Samolot Airbus A400M to międzynarodowy projekt samolotu transportowego napędzanego silnikami wyposażonymi w klasyczne śmigła.
Według producenta samolot ma wypełnić lukę w obecnym portfelu maszyn transportowych i zastąpić starzejące się samoloty. Do tej pory zamówienie na samolot złożyło 8 krajów, które jednocześnie biorą udział w produkcji poszczególnych podzepsołów: Francja-50, Turcja-10, WB-22, Niemcy-53, Hiszpania-27, Malezja-4, Luksemburg-1, Belgia-7. Samoloty mogą na pokładzie przenosić wielkogabarytowe ładunki takie jak śmigłowce, ciężki sprzęt inżynieryjny lub pojazdy opancerzone za ciężkie dla obecnych taktycznych maszyn transportowych. We wnętrzu zmieszczą się dwa kontenery ISO o długości 20 stóp, lub jeden o długości 40 stóp. Poza tym możliwy jest przerzut sprzętu ciężkiego takiego jak koparki, ładowarki wraz z obsługą co jest spora zaletą podczas wykorzystywania maszyny w akcjach humanitarnych. W wojskowym transporcie na pokład można załadować dwa śmigłowce Super Lynx, jeden Cougar- Super Puma, jedne NH90, a ze sprzętu wojsk lądowych np. 150mm samobieżne haubice. A400M może operować na wysokich pułapach i lecieć z prędkością przelotowa zbliżoną do maszyn odrzutowych. Samolot może operować z krótki, nieprzygotowanych lotnisk, nawet w gorącym klimacie i na dużych wysokościach. Dzięki odpowiedniej aranżacji przestrzeni ładunkowej rozładowanie samolotu może odbywać się przy pomocy pokładowego loadmastera bez asysty dodatkowych żołnierzy na polowym lotnisku. Samolot jest w stanie dokonywać zrzutów z bardzo dużych pułapów sięgających 40.000 stóp. Minimalny pułap zrzutu to 4,5 m (15 stóp). W konfiguracji MEDAVAC na pokłąd smaolotu można zabrać 66 standardowych noszy oraz 25 osób personelu medycznego. A400M może również być wykorzystywane jako powietrzna cysterna zarówno dla myśliwców, innych dużych transportowców czy też śmigłowców. System sterowania smoalotu został wyposażony w w dwa niezależne układy Fly-by-Wire zapewniające pewne pilotowanie w sytuacjach takich jak tankowanie w powietrzu. W konstrukcji skrzydła użyto znacznego procentu włókna węglowego. Silniki samolotu obracają się symetrycznie co poprawia opływ powietrza nad skrzydłem. Do maksimum uproszczono pracę pilota w kokpicie zapewniając mu odpowiednie instrumenty pomocne w wykonywaniu misji. Silniki TP400-D6 wyposażono w system FADEC, a każdy z nich legitymuje się mocą 11000 shp.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Długość 45.1 m (148 stóp)
Wysokość 14.7 m (48 stóp 2 cale)
Rozpiętość 42.4 m 139 stóp 1 cal)
Podwozie 6.2 m (20 stóp 4 cale)
Max. masa startowa 141,000 kg (310,851 funtów)
Max. masa do lądowania 122,000 kg (268,963 funtów)
Max. ładowność 37,000 kg (81,571 funtów)
Zapas paliwa 50,500 kg (111,330 funtów)
Przestrzeń ładunkowa (bez rampy) 17.71 m (58 stóp 1 cal)
Rampa 5.40 m (17 stóp 9 cali)
Wysokość ładunku 3.85 m (12 stóp 7 cali)
Cargo Hold Height aft of wing 4.00 m (13 stóp 1 cal)
Szerokość 4.00 m (13 stóp 1 cal)
Objętośc ładunku (gross)³ 340 m³ (12,007 stóp³)
Pułap 11,278 m (37,000 stóp)
Prędkość przelotowa (Mach) 0.68 – 0.72 M
Napęd 4 x EuroProp International TP400-D6
Moc 11,000 shp
Źródło: Airbus Military
Zdjęcia: Airbus Military
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |