F-14 Tomcat to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot firmy Northrop Grumman o zmiennej geometrii skrzydeł, który stanowił niegdyś trzon siły uderzeniowej amerykańskich lotniskowców.
Do podstawowych zadań samolotu należało atakowanie celów naziemnych, wywalczanie przewagi w powietrzu oraz osłona floty. Choćby z powodu mnogości rodzajów misji i konieczności wykorzystania dużej liczby systemów pokładowych zdecydowano się na dwuosobową załogę, w której pilota wspierał radar intercept officer (RIO). Historia samolotu zaczęła się w 1970 roku kiedy to wykonał swój pierwszy lot. Jej koniec wyznacza 22 września 2006 roku. Wtedy to Tomcaty oficjalnie przeszły na zasłużoną emeryturę. Nieco wcześniej uziemiono wersje A i B, a na końcu ten sam los spotkał samoloty w wersji D. Konstrukcja Tomcata osiągnęła maksymalne dopuszczalne obciążenie płatowca. Samoloty wchodząc do służby zastąpiły myśliwce F-4. Zmienna geometria skrzydeł pozwolił na bezpieczne lądowanie na lotniskowcu oraz wysoką manewrowość przy dużych prędkościach. Samolot mógł przenosić szeroki wachlarz uzbrojenia począwszy od różnego rodzaju klasycznych bomb, poprzez JDAM, pociski AIM-7, AIM-9 oraz AIM-54. Poza tym samolot był wyposażony w system LANTIRN. Cześć maszyn przenosiła zestaw TARPS (Tactical Air Reconessaince Pod System) pozwalający na taktyczne rozpoznanie pola walki. System FTI (Fast Tactical Imagery) pozwalał na wysyłanie i odbieranie danych z rozpoznania niezbędnych do wykonania misji bojowych. Największym wyróżnikiem ostatniej wersji Tomcata były silniki pozwalające na start z lotniskowca bez użycia dopalania oraz większą efektywność pozwalająca na obniżenie zużycia paliwa. Jako że maszyna stacjonowała na lotniskowcu poprawiono gotowość do szybkiego startu. Samolot był gotowy do kołowania ze wszystkimi systemami w pełni działającymi po 5 minutach od zimnego rozruchu silników. Wewnętrzne systemy nawigacyjne działały już po 3 minutach. Ostatecznie Tomcat przegrał z samolotem F/A-18F Super Hornet, który w porównaniu z nim jest maszyną lżejszą. Co ciekawe US. Navy odrzuciła program F-18 w 1984 roku.
Podstawowe dane:
Typ:F-14D
Pierwszy lot: Marzec 1990
Rozpiętość (rozłożone):64 stopy 1.5 cala
Rozpiętość (nierozłożone):38 stopy 2.5 cala
Długość:62 stopy 8 cala
Wysokość:16 stopy
Powierzchnia skrzydła:565 st. kwa
Masa na pusto:43,735 funtów
Masa max:74,349 funtów
Napęd:2 GE F-110-GE-400
Ciąg:56,400 funtów
Obciążeni skrzydła:96 psf
Prędkość max:1,544 mph (Mach 2.38)
Pułap:53,000+ stóp
Zasięg:2,050 mil morskich
Załoga:2
Na podstawie: US Navy oraz http://www.anft.net
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |