Kategorie
Jednostki lotnicze

1. Dywizjon Myśliwski RAF

1. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 1  Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa

Data powstania 13.05.1912
Lata istnienia Nieprzerwanie od 1912 roku – z krótką przerwą w latach 1926-27.
Motto In omnibus princes 
Oznaczenie kodowe NA (od 10.1938 do 09.1939); JX (od 09.1939 do 04.1951)
1. Dywizjon Myśliwski RAF
1. Dywizjon Myśliwski RAF jest jednym z czterech najstarszych brytyjskich dywizjonów. Po zakończeniu I wojny światowej został on skadrowany w lutym 1919 roku. 20 stycznia został on rozwiązany, jednak już następnego dnia odtworzono go w Risalpur w północno-zachodnich Indiach. W maju kolejnego roku No. 1 Squadron przebazowany został do Iraku gdzie prowadził działania przeciwko miejscowym plemiennym oddziałom zbrojnym. Rozwiązany pod koniec 1926 roku został ponownie odtworzony 1 lutego 1927 w bazie Tangmere.Niespełna rok przed wybuchem wojny 1. Dywizjon Myśliwski RAF przezbrojono w samoloty Hawker Hurricane. Po rozpoczęciu działań wojennych dywizjon zostaje przebazowany do Francji gdzie wchodzi w skład RAF Advanced Air Striking Force. Przebieg kampanii francuskiej zmusił pilotów z jednostki do ewakuacji do Wielkiej Brytanii. Następnie dywizjon brał udział w I etapie bitwy o Wielką Brytanię, w trakcie której jego piloci zestrzelili 29 niemieckich samolotów, po czym we wrześniu został przesunięty do Wittering gdzie pozostawał do grudnia 1940 roku. Wtedy wrócił on na południe kraju i rozpoczął działania ofensywne nad północną Francją. Przez cały rok 1941 1. Dywizjon Myśliwski RAF brał udział w nocnych misjach myśliwskich. Od początku kolejnego roku jednostka rozpoczęła działania intruderskie przeciwko niemieckim lotniskom po drugiej stronie Kanału La Manche.W lipcu 1942 roku nastąpiło pożegnanie dywizjonu z Hurricane’ami – do jednostki trafiły nowe Typhoon’y IB. Maszyny te zdeterminowały dalsze działania 1. Dywizjonu Myśliwskiego RAF. Powrócił on w lutym 1943 roku nad Kanał i prowadził rajdy myśliwsko-bombowe nad północną Francję przez prawie rok – do stycznia 1944 roku. Trzy miesiące później jednostka otrzymała nowe maszyny – Spitfire’y IXB i dalej prowadziła działania myśliwsko-bombowe – z przerwą na okres ochrony Wysp Brytyjskich przed V-1. Ostatni okres wojny No. 1 Squadron spędza osłaniając wyprawy bombowe nad Niemcy. W przededniu zakończenia działań wojennych dywizjon przezbrojono w nowe Spitfire’y F.21.
Dowódcy
(1920-1945)
21.01.1920 – Sqn Ldr. J. O Andrews;
18.09.1920 – Sqn Ldr. J. B Graham;
10.11.1922 – Sqn Ldr. G. G A Williams;
8.10.1923 – Sqn Ldr. E. O Grenfell;
25.05.1924 – Sdr Ldr. E. D Atkinson;
19.04.1926 – Sqn Ldr. C.N. Lowe;
11.04.1927 – Sqn Ldr. E. D Atkinson;
19.03.1928 – Sqn Ldr. E. O Grenfell;
27.07.1931 – Sqn Ldr. C. B S Spackman;
21.11.1933 – Sqn Ldr. R. W Chappell;
1.10.1934 – Sqn Ldr. C.W. Hill;
31.01.1936 – Flt Lt. T. N McEvoy;
1.12.1936 – Sqn Ldr. C.W. Hill;
12.04.1937 – Sqn Ldr. F. R D Swain;
15.01.1938 – Sqn Ldr. I. A Bertram;
17.04.1939 – Sqn Ldr. P. J H Halahan;
24.05.1940 – Sqn Ldr. D. A Pemberton;
10.11.1940 – Sqn Ldr. M. H Brown;
23.04.1941 – Sqn Ldr. R. E P Brooker;
3.11.1941 – Sqn Ldr. J. A F MacLachlan;
31.07.1942 – Sqn Ldr. R. C Wilkinson;
30.05.1943 – Sqn Ldr. A. Zweigbergh;
3.04.1944 – Sqn Ldr. J. Checketts;
29.04.1944 – SqnLdr. H. P. Lardner-Burke;
11.01.1945 – SqnLdr. D. G. S. R. Cox;
21.04.1945 – Sqn Ldr. R S. Nash ((Lista dowódców za: http://en.wikipedia.org/wiki/No._1_Squadron_RAF. stan z 20.06.2013))
Sławni piloci Flt Off Paul Richey – od początku wojny do 19 maja 1940 roku gdy został ranny zestrzelił on 10 niemieckich samolotów. Do służby wrócił w 1941 roku i pełnił ją nieprzerwanie do końca wojny, którą zakończył w stopniu Wing Commandera. Richey znany jest także ze swojej książki pt. Fighter Pilot.
Sqn Ldr. C.N. Lowe – był dowódcą Dywizjonu przez niecały rok – od 04.1926 do 04.1927. Zasłynął jednak nie z osiągnięć jako pilot, a jako znakomity zawodnik Rugby.
Colin Gray – (27 zestrzeleń pewnych, 2 zespołowe, 7 prawdopodobnych, a także 12 uszkodzeń).
Używane samoloty (1920-1945) Sopwith Snipe (01.1920-11.1926); Armstrong Whitworth Siskin IIIA (02.1927 – 02.1932); Hawker Fury I (02.1932 – 11.1938); Hawker Hurricane I (10.1938-02.1941); Hurricane IIA (02.1941 – 06.1941); Hurricane IIB (04.1941 – 01.1942 i 06.1942 – 09.1942); Hurricane IIC (07.1941 – 09.1942); Hawker Typhoon IB (07.1942 – 04.1944); Supermarine Spitfire IXB (04.1944 – 05.1945); Spitfire F.21 (05.1945 – 10.1946).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An operational & historical record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwtwo/1_squadron_gallery_04.shtml stan na 20.06.2013.

Zdjęcie: Hurricane I z 1. Dywizjonu RAF na lotnisku Wittering, Imperial War Museum CH 17331 via Wikimedia Commons

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii