Messerschmitt Bf 109 B to pierwsza wersja produkcyjna samolotu Bf 109.
Messerschmitt Bf 109 B był jednomiejscowym dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Maszyny te produkowano w dwóch wersjach seryjnych – B-1 i B-2. Były one napędzane jednym silnikiem rzędowym Junkers Jumo 210D o mocy startowej 500 kW (680 KM) który poruszał dwułopatowe śmigło drewniane lub metalowe. Uzbrojenie stanowiły dwa karabiny maszynowe MG 17 kal. 7,92 mm umieszczone nad silnikiem i strzelające przez śmigło z zapasem amunicji 500 naboi na lufę. Messerschmitt Bf 109 B posiadał celownik refleksyjny Carl Zeiss REVI C 1 2/c. Samoloty wyposażone były też w radiostacje FuG 7 R/T.
Dalsze prace rozwojowe nad konstrukcją Messerschmitta Bf 109 nie przeszkodziły w rozpoczęciu produkcji pierwszej wersji seryjnej – B-1 od początku 1937 roku. Pierwsze samoloty tego typu trafiły do II Gruppe Jagdgeschwader 132 już w lutym. Ich produkcja odbywała się w macierzystych zakładach BFW – od lutego, a także na licencji w fabryce Fieslera w Kassel i Erla w Lipsku od stycznia tego roku. Z produkcji wersji B-1 nastąpiło szybkie i płynne przejście do fabrykacji ulepszonej wersji B-2. Względem poprzednika odmiana ta charakteryzowała się szeregiem usprawnień o charakterze produkcyjnym, a także innymi zmianami wprowadzanymi już w czasie produkcji. Wymienić można np. skrócenie slotów, pojedynczą antenę radiostacji czy też zmianę miejsca ulokowania chłodnicy oleju (spod skrzydła przy kadłubie przeniesiono ją w narożnik lewej wnęki dla goleni podwozia głównego). Ogólnie jednak obie maszyny nie różniły się zbytnio od siebie.
Messerschmitt Bf 109 B w obu podwersjach został wyprodukowany w sumie w około 395 egzemplarzach. Maszyny tego typu brały udział w walkach w trakcie wojny domowej w Hiszpanii, gdzie zaprezentowały swoje spore walory. Maszyny wersji B zostały zastąpione w jednostkach bojowych jeszcze przed wybuchem II wojny światowej przez kolejne wersje tego samolotu.
Dane taktyczno-techniczne samolotu Messerschmitt Bf 109 B (B-2)
rozpiętość | 9,9 m |
długość | 8,7 m |
wysokość | 2,45 m |
Powierzchnia nośna | 16,35 m2 |
Masa własna | 1506 kg |
Masa całkowita | 2152 kg |
Prędkość maksymalna | 470 km/h |
Prędkość przelotowa | 360 km/h |
Prędkość lądowania | 120 km/h |
Prędkość wznoszenia | 10,2 m/s |
Zasięg maks | 450 km |
Pułap | 9000 m |
Bibliografia
Lynn R., The Messerschmitt Bf 109, Part. 1, Sam Publications 2005.
Karlheinz K., Nowarra H.J. , Die Deutsche Flugzeuge 1033-1945, Munchen 1972,
Nowarra H. J., Deutsche Jagdflugzeuge 1915-1945, Dörfler Zeitgeschichte 1985.
Michulec R., Messerschmitt Me 109. cz. I, Warszawa 1997.
Ledwoch J., Skupiewski Adam, Messerschmitt Bf 109, Warszawa 1994.
Rys.: Björn Huber
Paweł Lach, Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |