IAR P.11f – samolot myśliwski produkowany w Rumunii oparty na konstrukcji P.11.
P.11f był myśliwskim jednomiejscowym górnopłatem zastrzałowym o konstrukcji całkowicie metalowej. Dwułopatowe śmigło było napędzane silnikiem gwiazdowym Gnôme-Rhône 9 Krse o mocy 412/449 kW (560/610KM). Maszyna uzbrojona była w cztery karabiny maszynowe kalibru 7,92 mm umieszczone po dwa w bokach kadłuba i skrzydłach.
Maszyny tego typu różniły się od pierwowzoru jakim był P.11c innym silnikiem, brakiem osłony piasty śmigła, a także dającą duży opór osłoną karteru silnika. Wszystkie samoloty tego typu wyposażone były w cztery karabiny maszynowe. Rumuńscy technicy odpowiedzialni za produkcję odbyli praktykę w PZL, a pierwsze płatowce zbudowano z podzespołów przysłanych z Polski. W sumie w latach 1936-38 w rumuńskich zakładach IAR wyprodukowano około 95 maszyn P.11f które znalazły się na wyposażeniu sześciu eskadr do grudnia 1938 roku. Z racji niewystarczających osiągów jako samoloty myśliwskie na 40% posiadanych samolotów P.11 zamontowano wyrzutniki dla lekkich bomb burzących a na pozostałych dla odłamkowych 1 kg granatów lotniczych. Użyto je bojowo w trakcie działań przeciw ZSRR w 1941 i 42 roku głównie do zadań szturmowych i osłonowych. W połowie 1942 roku wszystkie P.11 zostały wycofane do drugiej linii, gdzie wróciły w 1944 roku w związku ze zbliżaniem się Armii Czerwonej. Wykorzystano je wówczas do nocnych ataków nękających. Według danych z 1. grudnia 1944 roku lotnictwo rumuńskie posiadało wówczas jeszcze 19 samolotów P.11f, które niedługo potem zostały całkowicie wycofane ze służby.
rozpiętość | 10,72 m |
długość | 7,55 m |
wysokość | 2,85 m |
Powierzchnia nośna | 17,9 m2 |
Masa własna | 1108 kg |
Masa całkowita | 1582 kg |
Prędkość maks na wysokości 0 m | 280 km/h |
Prędkość maksymalna na wys. 5000 m | 360 km/h |
Prędkość minimalna | 120 km/h |
Pułap | 7500 m |
Rozbieg | 99 m |
Dobieg | 343 m |
Jednostki w których używano samolotów P.11f
- 41. eskadra (rumuńska)
- 42. eskadra (rumuńska)
- 43. eskadra (rumuńska)
- 44. eskadra (rumuńska)
- 45. eskadra (rumuńska)
- 46. eskadra (rumuńska)
Bibliografia
Morgała Andrzej, Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-1939, Warszawa 2003.
Cieślak Krzysztof, Gawrych Wojciech, Glass Andrzej, Samoloty myśliwskie września 1939, Warszawa 1987.
Cynk Jerzy, Wrzesień 1939, Siły Lotnicze Polski i Niemiec, Warszawa 1989.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |