EA-6B Prowler to maszyna walki elektronicznej służąca do osłony własnych sił.
Dzięki zainstalowanemu wyposażeniu samolot jest w stanie zakłócać radary przeciwnika, jego systemy komunikacji oraz wymiany danych. Samolot został przewidziany jako maszyna na każda pogodę o dużej długotrwałości lotu. Ciekawym elementem konstrukcyjnym samolotu jest układ kokpitu. W większości samolotów tej wielkości członkowie załogi siedzą jeden za drugim, a w tym przypadku zajmują fotele obok siebie. Samolot wyposażony jest w pokładowy odbiornik ALQ-99, podwieszany w zasobnik system blokujący ALQ-99, system blokujący komunikację przeciwnika USQ-113 oraz w pociski HARM. Samolot jest w trakcie procesu unowocześniania określanego jako Iprowed Capability (ICAPIII) oraz Multifunction Information Distribution System (MIDS). Pakiet ICAPIII wprowadza unowocześnienia do pokładowego systemu odbiorczego pozwalający na lepsze reagowanie na współczesne systemy. Poza tym wprowadzono nowe wyświetlacze, poprawiono łączność oraz ogólną niezawodność. MIDS pozwala na przyjmowania i wykorzystanie danych poprzez Link 16. Samoloty służą w US Navy oraz Marine Corps. Jako że Prowler jest już stara konstrukcją US Navy wprowadza na jego miejsce EA-18G Growler.
Podstawowa rola: walka elektroniczna
Producent: Northrop Grumman Systems Corporation.
Data wprowadzenia: Pierwszy lot: 25 Maja 1968;
Gotowość operacyjna: Lipiec 1971.
Napęd: 2 Pratt & Whitney J52-P408
Długość: 59 stóp 10 cali (17.7 m).
Wysokość: 16 stóp 8 cali (4.9 m).
Rozpiętość: 53 stóp (15.9 m).
Masa: Max startowa: 61,500 funtów (27,450 kg).
Prędkość: 500 Kts + (575 mph, 920 kmh).
Pułap: 37,600 stóp.
Zasięg: 1,000 mil morskich+ (1,150 mil, 1,840 km).
Załoga: Pilot oraz 3 oficerów obsługi systemów elektronicznych
Źródło: US Navy oraz Northrop Grumman
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |