Airbus A330 MRTT Multi Role Tanker Transport

Maszyna A330 MRTT bazuje na sprawdzonej konstrukcji firmy Airbus A330-200.

Ponad 1050 maszyn tego typ zostało sprzedanych, a 700 znajduje się w ciągłym użyciu. Airbus bazując na tej sprawdzonej i niezawodnej platformie stworzył swój projekt tankowca. Dzięki systemowi fly-by-wire, zaawansowanej awionice i natychmiastowej dostępności maszyna jest ciekawą ofertą dla państw potrzebujących samolotu do tankowania w powietrzu. Dzięki dużym zbiornikom o pojemności 111 ton samolot nie potrzebuje dodatkowych zbiorników by móc służyć jako tankowiec. By spełnić misje Air-to-Air Refueling A330 MRTT posiada kilka opcji tankowania:
-standardowy sztywny bom ARBS pozwalający tankować takie maszyny jak F-16 czy również A330 MRTT. System jest na tyle zaawansowany, że pozwala na przepompowanie 4600 litrów paliwa na minutę.
-dwa podskrzydłowe węże do tankowania Cobham 905E pozwalające tankować samoloty wyposażone w specjalną sondę
-centralny wąż podkadłubowy Cobham 805E służący do tankowania dużych maszyn wojskowych
-odbiornik pozwalający na tankowanie w locie przy pomocy innego tankowca
Kontrola wszystkich systemów odbywa się ze zintegrowanej konsoli w kokpicie. Podczas misji uzupełniania paliwa A330 MRTT może pozostawać przez ponad 4 godziny w odległości 1000 mil od bazy i zapewnić w tym czasie 50 ton paliwa dla pobierających je samolotów. Jeśli samolot będzie operował w odległości 500 mil od bazy to będzie mógł pozostawać w powietrzu przez 5 godzin i dostarczyć 60 ton paliwa odbiorcom. Dzięki swoim korzeniom cywilnym samolot może również przewieźć 300 żołnierzy lub 45 ton ładunku. Po szybkiej konwersji samolot może przewieźć do 130 noszy służąc tym samym jako lotniczy transportowiec MEDAVAC. Duże możliwości przewozowe wynikają z tego, że nie było konieczności montowania dodatkowych zbiorników paliwa. Samolot może przewozić standardowe komercyjne kontenery LD3, palety, wojskowe palety ISO, palety NATO, oraz kontenery na pojazdy wojskowe. Jako opcję samolot można wyposażyć w duże drzwi pozwalające na załadunek towarów gabarytowych. Maszyna może być również wyposażona w dodatkowo opancerzoną kabinę i zaawansowane systemy pasywnej obrony. Do tej pory samolot zamówiły Royal Australian Air Force-5, Royal Saudi Air Force-6, United Arab Emirates Air Force & Defence-3 RAF-14.

Dane taktyczno-techniczne:
Wymiary:
Długość58.80 m93 ft
Wysokość17.40 m57 ft
Rozpiętość60.30 m198 ft
Możliwość załądunku
Max liczba palet na doym pokładzie:
4 x 463-L military pallet + 1 LD6 (forward)
4 x 463-L military pallet (aft)
1 x LD3 container (bulk)
Max liczba kontenerów na dolnym pokładzie:
12 x LD3 containers (forward)
14 x LD3 containers (aft)
1 x LD3 container (bulk)
Max liczba plaet na głównym pokłądzie (opcja)
26 x 463-L military pallets
Konfiguracja kabiny:
Max liczba pasażerów:380
Max liczba noszy:130 NATO stretchers
Max masy
Max startowa (MTOW)
233 000 kg514 000 lb
Max do lądowania(MLW)
182 000 kg400 000 lb
Max bez paliwa (MZFW)
170 000 kg375 000 lb
Max masa paliwa(MFW)
111 000 kg245 000 lb
Maxładunek użyteczny
45 000 kg99 000 lb
Osiągi
Max pułap przy MTOW
41 500 ft12 600 m
Max pułap operacyjny – AAR Mission
35 000 ft10 700 m
Tankowanie
180-325 kt CAS330-600 km/h
Silniki
General Electric CF6-80E1A3
72 000 lbf320 kN
Pratt and Whitney PW 4168A
68 000 lbf302 kN
Rolls-Royce Trent 772B71 000 lbf316 kN

Na podstawie: Airbus.
Zdjęcia: Airbus

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii