Airbus A350

Airbus A350 będzie to średni, dwusilnikowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu.

A350 stanie się także rodziną samolotów, planowane są następujące wersje: A350-800, A350-900, A350-1000 – te będą się od siebie różnić długością kadłuba oraz pojemnością pasażerów, A350-900R – o wydłużonym zasięgu operacyjnym, i wersja cargo – A350-900F.

Airbus A350 to odpowiedź europejskiego giganta na maszyny największego konkurenta: Boeing 777-300ER oraz 787. Obecnie kluczowym elementem przy wyborze nowych samolotów przez przewoźników są koszty eksploatacyjne, zarówno Boeing 777 jak i 787 są „tańsze” w eksploatacji niż Airbus A330, który jest ich głównym konkurentem. Airbus stracił sporo czasu i pieniędzy na forsowanie swojego sztandarowego projektu – A380, który może być oceniany bardzo różnie. Po sukcesach sprzedażowych Boeinga, zarówno w ramach 777 i Dreamlinera widać wyraźnie, że wprowadzenie do sprzedaży nowej wersji dwusilnikowego, średniego samolotu pasażerskiego o dużym zasięgu, który zastąpi A330 jest konieczne.

Konsultacje z przewoźnikami i pierwsze prace nad nowym samolotem szerokokadłubowym Airbus rozpoczął w 2004 roku, pojawia się też wtedy po raz pierwszy nazwa A350. Początkowo, nowy samolot projektowano jako nieco zmienioną wersję A330 z nowymi skrzydłami i silnikami, ale o takiej samej szerokości kadłuba, miała ona wejść do służby w 2010 roku. Dość szybko zweryfikowane te plany i w 2006 roku zmieniono zasadniczo koncepcję. Ogłoszono na salonie lotniczym w Farnborough, że powstanie zupełnie nowy samolot nazwany A350 XWB (extra wide body). Zwiększyło to znacznie planowane koszty programu – do około 10 miliardów euro. Pierwsze zamówienie na dwa egzemplarze pojawiło się w 2007 roku ze strony Pegasus Aviation Finance Company. Według stanu na czerwiec 2012 roku, firma Airbus pozyskała zamówienia na 548 maszyn A350 XWB, w roku 2010 było to nawet 583 sztuki, niemniej jednak w wyniku opóźnień we wprowadzeniu samolotu do użytkowania, cześć zamówień została odwołana.

Na chwilę obecną, w Tuluzie, trwają prace montażowe nad pierwszym A350 XWB, będzie to egzemplarz, który posłuży do testów naziemnych, równocześnie trwają pracę nad produkcją podzespołów do pierwszego samolotu, który wzniesie się w powietrze, nosi on numer MSN1. W lutym bieżącego roku, przeprowadzono też testy w locie silnika Rolls-Royce Trent XWB, który będzie jednostką napędową dla nowej konstrukcji. Airbus A350 XWB ma wejść do służby w 2014 roku, biorąc pod uwagę opóźnienia w tego typu projektach bardziej realny jest rok 2015.

Airbus zapewnia, że samolot będzie o 25% tańszy w eksploatacji, niż obecni konkurenci, możliwe jest to głównie dzięki silnikom RR Trent XWB. Samolot będzie wykonany w ponad 50% z materiałów kompozytowych. Nowoczesne skrzydła pozwolą na wykonywanie lotów z prędkością przelotową – około 0.85 Ma.

Dane techniczne A350-800:

  • długość – 60,54 m
  • wysokość – 17,10 m
  • rozpiętość skrzydeł – 64,75 m
  • pojemność – 270 pasażerów w konfiguracji trzyklasowej, max. 440
  • powierzchnia nośna – 443 m2
  • zasięg – 15 700 km
  • masa startowa – 248 000 kg
  • silniki: 2 silniki RR Trent XWB
  • zapas paliwa – 138 000 litrów
  • prędkość przelotowa – 0,85 Ma (903 km/h)
  • prędkość maksymalna – 0,89 Ma (945 km/h)

Dane techniczne A350-1000:

  • długość – 73,88 m
  • wysokość – 17,10 m
  • rozpiętość skrzydeł – 64,75 m
  • pojemność – 350 pasażerów w konfiguracji trzyklasowej, max. 550
  • powierzchnia nośna – 460 m2
  • zasięg – 15 600 km
  • masa startowa – 308 000 kg
  • silniki: 2 silniki RR Trent XWB
  • zapas paliwa – 156 000 litrów
  • prędkość przelotowa – 0,85 Ma (903 km/h)
  • prędkość maksymalna – 0,89 Ma (945 km/h)

Źródło/Grafiki: Airbus

 

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii