Kategorie
Lotnictwo cywilne

Airbus – podsumowanie 2012 roku

Wczoraj (17 stycznia 2013 roku) odbyła się konferencja prasowa firmy Airbus podsumowująca 2012 rok. Wzięli w niej udział najważniejsi szefowie koncernu w tym CEO Fabrice Brégier czy szef sprzedaży John Leahy. Podsumowano zamówienia nowych samolotów zarówno w zakresie samolotów pasażerskich jak i wojskowych. Władze Airbusa wydają się być zadowolone, mimo dość dużej straty w wartości kontraktów w stosunku do Boeinga. John Leahy zwrócił uwagę, że biorąc pod uwagę okres dwulatki 2011-2012 Airbus nadal wyprzedza Boeinga z ponad 50% udziałów w rynku. Powiedział również, że dla niego ważniejsze są obecne dostawy, które w minionym roku były bardzo wysokie. Airbus będzie dążył do wyeliminowania cyklu koniunkturalnego w branży lotniczej, który objawia się tym, że wraz z mniejszymi zamówieniami spada też produkcja. Airbus chce, mimo mniejszych zamówień, utrzymywać rok do roku wysoką produkcję. W 2013 roku Airbus chce kontynuować sprzedaż swoich samolotów głównie w Azji (Chiny, Indie), które są aktualnie kluczowymi rynkami zbytu.

Prezes Brégier zapytany na konferencji prasowej o problemy samolotu Boeing 787 Dreamliner, powiedział, że bezpieczeństwo ludzi jest najważniejsze i nie dziwi się, że FAA uziemiła maszyny, przy czym zastrzega, że sprawy dokładnie nie zna. Pytany o to, czy w konkurencie 787 – Airbusie A350 są podobne baterie, które mogą sprawiać w przyszłości problemy, powiedział, że Airbus ma obecnie czas na wprowadzenie stosownych zmian do konstrukcji, aby ustrzec się błędów Boeinga, przy czym na tą chwilę nie planuje się żadnych zmian w konstrukcji A350.

Poniżej informacja prasowa firmy Airbus podsumowująca miniony rok 2012:

W 2012 r. firma Airbus ustanowiła kolejny rekord w dziejach firmy, dostarczając 588 samolotów 89 klientom (17 nowym klientom) oraz zdobyła zamówienia brutto na 914 samolotów, przekraczając tym samym plan zamówień określany na 650 samolotów. Klienci firmy złożyli zamówienia na 305 maszyn z rodziny A320 w wersji CEO, 478 samolotów z rodziny A320 w wersji NEO, 82 samoloty A330/A340, 40 – A350 XWB oraz 9 egzemplarzy A380. Wielkość zamówień czekających na realizację stanowi nowy rekord w branży – 4682 samoloty o wartości ponad 638 mld USD.

Liczba dostarczonych samolotów była o 10 proc. wyższa niż w rekordowym dotychczas 2011 roku (534 samoloty), a rok 2012 był jedenastym z rzędu rokiem większej produkcji. W segmencie samolotów wąskokadłubowych Airbus ustanowił nowy rekord pod względem wielkości dostaw (455 wobec 421 samolotów w 2011 roku). W dostawach samolotów szerokokadłubowych firma odnotowała kolejny rekord (103 samoloty wobec 87 w 2011 roku), co świadczy o sukcesie rodziny A330 – tempo produkcji osiągnęło w przypadku tego samolotu najwyższy w historii firmy poziom (9,5 miesięcznie w 2012 roku, w 2013 r. wskaźnik ten ma wzrosnąć do 10 miesięcznie). Zrealizowano również przyjęty cel dostaw dla modelu A380 – 30 samolotów zostało przekazanych klientom, co stanowi nowy rekord firmy (w 2011 roku dostarczono w sumie 26 samolotów A380).

Pod względem wartości udział Airbusa w całkowitej sprzedaży samolotów (w grupie samolotów powyżej 100 miejsc) wyniósł w 2012 roku 41 proc. brutto (41,5 proc. netto). Zamówienia netto osiągnęły liczbę 833 samolotów o łącznej wartości 96 mld USD. Zamówienia te obejmują 739 samolotów z rodziny A320 (całkowity portfel zamówień na te maszyny przekroczył tym samym liczbę 9 tysięcy maszyn). W tej kategorii zamówiono 478 egzemplarzy w wersji NEO, co potwierdza dominację rynkową tego modelu na poziomie ponad 62 proc. od momentu jego wprowadzenia do oferty Airbusa. Z kolei w segmencie samolotów szerokokadłubowych złożono w Airbusie zamówienia na 58 maszyn A330 i 27 maszyn A350 XWB. Model A350-1000 zyskał znaczące poparcie w wiodących liniach lotniczych, czego wyrazem są powiększone zamówienia. W segmencie największych odrzutowców A380, Airbus zdobył zamówienia na 9 z 10 maszyn, dowodząc tym samym, że rynek preferuje model A380.

W 2012 roku osiągnięto postęp również w programie A350 XWB. Linia montażu końcowego zyskała pełną operacyjność, ukończono strukturalny montaż pierwszego latającego A350 XWB, działają także systemy zasilania samolotu.

Airbus Military również odnotował udany rok. Firma dostarczyła 29 samolotów (20 lekkich i średnich transportowców wojskowych, 4 samoloty konwertowane P-3 oraz 5 sztuk A330 MRTT). Przekroczono przyjęty cel wielkości zamówień pomimo trudnych warunków globalnych i tak Airbus Miliatry sprzedał w sumie 32 maszyny, z czego 28 sztuk C295 i 4 maszyny CN 235). Ponadto A330 MRTT został uznany przez rząd indyjski za model preferowany.

Firma osiągnęła postęp w pracach nad modelem A400M. Zrealizowano 300 godzin testów funkcjonalności i niezawodności na drodze do uzyskania certyfikatów cywilnych i wojskowych w I kwartale 2013 r. oraz pierwszych dostaw w II kwartale 2013 r. Do końca roku dostarczone mają być cztery samoloty. Obecnie odbywa się montaż końcowy czterech egzemplarzy A400M, a w produkcji jest kolejnych 13 maszyn. Całkowita wielkość realizowanych zamówień wojskowych wynosi 220 samolotów (174 sztuk A400M, 17 sztuk MRTT, 5 sztuk CN235 oraz 20 sztuk modelu C295 i 4 sztuki modelu P-3).

Airbus w 2012 r. zatrudnił w sumie 5000 pracowników, zwiększając zatrudnienie globalne do 59 tys. osób. Firma planuje zatrudnienie około 3000 osób w 2013 roku. Nowi pracownicy mają wesprzeć prace w realizowanych przez firmę programach rozwojowych.

„Możemy z dumą stwierdzić, że 2012 rok był rokiem fantastycznym. Dostarczyliśmy rekordową liczbę samolotów, co potwierdza naszą zwiększoną wydajność, a rynek ponownie dowiódł, że ufa naszym produktom. W 2012 roku dostarczyliśmy pierwszy samolot wyposażony w Sharklety, a dzięki zdecydowanemu prowadzeniu na rynku samolotów wąskokadłubowych zaczynamy zbierać plony naszej decyzji strategicznej o inwestowaniu w innowacje przynoszące wartość naszym klientom” – powiedział Fabrice Bregier, prezes i dyrektor generalny Airbusa. „Utrzymujemy nasze wskaźniki produkcji na możliwym do realizacji poziomie, co jest dobrym znakiem dla naszego łańcucha dostaw i wróży długofalową rentowność oraz jasną przyszłość”.

airbus konferencja

Źródło/Zdjęcie: Airbus

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.