Airbus A380 to duży, czterosilnikowy, długodystansowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski.

Super Jumbo jest obecnie największym samolot pasażerski na świecie, w odróżnieniu od Boeinga 747, jest w pełni dwupoziomowy. Pierwsze przymiarki do stworzenia tego samolotu to początek lat dziewięćdziesiątych XX wieku, kiedy to specjaliści z Airbusa postanowili rzucić wyzwanie firmie Boeing i maszynie Jumbo Jet, w klasie największych samolotów pasażerskich. W 1994 roku rozpoczęto program konstrukcyjny samolotu roboczo oznaczonego Airbus A3XX. Z wielu koncepcji wybrano projekt w pełni dwupoziomowy, chodziło o to, żeby nowa maszyna mogła operować z większości portów lotniczych bez konieczności ich poważnych modyfikacji. Drugim założeniem było to, żeby koszty operacyjne na pasażera były niższe o 15-20% w stosunku do Boeinga 747-400. W nowej konstrukcji zastosowano materiały kompozytowe, dzięki czemu A380 jest lżejszy o 15 ton w stosunku do tego, ile by ważył gdyby zbudowano go w całości z metalu. Przełomowy w historii konstrukcji okazał się rok 2000, kiedy to pojawiły się pierwsze zamówienia na nowy samolot od operatorów: Air France, Singapore Airlines czy Quantas, łącznie w krótkim czasie Airbus zebrał z rynku zamówienia na 50 maszyn A380. W tym samym 2000 roku rada nadzorcza firmy przegłosowała start programu, jego wartość szacowano na prawie 9 miliardów euro. W 2002 roku rozpoczął się montaż pierwszej maszyny w Tuluzie we Francji, już pod oficjalną nazwą A380. W czasie budowy koszty programu wzrosły do 11 miliardów euro. Samolot został ukończony, a pierwszy egzemplarz zaprezentowano w 2005 roku w obecności 5000 zaproszonych gości, w tym premierów i prezydentów państw, a także 14 prezesów linii lotniczych, które do tego czasu złożyły zamówienia na 149 samolotów. 27 kwietnia 2005 roku odbył się pierwszy lot A380. Potem nastąpiła seria lotów promujących nowy samolot na całym świecie. Po opóźnieniach produkcyjnych wynikających z problemów z okablowaniem samolotu, pierwszy A380 wszedł do służby 15 października 2007 roku na stan Singapore Airlines, pierwszy lot komercyjny miał miejsce 25 października 2007 na trasie Singapur – Sydney.

Według stanu na kwiecień 2012 roku Airbus pozyskał zamówienia na 253 A380, dostarczył do odbiorców 72 maszyny, które przewożą obecnie pasażerów.

Dane techniczne A380-800:

  • długość – 72,73 m
  • wysokość – 24,09 m
  • rozpiętość skrzydeł – 79,75 m
  • pojemność – 525 pasażerów w konfiguracji trzyklasowej, max. 853 miejsca
  • powierzchnia nośna – 845 m2
  • zasięg – 15 400 km
  • masa startowa – 560 000 kg
  • silniki: 4 silniki GP7200 lub RR Trent 900
  • zapas paliwa – 320 000 litrów
  • prędkość przelotowa – 0,89 Ma (945 km/h)
  • prędkość maksymalna – 0,96 Ma (1020 km/h)

Źródło: Airbus

Zdjęcia: Airbus

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii