia 100 samolotów wroga przy stracie 43 własnych. Od początku 1941 roku jednostka rozpoczęła wymiatanie nad północną Francją, by w kwietniu, wraz z przezbrojeniem w Spitfire’y zostać wycofaną do Irlandii Północnej. Nad kanał 501. Dywizjon RAF wrócił w 1943 roku i kontynuował loty nad Francję. Wraz z wyposażeniem w Tempesty piloci dywizjonu rozpoczęli misje zwalczania niemieckich latających bomb. We wrześniu 1944 roku jednostkę przesunięto do wschodniej Anglii skąd latała ona w osłonie wypraw bombowych oraz prowadziła loty patrolowe przeciw niemieckim nosicielom V-1. 20 kwietnia 1945 roku jednostkę rozwiązano. |
Piloci 501. Dywizjonu |
Plt. Off. Stanisław Skalski – (18 pewnych zestrzeleń, 2 zespołowe, 2 prawdopodobne, 4 uszkodzone) Polski as myśliwski, latał w 501. Dywizjonie od sierpnia 1940 roku do marca 1941. |
Używane samoloty (1929-1945) | Avro 504N (08.1929 – 03.1930); Airco DH. 9A (03.1930 – 11.1930); Westland Wapiti IIA (09.1930 – 03.1933); Westland Wallace I i II (01.1933 – 07.1936); Hawker Hart (07.1936 – 03.1938); Hawker Hind (03.1938 – 03.1939); Hawker Hurricane I (03.1939 – 05.1941); Supermarine Spitfire I (04.1941 – 06.1941); Spitfire IIA (05.1941 – 09.1941); Spitfire VB i VC (09.1941 – 07.1944); Spitfire IX (11.1943 – 07.1944); Hawker Tempest (07.1944 – 04.1945). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |