1. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 1 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa
Data powstania | 13.05.1912 |
Lata istnienia | Nieprzerwanie od 1912 roku – z krótką przerwą w latach 1926-27. |
Motto | In omnibus princes |
Oznaczenie kodowe | NA (od 10.1938 do 09.1939); JX (od 09.1939 do 04.1951) |
1. Dywizjon Myśliwski RAF |
1. Dywizjon Myśliwski RAF jest jednym z czterech najstarszych brytyjskich dywizjonów. Po zakończeniu I wojny światowej został on skadrowany w lutym 1919 roku. 20 stycznia został on rozwiązany, jednak już następnego dnia odtworzono go w Risalpur w północno-zachodnich Indiach. W maju kolejnego roku No. 1 Squadron przebazowany został do Iraku gdzie prowadził działania przeciwko miejscowym plemiennym oddziałom zbrojnym. Rozwiązany pod koniec 1926 roku został ponownie odtworzony 1 lutego 1927 w bazie Tangmere.Niespełna rok przed wybuchem wojny 1. Dywizjon Myśliwski RAF przezbrojono w samoloty Hawker Hurricane. Po rozpoczęciu działań wojennych dywizjon zostaje przebazowany do Francji gdzie wchodzi w skład RAF Advanced Air Striking Force. Przebieg kampanii francuskiej zmusił pilotów z jednostki do ewakuacji do Wielkiej Brytanii. Następnie dywizjon brał udział w I etapie bitwy o Wielką Brytanię, w trakcie której jego piloci zestrzelili 29 niemieckich samolotów, po czym we wrześniu został przesunięty do Wittering gdzie pozostawał do grudnia 1940 roku. Wtedy wrócił on na południe kraju i rozpoczął działania ofensywne nad północną Francją. Przez cały rok 1941 1. Dywizjon Myśliwski RAF brał udział w nocnych misjach myśliwskich. Od początku kolejnego roku jednostka rozpoczęła działania intruderskie przeciwko niemieckim lotniskom po drugiej stronie Kanału La Manche.W lipcu 1942 roku nastąpiło pożegnanie dywizjonu z Hurricane’ami – do jednostki trafiły nowe Typhoon’y IB. Maszyny te zdeterminowały dalsze działania 1. Dywizjonu Myśliwskiego RAF. Powrócił on w lutym 1943 roku nad Kanał i prowadził rajdy myśliwsko-bombowe nad północną Francję przez prawie rok – do stycznia 1944 roku. Trzy miesiące później jednostka otrzymała nowe maszyny – Spitfire’y IXB i dalej prowadziła działania myśliwsko-bombowe – z przerwą na okres ochrony Wysp Brytyjskich przed V-1. Ostatni okres wojny No. 1 Squadron spędza osłaniając wyprawy bombowe nad Niemcy. W przededniu zakończenia działań wojennych dywizjon przezbrojono w nowe Spitfire’y F.21. |
Dowódcy (1920-1945) |
21.01.1920 – Sqn Ldr. J. O Andrews; 18.09.1920 – Sqn Ldr. J. B Graham; 10.11.1922 – Sqn Ldr. G. G A Williams; 8.10.1923 – Sqn Ldr. E. O Grenfell; 25.05.1924 – Sdr Ldr. E. D Atkinson; 19.04.1926 – Sqn Ldr. C.N. Lowe; 11.04.1927 – Sqn Ldr. E. D Atkinson; 19.03.1928 – Sqn Ldr. E. O Grenfell; 27.07.1931 – Sqn Ldr. C. B S Spackman; 21.11.1933 – Sqn Ldr. R. W Chappell; 1.10.1934 – Sqn Ldr. C.W. Hill; 31.01.1936 – Flt Lt. T. N McEvoy; 1.12.1936 – Sqn Ldr. C.W. Hill; 12.04.1937 – Sqn Ldr. F. R D Swain; 15.01.1938 – Sqn Ldr. I. A Bertram; 17.04.1939 – Sqn Ldr. P. J H Halahan; 24.05.1940 – Sqn Ldr. D. A Pemberton; 10.11.1940 – Sqn Ldr. M. H Brown; 23.04.1941 – Sqn Ldr. R. E P Brooker; 3.11.1941 – Sqn Ldr. J. A F MacLachlan; 31.07.1942 – Sqn Ldr. R. C Wilkinson; 30.05.1943 – Sqn Ldr. A. Zweigbergh; 3.04.1944 – Sqn Ldr. J. Checketts; 29.04.1944 – SqnLdr. H. P. Lardner-Burke; 11.01.1945 – SqnLdr. D. G. S. R. Cox; 21.04.1945 – Sqn Ldr. R S. Nash ((Lista dowódców za: http://en.wikipedia.org/wiki/No._1_Squadron_RAF. stan z 20.06.2013)) |
Sławni piloci | Flt Off Paul Richey – od początku wojny do 19 maja 1940 roku gdy został ranny zestrzelił on 10 niemieckich samolotów. Do służby wrócił w 1941 roku i pełnił ją nieprzerwanie do końca wojny, którą zakończył w stopniu Wing Commandera. Richey znany jest także ze swojej książki pt. Fighter Pilot. Sqn Ldr. C.N. Lowe – był dowódcą Dywizjonu przez niecały rok – od 04.1926 do 04.1927. Zasłynął jednak nie z osiągnięć jako pilot, a jako znakomity zawodnik Rugby. Colin Gray – (27 zestrzeleń pewnych, 2 zespołowe, 7 prawdopodobnych, a także 12 uszkodzeń). |
Używane samoloty (1920-1945) | Sopwith Snipe (01.1920-11.1926); Armstrong Whitworth Siskin IIIA (02.1927 – 02.1932); Hawker Fury I (02.1932 – 11.1938); Hawker Hurricane I (10.1938-02.1941); Hurricane IIA (02.1941 – 06.1941); Hurricane IIB (04.1941 – 01.1942 i 06.1942 – 09.1942); Hurricane IIC (07.1941 – 09.1942); Hawker Typhoon IB (07.1942 – 04.1944); Supermarine Spitfire IXB (04.1944 – 05.1945); Spitfire F.21 (05.1945 – 10.1946). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An operational & historical record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwtwo/1_squadron_gallery_04.shtml stan na 20.06.2013.
Zdjęcie: Hurricane I z 1. Dywizjonu RAF na lotnisku Wittering, Imperial War Museum CH 17331 via Wikimedia Commons
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |